Järnbrist?

tgd

Trådstartare
Vill någon ge kvalifiserade gissningar på vad har min häst för brist/brister? Hästen i fråga är kallblod, ca 600 kg tung, valack, 9 år. Är aldrig tävlad och tränad frånsett tränin en kortare period som 4 åring. Inköptes förra våren, hade då stått i hage de senaste åren. Var (och är) bukig och i överhull. Gick förra sommaren på våra beten, rikligt bete på åkermark, välskött och rel. nytt. Kraftigt. Var trött och ful i pälsen när han kom på våren, långhårig och matt päls. Har under vintern gått på analyserat foder och visade sig vara lättfödd. Har under vintern fått 60 MJ /360 g smrp. Promenadridits i terrängen för att bara "komma igång" långsamt och stärka senor o ligament. Var under vintern otroligt fin i pälsen och pigg och glad och framåt och när våren kom började det lovande och han började tidigt fälla pälsen. I slutet av apri/början av maj tog det bang bom slut. Slutade fälla päls och blev ruggig och ful. Tänkte att gräset rättar automatiskt till de brister han har men icke. Hästen har ätit gräs sen 1 maj men blir inte finare alls. Ruggig och ful päls. Glad och positiv häst men trött, lika trött som när han kom och inte alls som han var under vintern.

Utökad träckprovsanalys gjordes i våras och visade på 0 EPG på allt. Gav ändå under våren dubbel dos motsv. Banminth för att ta ev. bandmask som möjligen inte skulle ha visats på träckprov. Såg då ingen mask och heller ingen förbättring på hästen.

Hästen är fortsatt rejält bukig men också i avsaknad av muskler så kanske därför bukig? Något rundare över ryggen men det har nog kommit av överhullet. Ryggraden stod något upp vid inköp.

Vad har ni mera erfarna hästmänniskor för kvalifiserade gissningar? Är det blodprov som gäller som nästa? Eller är detta ett "typiskt" tecken på någon "vanlig" brist?

Våra andra två häster skiner i kapp med solen och gör att denna ser ännu ruggigare och bukigare ut.
 
Är tänderna kollade? Har han ro att beta så mycket som han behöver, eller "slåss" han kanske med insekter?

mvh Jessica
 
Tänderna är inte kollade av expert utan bara av vanlig vet.

Han betar mer än han behöver och är, smällfet. Och på det bukig. Ser ut som ett högdräktigt sto framifrån. Hovslagaren pratade om 100 kg bort... :crazy: Så tillräckligt med bete verkar han nog få. (Jag tar in dom när insekttrycket och/eller värmen är som värst på dygnet. De sover också inne)
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 899
Senast: Egonson_
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 692
Hästvård Lägger ut mina funderingar här. Min häst har fått känslig hud. Hon var skavkänslig i vintras men det hölls kontrollerat med bogskydd...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 241
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård För drygt 2 månader sedan flyttade jag mina 2 hästar till ett nytt stall. Mina 2 hästar går tillsammans med en till valack i en stor...
Svar
10
· Visningar
1 978
Senast: Tagliabue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp