Järnbrist.

Welsh

Trådstartare
Varför får en häst järnbrist????
Inga blödningar mig veterligt. Han slutade att äta under julen och hade svältvärden på det mesta som de tog men just järn var långt under minigränsen. Förslag?????? :confused:
 
Jag ve inte riktigt varför dom får järnbrist.
Men det måste ha nått att göra med blodbildningen.
Men jag vet att om dom inte får i sig tillräckligt med c-vitamin så försämrar det upptaget av järn.

Vad är anledningen till att hästen slutat äta?
 
rubbningar i ämnesomsättningen.bristsymtomen brukar vara blodbrist och dålig aptit Jag vet inte varför men valacker har lättare att få järnbrist.
 
Det vet vi inte. Kanske för att han har ont, halt på 3 ben. Nu har han börjat äta igen och äter massor av tillskott för att gå upp i vikt igen. Gick ner 1/5 del av sin normala kroppsvikt :c :cry:
 
Min halta, stela häst fick också järnbrist utan att veterinären riktigt kunde förklara varför.

Jag har gett järntillskott och hoppas det + igångsättning ska få upp värdena igen.

mandalaki
 
Långvariga infektioner, förbrukning av röda blodkroppar (t ex blödning, autoimmunitet), brister i fodret, för höga värden av konkurrerande mineraler (koppar tror jag i det här fallet) mm.

Förmodligen det första alternativet i ditt fall. Ett sätt för kroppen att försvara sig mot angripande bakterier/virus är att hålla undan järn. Angriparna behöver också järn i sin ämnesomsättning och genom att stuva undan detta i kroppsegna celler försöker alltså kroppen svälta ut bakt/virus.
 
Hm vet inte vad som stämmer in på Pelleplutt. Han har haft erlichias i somras (nu frisk, slutade äta under julen i 1 v. Har gott på parasitfritt bete de senaste 2 åren (har ej gått häst där de senaste 30 åren) Får nu järntillskott med koppar i.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
459
Senast: Linda_A
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
514
Senast: Kristall10
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 430
Senast: Mabuse
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp