M

Masec 97

En svammeltråd, som jag hoppas ska fylla en peppfunktion för de hästägare sliter sitt hår över svårlastade hästar:

Alla ni som läst mina inlägg genom tiderna vet att jag köpte en häst med väldigt mycket "bagage", och vad gäller lastning har han gått igenom hela arsenalen i kategorin "Testa mattes tålamod och hjärtfunktioner" ;)

Hur som helst, tålamodet och hjärtat har hållit och efter mycket träning åkte vi iväg i går på säsongens första tävling. Han knallade glatt in i transporten, stod som ett ljus hela resan, och väntade snällt på kommandot "back" när vi var framme. Dessutom kunde han prestera efter åkturen (det gick INTE förra säsongen, själva åkandet var en tillräcklig pärs i sig tyckte han) Vi placerade oss i både LA:3 och LA:4 innan vi åkte hem. När jag lastade ur hemma stod han kvar länge med framhovarna på rampen och gnäggade precis som att han ville säga: VI FIXADE DET!

*tackar för applåderna*

Hoppas denna fjantiga och självgoda tråd kan peppa alla hästägare som - precis som jag gjorde - just nu befinner sig i "lastningsavgrunden". Håll ut... Det går!

*lyckosparkar* :bump:

Sv: Jaaaa!

Grattis!!!
Hoppas det går lika bra framöver :)

Grattis! :banana: Och...Hur gjorde du? Jag brukar ligga gråtande på marken, klockan elva på kvällen i kolmörkret utanför ridhuset, och kan då tillägga att hästen är jävl..t billig! Du får jättegärna komma med tips på hur du gjorde, så att jag också kan få känna den underbara känslan av att ha lastat pållen själv, utan att ha kämpat i timmar med linor och longering och godis och det vete gudarna!!

Jag är uppriktigt imponerad, och tycker du har gjort ett jättebra jobb!:) Grattis än en gång!:banana:

Grattis!

Hur har du lyckats med det? Har du tränat mycket och hur?
Min häst har blivit lite cp att lasta nu helt plötsligt, så jag måste träna på att lasta, problemet är bara att hon är halt nu så då går det ju inte att träna, så jag ser inte fram emot återbesöket hos ATG :crazy:

Grattis!!!

Min häst fick för sej i höstas att transporter är ett BIG NO NO!!!!
Efter långsamt tränande.. En sak i taget hela vintern igenom.. Lockande pussande lite press o tålamod så skickar jag nu in min häst i transporten.. Jag går inte med henne in alls längre.. Jag talar bara om för henne att gå in o så gör hon det..

Inga problem alls..

:banana: :banana: :banana: För dej o gör mej o alla som lyckas:banana:

Hejja hejja på er som kämpar:bump: :bump: :bump:

Gattis! Gud vad härligt för dej (er) att det går fint med lastningen nu!
Och stort grattis till placeringarna:banana: :bump: :banana: :bump:

*bugar och tackar*

Tack för alla gulliga kommentarer :love: !

För er som undrar hur vi har gjort, så vill jag först säga att min häst inte var tjurig, utan skräckslagen efter förmodad misshandel i kombination med lite/klantig hantering. Jag har alltid hävdat att lastningen sällan är ett isolerat problem och så var det inte för mig heller. Inget funkade: fånga i hagen, leda, binda upp, osv.osv. Egentligen alla situationer där han var tvungen att lita på människan framkallade :devil: ska flyktinstinkter. Så vi hade rätt mycket att jobba med parallellt, så att säga! :crazy:

Vad gäller lastningen så har jag (hur rädd han än har varit) precis som med andra hästar resonerat så här:
1. Krångla inte till det.
2.Inte acceptera beteende som jag inte accepterar i övrig hantering. Han får ju inte slänga sig ur boxen, till exempel!
3. Andas in - andas ut osv. :crazy:
4. Var noga med säkerheten! (din egen framför allt :crazy: )

Att få honom att gå in och ut ur transporten tog inte speciellt lång tid, den stora utmaningen låg i att få honom att inte panika inne i transporten. Byte av transport (2 ggr, en blev mos), bredåkning, täcka för fönstren, sluta använda fronturlastningen, är ett axplock av de metoder vi fick ta till. Sen handlade det mest om att bygga upp hästens "självförtroende" och det gjorde vi genom att han varje dag fick åka en liten sväng runt stallet. Mycket tid och bök, men dessvärre nödvändigt, och värt det!

Kram :love:

Way to Go B!!!!
Kalasbra jobb du har gjort med honom! Man behöver inte vara expertisum för att se vad han tycker om sin matte :love:

Ni är jätteduktiga du och killen!! :love:

/Skenet som hoppas få komma och vara hejarklack på fler tävlingar i sommar :D
Vill ju se guldklimpen in action! (Grattis till rosetterna :bow: )

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka