isvaksträning och hästskosökarhund

T.Alsterfeldt

Trådstartare
isvakstränar ni era hundar?

jag glör det just för att slippa det hemska i att behöva stå o se på hjälplös medan hunden drunknar som en bekant tillmig gjorde..men känner jagmig själv rätt så hade jag nog plaskat i..

isvaksträningen sköter jag med en krocksele som tar två ton,dubbla linor,och relativt tunn is..
den gamla hunden är ju för smart för att gå ut,hon tyckte vi kund egå ut o hämta godiset åt henne istället:)

valpen ramlade i på grunt vatten(man tränar på rel grunt vatten!) och så vard et klart.

den nya flaten skall jag ut o träna imorgon om isen ligger på sdammarna hade jag tänkt.

har kommit på en fullstädnigt lysande idé fäör aktivering/nyttobruk..

jag skal lära båda hanarna att söka hästskor i hagen så sipper vi gå omkring o leta.

kan ju inte vara så svårt i o med att järn luktar så himla starkt.

finsn mycket man kan ha hund till;)

Thina

Sv: isvaksträning och hästskosökarhund

Aha, så du låter de trilla i en gång, och sen aktar de sig för att gå ut igen menar du?
Jag som har två dammar här på gården, och jag blir livrädd när hundarna springer ut på isen. Jag bara väntar på att de ska åka igenom.

Ja, mina är väl ganska så smarta. De springer aldrig ut på en is, men är det dm djup snö ovan så ser det ju iof inte. Men är det synlig is så går de inte ut. Bara en pyttebit. Minsta knak så backar de.

Än har de överlevt, men usch och fy vad hemskt om de skulle gå igenom. Jag hade nog hoppat efter.

Jag testade däremot vår ungkatt. Han älskade att hoppa upp på en stor tunna som vi hade under stupröret. Han stod och balanserade på kanten och drack därur. Varje gång blev man orolig att man skulle hitta honom drunknad. Så en dag så tog jag helt enkelt och slängde i honom, för att se vad som hände. Oj oj...han for upp som en skottspoling. :D :D Så efter den dagen var jag inte orolig. :angel:

Hihi, mina hundar skulle inte gå i närheten av sånt trams, de HATAR vatten... Dock hade jag hoppat i utan tvekan om hunden hade druttat i, OM man ser det...

//E

Jag fick rädda min yngsta hund i somras ur en av dammarna.
Hon skuttade runt efter några änder och som var på land, och när de hoppade ner i dammen så hoppade hon efter.
Och hon kunde inte simma, hon plaskade med frambenen och hade bara huvudet över ytan. Vi trodde först att det där fixar hon, men sen kom hon bara längre och längre ut (och dammen är ljup) Sambon sprang dit och försökte nå henne, men det gick inte. Till slut skrek han som en galning på mig, och då hade hon kommit under ytan flera ggr.
Jag "flög" dit och hoppade i. Och fick tag i ett ben och drog in henne.
Då blev jag livrädd, och det var en obehaglig känsla att hoppa i dammen som är kall och inte det renaste vatten och mjuk botten. Jag kände nästan *är det så här och få dödsångest) Hon försvann också under ytan när jag hoppat i, så jag såg henne inte. Nä fy, det vill jag inte vara med om igen..
Jag frågade sambon om han inte tänkt hoppa i. Men han blev nog lite förvirrad...

Jag skulle aldrig gå i närheten av en svag is. Mina skulle dundra i utan att tänka först. När de leker så ser de ingenting, de märker ingeting och de tänker ingenting. De stänger av alla eventuella smarta funktioner som de äger.

En gång lekte de med några andra Labradorer. Allihopa höll på att springa över en stupkant. Gissa om att vi skrek där nere... En gång lekte min (korkade) hund själv uppe på ett berg och hon höll själv på att flyga ned över kanten. Att de inte kan vara försiktiga *suck* Min kompis Labrador flög ned 3 meter en gång. Hon blev så chockad att hon inte kunde rör på sig. Det skulle vara intressant att veta om hon började tänka efter efter det. Men det har jag inte frågat...

En annan variant som jag tycker borde vara användbar, iaf för mig, är en grimletarhund. Det är nog det första jag skulle börjat med den dagen jag skaffade hund. Undrar om det är praktiskt genomförbart.

T.Alsterfeldt skrev:
har kommit på en fullstädnigt lysande idé fäör aktivering/nyttobruk..

jag skal lära båda hanarna att söka hästskor i hagen så sipper vi gå omkring o leta.

kan ju inte vara så svårt i o med att järn luktar så himla starkt.

finsn mycket man kan ha hund till;)

Thina

:idea: :bow: :idea: :bow: :idea:
den va riktigt bra! nu vet jag vad en liten vovve ska få lära sig att söka:D haha ska hästen minsann få se att det inte går att gömma ALLA skorna:p

Isvaks-träning?
Nej, tanken har aldrig slagit mig, men så bor jag inte i närheten av vatten heller. Det finns väl någon å några kilomter bort men där ska hon ju inte vara i vilket fall och inne i stan finns det nog också en å, men där går hon i koppel Druttar hon i då kan jag ju hala upp henne i kopplet.

Jag har aldrig ens tänkt på att man kan träna det.. Det borde jag göra eftersom vi går vid vatten varje dag och Selma brukar vara lös där..

LillaMy84 skrev:
:idea: :bow: :idea: :bow: :idea:
den va riktigt bra! nu vet jag vad en liten vovve ska få lära sig att söka:D haha ska hästen minsann få se att det inte går att gömma ALLA skorna:p

Samma här!!! Tänk, nu kan jag ange ett riktigt skäl när mamma frågar om jag verkligen behövde skaffa hund OCKSÅ :p varken katter eller hästar är nämligen nå vidare på att söka hästskor :D
Någon som har några bra tips på hur man gör då? Preppar hästskon med godis? :o :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka