Istället för lusern-pellets?

S

Sentenced

Jag vill helst blötlägga pållans lusernpellets men hon verkar inte gilla det lika mycket som torra pellets tyvärr.

Ska jag byta till lusern mix eller hack?
Blir åtgången densamma?
Ligger priset på samma?(kan iofs åka till affärn o kolla själv men om det är någon som vet på rak arm så..:angel: )

Eller finns det andra alternativ som inte behöver blötläggas?
Får ej innehålla havre eller för mycket energi!

Tips!!:bow:

Sv: Istället för lusern-pellets?

Jag vet ju inte priserna iochförsig... Men jag bytte från lusern pellets till strå lusern för 3 år sen... Har fått för mig att stråluserna är bättre... Är inte nån pellets fantast direkt...

Det enda jag tycker kan va lite kass med strå är att ibland känns det lite stickigt...

Sen har jag fått för mig att strålusern är bättre för hästens tänder... Ja för att det är mer at jobba med lixom...

Jag använder lusern hackat strå och lusern pellets från Krafft. Hackat strå är några ören dyrare per kg. På Granngården där jag handlar kostar hackat strå 5 kr/kg, tror pelletsen kostar 4,89/kg

Pelletsen och hackat strå innehåller 8,5 MJ/Kg och 105gsmbrp/kg, Lusern Mix innehåller 9MJ/kg och 65gsmbrp/kg.

Lusernhack har samma värden som pelletsen. Så köper du det blir det samma åtgång. Lusernmix har lägre proteinhalt.
På "min" granngård skiljer det 3:- mellen pelletsen och den hackade.
Köpte pellets senast idag, kostar 122:- här för 25 kg.
Jag föredrar hacket eftersom man slipper blöta, plus att det tar längre tid att äta än pelletsen.
Dock får jag varva eftersom min häst efter ett tag tröttnar på hacket. Jag kör hack några månader, sen pellets några månader osv..

Jag köper pellets på JohanHansson för 3:15/kg.
Så inte vill jag betala 5:- för hacket.

Min häst gillar inte blötlagda pellets så jag har en hink vatten vidsidan av och slår på vid fodertillfället, fungerar bra för oss

Jag skulle byta till den hackade elelr strået.

har provat både pelletsen och den hackade på min, den hackade äter hon halvt om halvt frivillig det går ner iaf, pelletsen måste man muta ner med godis annasr så vägrar hon.

Hacket ligger på samma pris som pelletsen här och det innehåller samma saker. Min häst älskar det, smakar ju som gräs :d

Tack för alla svar!:bow:

Ska åka ut till lokala foderboden nu efter jobbet och kolla lite!
Ska fråga priser osv.. Har även funderat på att byta ut lusernen helt eller delvis mot ett müsli från Eggersman- får väl se! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·
Foder & Strö Ger nu Dodson & Horrell Mare and Youngstock mix till min åring. En kollega på jobbet proppsar för att jag ska gå över till Krafft Groov...
Svar
3
· Visningar
952
Senast: EHME
·
M
Foder & Strö Jag har några frågor angående KRAFFT´s Lusern & jag hoppas att någon vänlig själ kan ge mej svaren på dom. ;) Kan man byta Lusern Hackad...
Svar
11
· Visningar
1 778
Senast: Jempa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama