istadig att rida

L

lilla_mej

jag vet inte riktigtvad jag sak göra med min häst. han är verkligen värdens gulligate, när man pysslar och gosar så älskar man honom verkligen. men det finns ett problem. Han har tidigare varit hos en tjej som lät honom bestämma lite själv, att om han stannade orkade hon inte bråka med honom, och så fick han gå hem..
plus att han värdens sämsta ovana. Han ställer sig på bakbenen så fort han inte får som han vill...till exempel om han stannar och värgrar gå framåt, och jag skänklar o slår med spöet, då ställer han sig upp direkt, eller ryggar..jag har försökt allt! suttit av och ledit honom förbi stället han stannar på, me då vägrar han gå frmåt på det nya stället. jag ser att han inte är rädd på något vis! han vill bara bestämma, och vägrar att göra som man säger..ibland går allt superbra, speciellt i paddocken, förutom när han tycker att det blir jobbigt, då protesterar han genom att ställa sig upp, och det gör han för att den förra ryttaren blev rädd när han gjorde så, och satt då av, då fattade han ju att han slapp ridningen, därför undrar jag vad jag ska göra för att få honom att sluta..är absolut inte rädd för honom på något vis, bara bestämd mot honom, så han kan inte utnyttja att jag blir rädd.jag har försökt allt, vara snäll, sträng, men vet inte vad jag ska göra nu.. ?

Sv: istadig att rida

låt honom välja av följande två alternativ:
1. stå still på plats där han stannade
2. gå framåt

om han backar försök vända honom så får han backa (jättejobbigt). En bakvänd ridtur.

avsätt hela dagen så att han inte vinner nåt mer för det blir bara värre o värre

Hur är han från marken? Går han bra att longera, tömköra etc? Jag skulle försöka hitta ett arbete som han inte protesterar mot och jobba där i några dagar, så pass omväxlande att han inte hinner tänka själv i korta pass, så att han liksom blir mera inne på att vara uppmärksam på dig.

Ridningen skulle jag antingen avvakta med eller också så långt det går undvika att trigga beteendet, tex om det är förknippat med ett visst ställe eller en viss övning och sedan jobba honom ordentligt för övrigt. Enkla ledarskapsövningar från marken kan fungera, bygg slalombanor eller ställ upp konstjärnor och bestäm vart, när och hur han ska gå. Att bestämma när hästen ska stanna, och senare backa kan också vara verksamt för att öka lydnad, men tänk på att allt ska ses som lek av hästen även om det är "flåsigt" så att den är positivt inställd, det är ingen idé att göra straff av övningarna.

Under allt arbete skulle jag ha fokus på att hans hjärna tillhör mig och inte honom medans vi arbetar. Stå och titta på kompisarna kan han göra i hagen.

Just när han ställer sig upp får du ner honom genom att böja halsen åt ena hållet. Om du känner i förväg att han är på väg, så försök flytta honom sidledes eller ta in honom på volt i trav. Och jätteviktigt - mycket beröm för varenda liten småsak han gör rätt, han ska tycka det är så roligt att jobba med dig att han inte vill jobba emot!

alltså, han är värdens bästa så fort man är med honmo på marken..jag har inte longerat elelr tömkört honom ännu, för jag har inte haft honom så länge, jag började rida honom när det var en annan som hade honom, på en verksamhet, men han fick inte gå med för att han inte riktigt är att lita på när det gälelr ridningen, så jag skulle försöka rida till honom lite. och det går framåt, det gör det, nu stäleltr han sig inte upp när vi jobbar på banan längre, för nu älskar han det..han tycker det är superkul. men när vi är ute, på grusvägen elelr i skogen eller vart som helst där han inte är inom staket, så larvar han sig bara..och stannar o stälelr sig på bakbenen. han är ju lite av en problemhäst, och ägarna tror att det har hänt honom nånting i ett ridhus, för när han kommer in dit blir han tokig..han försökte till och med hoppas upp på väggarna i ren panik. ja red honom i ett ridhus för ett tag sen, det gick bättre, för han har fått respekt för mig, och accepterar mig som en vän, visst, han var ju inte särskilt koncentrerad i ridhuset, gick och slängde med huvet och ville inte alls jobba, men han verkade i alla fall inte rädd...och han har inte blivit riden på bett så länge heller, han hade problem med tänderna, så senaste året har han baa blivit riden på hackamore, så han biter på bettet hela tiden, och kastar lite med huvet för o bli av med det..men på hackamor är han mkt gladare..

Om det mesta går framåt och det inte "betyder" något det han gör så skulle jag nog ignorera det. Ta bara ner honom och fortsätt rida som om ingenting hänt. Ju mindre uppståndelse det blir kring olater, desto bättre, tycker jag (sedan inte sagt att man inte kan ta i ordentligt när man liks gör det, men man kan göra det utan uppståndelse för det).

Jag hade också problem med en stegrande häst, hon stog på bakbenen från att jag hoppade upp tills jag hoppade av. Försökte allt. Tillslut gjorde jag det som många säger att man inte ska göra. När hon stegrade sig la jag spöt mellan öronen. Hon gick genast ner igen. Efter att ha testat igen och spöt var där igen gav hon sig (Hon blev inte rädd om huvudet). Efter det räckte det med att höja handen när hon började studsa för att få henne att stanna på 4 ben. En kompis löste sitt stegringsproblem med att knäcka ett ägg i huvudet på sin häst när hon stegrade sig =D

lilla_mej skrev:
alltså, han är värdens bästa så fort man är med honmo på marken..jag har inte longerat elelr tömkört honom ännu, för jag har inte haft honom så länge, jag började rida honom när det var en annan som hade honom, på en verksamhet, men han fick inte gå med för att han inte riktigt är att lita på när det gälelr ridningen, så jag skulle försöka rida till honom lite. och det går framåt, det gör det, nu stäleltr han sig inte upp när vi jobbar på banan längre, för nu älskar han det..han tycker det är superkul. men när vi är ute, på grusvägen elelr i skogen eller vart som helst där han inte är inom staket, så larvar han sig bara..och stannar o stälelr sig på bakbenen. han är ju lite av en problemhäst, och ägarna tror att det har hänt honom nånting i ett ridhus, för när han kommer in dit blir han tokig..han försökte till och med hoppas upp på väggarna i ren panik. ja red honom i ett ridhus för ett tag sen, det gick bättre, för han har fått respekt för mig, och accepterar mig som en vän, visst, han var ju inte särskilt koncentrerad i ridhuset, gick och slängde med huvet och ville inte alls jobba, men han verkade i alla fall inte rädd...och han har inte blivit riden på bett så länge heller, han hade problem med tänderna, så senaste året har han baa blivit riden på hackamore, så han biter på bettet hela tiden, och kastar lite med huvet för o bli av med det..men på hackamor är han mkt gladare..

Med risk för att få på skallen.

Lämna tillbaka, slakta eller sälj!

Varför envisas så många med att hålla på med problemhästar när det finns så många trevliga och snälla djur?!!?
Köp en häst som tycker om att bli riden och som står på fyra ben!

lilla_mej skrev:
jag vet inte riktigtvad jag sak göra med min häst. han är verkligen värdens gulligate, när man pysslar och gosar så älskar man honom verkligen. men det finns ett problem. Han har tidigare varit hos en tjej som lät honom bestämma lite själv, att om han stannade orkade hon inte bråka med honom, och så fick han gå hem..
plus att han värdens sämsta ovana. Han ställer sig på bakbenen så fort han inte får som han vill...till exempel om han stannar och värgrar gå framåt, och jag skänklar o slår med spöet, då ställer han sig upp direkt, eller ryggar..jag har försökt allt! suttit av och ledit honom förbi stället han stannar på, me då vägrar han gå frmåt på det nya stället. jag ser att han inte är rädd på något vis! han vill bara bestämma, och vägrar att göra som man säger..ibland går allt superbra, speciellt i paddocken, förutom när han tycker att det blir jobbigt, då protesterar han genom att ställa sig upp, och det gör han för att den förra ryttaren blev rädd när han gjorde så, och satt då av, då fattade han ju att han slapp ridningen, därför undrar jag vad jag ska göra för att få honom att sluta..är absolut inte rädd för honom på något vis, bara bestämd mot honom, så han kan inte utnyttja att jag blir rädd.jag har försökt allt, vara snäll, sträng, men vet inte vad jag ska göra nu.. ?

Din häst påminner MYCKET om en islandshäst vi hade på foder förut. Han var charmig på marken, men han var verkligen isstadig att rida.

Det gäller att få hästens förtroende, först på marken och sen vid ridningen. Vi jobbade nära ett halvår med "våran" islänning och innan han for så gick han oftast att rida ut på med sällskap. En stor förbättring eftersom han inte gick EN meter när han kom till oss.

En sak vill jag påpeka, använd INTE spö eller sporrar på en isstadig häst, det gör oftast saken värre.

Stannar han och vill inte gå en meter, så försök att vänta ut honom.

Sluta inte kämpa med din häst, ge aldrig upp :)

japp..det har jag testat men då blir det nästan ännu värre, för så fort som den som leder släpper taget så blir det tvärstopp och ännu surare ungefär..då kan han verkligen inte gå ett enda steg framför den som går brevid....
Och förresten, du som gav mig rådet att slakta hästen och skaffa en annan: Jag älskar min häst, och ville ha lite råd om hur jag skulle kuna FÖRBÄTTRA ridningen, göra så att han blir mera koncentrerad och slutar kämpa emot..jag skule aldrig i hela mitt liv kunna tänka mig att sälja eller slakta honom! jag tycker om att jobba med hästar som inte alltid funkar bra, det blir liksom roligare respons då..när det går framåt på en sk "problemhäst" så känner man verkligen det, och kan verkligen vara nöjd med framstegen... och jag vill bara ha lite tips på vad man kan göra när han ställer sig upp..tänkte om nån har haft ngn liknande häst bara...

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 403
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka