Islandstrix :-)

tildemani

Trådstartare
Tjena! Jag har precis lärt min isis "vacker hov." Han lärde sig otroligt fort, och är extremt mutbar! Skulle gärna ha tips på lite mer trix/konster man kan lära sin häst och hur man bär sig åt.
Kram!:bump:

Sv: Islandstrix :-)

Lär honom stanna på direkten om han går ifrån dig, bra att kunna för att släppa ut genom en grind utan att ha satt på grimman först :D

Jag lär bara mina hästar "Fooooten". Det betyder att de ska lyfta hoven vid hovkratsing. Praktiskt, men inte så spännande :P

Jag lär bara mina hästar "Fooooten". Det betyder att de ska lyfta hoven vid hovkratsing. Praktiskt, men inte så spännande :P

Men himla skönt om man har ont i ryggen och det ska gå fort o lätt, fast skönt även om man inte har ont. Jag behöver bara ställa mig i krats-ställning så lyfter han innan jag bett om det. Ibland får jag peta lite och säga fot så lyfter han direkt.

Min pålla har fått lära sig de här trixen:

main.php

main.php

Här utvecklar jag lite hur jag lärt in det.

/Malin

Min pålla har fått lära sig de här trixen:

main.php

main.php

Här utvecklar jag lite hur jag lärt in det.

/Malin

tack för svaret ^^ Jag läste din blogg, men förstog ändå inte riktigt. Hur gör man om man inte har en häst som står och småstegrar? Hur hur gör man för att stegringen ska vara under kontroll så att hästen inte får för sig att den ska börja stegra när man inte har sagt till?:confused:

Har lärt min lille att vifta med framhovarna för att utveckla det till spansk skritt, har anslålänge bara tränat 1 gång uppsuttet. Problemet är att jag inte vet hur jag ska kunna lära honom lyfta varannan, och sen rörelse på det!

Jo, oftast så lyfter den äldsta hoven direkt så fort man böjer sig fram, men nån gång så kan jag behöva använda rösten även på henne. Tycker också att det är praktiskt att slippa lyfta hoven själv. Vissa gånger behöver man ju bara slå en kik då tar jag aldrig ens i hoven.
Har även testat att be den äldsta att lyfta en hov när jag sitter på ryggen. Det gör hon, bara man säger kommandot petar på den fot man vill hon ska lyfta :D

tack för svaret ^^ Jag läste din blogg, men förstog ändå inte riktigt. Hur gör man om man inte har en häst som står och småstegrar? Hur hur gör man för att stegringen ska vara under kontroll så att hästen inte får för sig att den ska börja stegra när man inte har sagt till?:confused:

Först av allt: Jag uppmanar inte folk att lära sina hästar stegra. Tänk på att de kan leda till olyckor.
jag har valt att lära två av mina hästar det och det är mitt eget val. Använda alltid hjälm!

Jag vet inte hur "man" lär in det, jag vet hur jag gjort med mina två hästar.
Bägge hästarna har börjar med att "bjuda på det". Småstudsat och velat stegra.
Då har jag börjat med att krama tygeln (lätt) och skänkeln och säga ett kommando (jag har sagt "hopp") och berömma med eftergift och röst när hästen stegrat sig ens lite grann.
Om hästen stegrat när kommandot inte ges har jag böjt hästens hals åt ena hållet (rejält vid behov), då måste den gå ner med frambenen.
Freyr försökte använda stegringar som ett sett att komma undan som unghäst, men hade inte mycket för det då han hade en orädd (dumdristig...) matte.

Är man osäker på om man kan hantera stegringar tycker jag inte man skall lära in det.
På Tindra lärde jag in stegring efter 8 år med henne och känner inte att jag haft problem med det.

Så tänker jag.

Malin

En ponny jag hade under ett par månader lärde jag lyfta (alla 4, inte samtidigt dårå ;)) benen när jag stog brevid (rakt fram), spansk skritt, flema, buga och gäspa. Inget inlärt men stegra var hon rätt bra på också och var väldigt lätt att få fram, tyvärr. Hon var 3-4 år då. Hon kunde säkert mer jag inte kommer på nu.

Rolig tråd :)

Har lärt in vacker tass/vinka med hoven, yoga, plocka upp spö (samt stå lös i stallgången).

Håller på att lära in utvecklingen på spansk skritt, bergsgeten samt buga.

Rolig tråd :)

Har lärt in vacker tass/vinka med hoven, yoga, plocka upp spö (samt stå lös i stallgången).

Håller på att lära in utvecklingen på spansk skritt, bergsgeten samt buga.

Plocka upp spö vill jag lära!!! Hur sjutton gör man?:D:D

och jag är den som kom näst sist i T8 och var nöjdast på hela tävlingen :love: Fick den fina kommentaren "tar inte halvhalterna" alltså SÅG nån av domarna att jag försökte:rofl:

Jag hade turen att ha en häst som gärna plockar upp och busar med pinnar, han brukar rita med ena änden i gruset.
Så jag berömde honom när han plockade upp sen gick vi vidare på att lämna i handen.

Nu går vi vidare på att han ska behöva ta ett steg fram till mig iaf.
Än så länge funkar det mest med smala spön, ska försöka få honom lyfta upp spann. Annars kan de vara praktiskt att han plockar upp spöt om jag tappar det från ryggen.

och jag är den som kom näst sist i T8 och var nöjdast på hela tävlingen :love: Fick den fina kommentaren "tar inte halvhalterna" alltså SÅG nån av domarna att jag försökte:rofl:

Kan ha varit jag... (jag red två klasser och dömde resten).

/Malin

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
773
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 155
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 856
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka