Sv: islandshäst med stort steg, hur göra?
Jag håller med om fattningar, tänkte tipsa lite om några övningar som jag gillar.
Om hästen inte vill fatta galopp alls på ridbanan så börja ute där den vill galoppera. Om galoppen är riktigt dålig så brukar jag börja med att göra växlingar i galoppen, och inte nöta allt för mycket fattningar. Alltså länga och korta steget. Det brukar de tycka är roligt, för då får de galoppera på lite, för att sen ta ner och korta stegen.
Sen såklart massa fattningar, galoppera några steg och sakta av. Avsaktningen är lika viktig som fattningen tycker jag, så träna på att de blir bra också. Tänk på att galoppera lika mycket i båda varven, ena är säkert svårare.
När galoppen är lite mer kontrollerbar så börja att göra galoppfattningen i hörnen innan långsidorna. Gör detta ett par varv, ofta lär de sig någorlunda snart att man vill ha galopp och bjuder på själva. När du kan få bra galopp som du kan bryta av innan halva sträckan så kan du flytta fattningen till hörnen innan kortsidan, börja med att bara galoppera på kortsidan (galoppen ska vara såpass kontrollerad att du kan sakta av innan hörnet).
När det funkar bra kan du börja tänka att du ska in på volten, alltså rid inte ut i hörnet, men fortsätt på långsidan istället för in på volten.
När hästen klarar att ta svängen utan att bryta av så kan du börja med volterna, jag brukar börja på öppna delen av volten. När det funkar från trav eller tölt, vad du nu fattar ifrån (fatta inte från grisepass dock, om hästen grisepassar) så kan du börja från skritt, det gör susen.
När du börjar känna att du har kontroll så att du kan få galopp inne i ridhuset (kan vara innan du fixar galoppen på volt, detta är inte fortsättning utan något som jag tycker är kul att växla med om hästen gillar det) så kan du testa att hoppa lite. Små kryss brukar räcka. Om du är osäker på hur hästen hoppar så låt den hoppa själv först, jag brukar springa bredvid i trav och låta hästen skutta över ett lågt hinder. Sen kan man ju testa i galopp om man kan få hästen att galoppera lugnt bredvid en, annars är det bättre att löshoppa den i galopp.
Hoppningen var det som verkligen tände till och fick de där extra lilla som behövdes på min förra häst. Kan varmt rekommendera det om hästen tycker det är roligt.