Islandshäst på bete

bettysmatte

Trådstartare
Hej!

Jag har precis blivit lycklig ägare till ett islandssto. Hon är 6 år gammal och av b-ponnystorlek. Hon gick på magert bete när vi var och tittade på henne, och har nu blivit släppt på likadant hos oss. I hagen hon går i nu finns mycket att äta, men det är inget kraftigt gräs precis. För några år sedan hade hon början till fång, så man vill ju vara MYCKET försiktig!! Men, jag tycker att hon är i smalaste laget. Inte så att man kan säga mager kanske, och man ser inga revben sticka ut, men hon verkar inte lägga på sig alls av att gå och käka gräs hela dagen (jag är van vid ponnyer som blev mycket runda av att gå på bete..). Kan det vara så att gräset är FÖR magert? Tror ni att jag behöver ge henne något extra - vad i så fall? Hon är jättepigg och älskar att komma ut på ridturer, så hon verkar inte lida någon nöd, men man undrar ju ändå. Tacksam för svar!!
 
Det är jättesvårt att ge råd i en sådan här fråga, utan att ha sett hästen!!!
Kan du inte be någon hästkunnig person komma och titta på henne?? Hovslagaren ex, så kan han oxå ge dig råd om vilket bete som passar bäst, med tanke på fångtendenser osv...

Annars är det ju så att näringen börjar gå ur gräset nu, och hon kanske kan gå på bättre bete utan att bli sjuk...
Men som sagt, jättesvårt att ge råd utan att ha sett hästen!

Lycka till!!! :bump: :bump:

:love: Embla
 
Nu skall man känna till att islandshästen är särskilt duktig på att omvandla sk grovfoder, dvs gräs, hö/silage och halm.

Att hästen verkar smal behöver inte betyda att det är fel, det hänger ju på kroppbyggnad mm. Det som man kan se på en islandshäst är, att många gånger innehåller fodret för lite protein. Men eftersom hästen nu har haft fång, så kanske du borde vänta med att ge extra tills fodring börjar ske eller om hästen börja falla ur nu kan man tillskottsfodra med lite lucern eller Hippo Alfa.

Betänk dock detta, att en smal häst med rätt intag av foder mår bättre än den tjocka hästen med ett överskott av foder. Hästen blir inte lyckligare för att den få mer mat, bara mer bekymmer i slutändan.
 
Sv: Islandshäst på bete

Ja man behöver väl inte oroa sig för foder om hästen verkar må bra? :smirk:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 028
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 903
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 258
Senast: Djurvän
·
Hästvård Vill ventilera om det är flera som tänker som mig gällande fång. Våra hästar hade förgiftningsfång för 2 år sedan. 25 grader på dagen o...
Svar
1
· Visningar
793
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp