Ishestar turridning

Venus_in_Furs

Trådstartare
I november fyller min sambo 30 och vi ska fira honom med en resa till Reykjavik ihop med åtta vänner:love:

En dag tänkte vi ta en ridtur och alla som ska rida är ridvana och vill ha lite speed på turen. Det fanns en ridtur på Eldhestar men då hämtas man runt åtta och det blir dagen efter 30-årsfirandet :meh: Jag hittade dock en tur med senare avgång hos Ishestar men jag är inte bekant med dem så jag undrar om någon här har koll på;

Är det en bra arrangör?
Har de okej hästar?
Hur "svår" är nivån på turer för erfarna ryttare?

tack för hjälpen :bow:

Jag har ridit på Íshestar en gång. Det gör jag inte om! Förvisso inte på någon tur som sades vara för erfarna, men det måste vara det absolut tråkigaste jag någonsin gjort på en hästrygg. Hästen var galet stel och less. Evigt skrittande. När vi väl fick öka farten blev det 200 m grisepass. Sadeln var hård och nött med en kant precis under skinkan som gjorde rejält ont efter ett tag. Dessutom betalade jag en mass pengar för det. Min kompis som var med - inte ridit på flera år och första gången på Island - var lite, med betoning på lite, mer nöjd.

Kolla upp Laxnes istället, anser jag.

När vi red där så red vi på lagda vägar, i grisepass hela vägen. Inte ett dugg roligt. Lagda vägar kan jag väl förstå om det är hög belastning, men det kändes, precis som blå lagunen, på tok för turistigt och som att vi var en vara på ett band.

Det finns en lite mindre firma lika långt från Reykjavik som heter Solhestar och de gånger jag ridit med dom har det varit bra. Fina miljöer, lite bilväg, bra guider och varierande tempo så man inte bara sitter och såsar. Vi har både fått fika på turen och mat efteråt samt upphämtning och skjuts tillbaka till boendet.

Red en kort tur med Ishestar som utgick från ett stort fint stall nära Reykjavik. Fick väldigt dåligt intryck. Jag berättade att jag har egna islandshästar hästar och ville ha en trevlig med bra tölt. Fick en som de "sålde in som" att jag skulle vilja ta med henne hem och fantastisk tölt.

Men alltså: Stel som en planka, hård i munnen och gick med halsen mer eller mindre vikt åt ena sidan hela tiden och struttade fram i grisepass på bogarna. Enda gången det blev rent var om det gick fort. Men det var inte en så njutbar tur. En annan häst var spänd fick ett litet rodeoryck och bockade (med en van isländska som också var med på turen). Fick efter turen rida en stund på en annan "kanonhäst" i en paddock för att få prova en bättre häst, men nja. Not impressed av den heller. :) De flesta hästarna grisepassade.

Dessutom var de illa skodda och någon saknade ett par tänder. Så det var lite sisådär faktiskt. Men stallet var fint. Alltid något!

Jag har själv jobbat på Laxnes och kan rekomendera dom. Bra/okej hästar och urtrevligt värdfolk. Mailar man i förväg så brukar de kunna ordna det mesta som man ber om, tex en snabb avancerad tur. Trevliga ridvägar, speciellt upp i bergen, be om den turen! Dom håller till i Mosfellsdal inte långt från Rvk och är med "pick up" i stan.
Annars har jag också hört bra om Islenski Hesturinn, dom håller till i Vididalur (där som landsmót var i rvk) men inte provat på det själv.

Jag har också ridit en Ishestar-tur och det var...trist.
Då de fick veta att jag jobbade med islandshästar hemma fick jag en liten pålle som presenterades med "This is Sóley, she´s very good at doing the tölt".
Stackars Sóley - the tölt was all she did. Från stel skritt, till långsam grisepass, till lite ren tölt till stel
ökad grispass. Helt död i sidorna och stel rätt avstängd.
(nu lyckades jag byta till en annan häst under turen, en jättesöt valack som travade runt på lång tygel med skorna glappande och ingen nosgrimma då de glömt den. Tur ledaren hade aldrig sett honom tölta och visste inte om han kunde - det kunde han! Jäklars vad jag turen blev roligare! Jag fick dessutom rida iväg lite före och jobba lite själv).
Men nej, jag skulle inte rekommendera Ishestar och inte åka dit igen!

/Malin

Ha ha, jag undrar om det inte var en "Sóley som is very god at the doing the tölt" som jag red också. En liten korthalsad fux med någon sorts tecken.

Min tur med Ishestar var i stor sett ett fiasko. Skulle bjuda mina syskonbarn på en ridtur, och en halvtimme efter utsatt tid så började vi ringa och undra, en timme efter så kom skjutsen. Till saken hör att ridcentret låg tio minuter bort och vi var totalt ca 8.

När vi kom fram så väntade ett lyxigt omklädningsrum, 10 uttråkade hästar med sadlar som verkligen sett bättre dagar. Den yngsta i mitt sällskap var väl 10 år eller så, hon fick en söt liten musblack, med betoning på liten, men fick snabbt den utbytt då det var en som skulle med som uppenbart var livrädd. Nu såg damen ut att väga 150 kg eller så och de skulle ha upp damen som grät av rädsla på den lilla späda hästen. De misslyckades lyckligtvis för häststackaren och damen beslutade sig lyckligtvis för att inte rida.

Om min häst kunde tölta vet jag inte, det framgick inte vår ridtur som skulle vara 1,5 timmar blev runt en halvtimme, och någon tölt blev det inte. Några noterbara punkter var att åtminstone den ena guiden inte kunde ett dyft om islandshästar, jag blev tillsagd att inte dra hästen i munnen (vad gör man om hästen är totalt "döv" och håller på att knata in i en annan?) och att efter turen så delade de ut diplom, vi fick dock skriva namnen själv, eller de andra jag, vägrade ta emot ett.

Nej jag kan inte rekommendera stället till någon utifrån upplevelsen men de andra var nöjda.

Jag har helle ringet positivt att säga.

Tråkigt och som ngn nämde var det att rida på ett band.

Ingen terräng att prata om och typiska turisthästar

Jag har också ridit en Ishestar-tur och det var...trist.
Då de fick veta att jag jobbade med islandshästar hemma fick jag en liten pålle som presenterades med "This is Sóley, she´s very good at doing the tölt".
Stackars Sóley - the tölt was all she did. Från stel skritt, till långsam grisepass, till lite ren tölt till stel
ökad grispass. Helt död i sidorna och stel rätt avstängd.
(nu lyckades jag byta till en annan häst under turen, en jättesöt valack som travade runt på lång tygel med skorna glappande och ingen nosgrimma då de glömt den. Tur ledaren hade aldrig sett honom tölta och visste inte om han kunde - det kunde han! Jäklars vad jag turen blev roligare! Jag fick dessutom rida iväg lite före och jobba lite själv).
Men nej, jag skulle inte rekommendera Ishestar och inte åka dit igen!

/Malin

Kan jag tänka mig Malin tända till när de säger att hästen inte töntar?
Japp!! :D

(jag tyckte det var så roligt att jag blivit utsatt för autokorrekt att jag inte ändrar! :) )

@Silkisif Haha, you know me... Den valacken var ju liksom snygg och såg ut att ha bra tölt.
"Oj! Vad han kunde!" sade turledaren när vi efter några halvhalter töltade (nej jag menar töntade!). Det var nog ingen som liksom ens bett honom tölta på de turer hon haft, utan ridit på lite halvlång tygel och han hade travat runt lite lojt.

Mitt intryck av Ishestar var tyvärr: Oorganiserat och alldeles för många ekipage (men det kanske är vanligt även hos andra arrangörer, vad vet jag) på alldeles för få turledare vars ridkunskap faktiskt var något tvivelaktig. Vi var en väldigt blandad grupp på ca 40 ekipage med allt från rena nybörjare till erfarna ryttare, fem ryttare åkte av pga. skenande hästar (en skenade raka vägen ut ur hagen så fort grinden öppnades, med skräckslagen turist på ryggen som sedermera valde att inte rida med på turen öht). Resterande fyra stackare flög som vantar ute på lavafälten, skenande hästar även denna gång. Givetvis har jag ingen aning om ryttarna råkade skrämma hästarna på något sätt, men de kändes om inte annat klart olämpliga för turridning i så stor grupp.

Det är lågsäsong för turridning, och ni är många som skall rida tillsammans. Om jag vore du skulle jag maila Eldhestar och fråga dem om de kan ordna en tur med senare avgångstid. Det är säkert inte omöjligt. Jag red där flera dagar i rad för en liten tid sedan, och fick pröva verkligt fina, känsliga och roliga hästar som bar mig genom ett härligt landskap.

Jag blev oxå väldigt besviken på guider, hästar och ridvägar med Ishester tummenner.
Hade jag känt till att det var så dåligt hade jag avstått ridningen och tagit en lång tur i Sverige istället.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Göra egen tvål
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka