Isabellfärgad avkomma?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare AmelieA
  • Startdatum Startdatum
A

AmelieA

Hej!

Om man eftersträvar en isabellfärgad avkomma, vilka färger kan föräldrarna ha? Kan ett isabellfärgat sto och en svart hingst få en isabellfärgad avkomma?
Brukar det bli en lyckad kombination av ett connemarasto och en fullblodshingst? :)

(Jag har inte planterat någon betäckning, är bara intresserad av att veta). :D

Sv: Isabellfärgad avkomma?

Båda föräldrarna måste ha fuxanlag, och ena gulanlag för att kunna få en isabell. Störst chans för isabell med ett isabellsto har du om du använder en fux- eller isabellhingst.
En svart hingst kan ha ett fuxanlag, det vet du att den har om hingstens ena förälder är fux, om han lämnat fuxavkomma eller om han är genetiskt testad. Samma gäller för bruna hingstar.

Tack så mycket för svaret! Det måste jag spara någonstans :)

Betäcker du en dubbelgul med en fux så har du garanterat en isabell. :)

Iaf om dubbelgulingen är fux i botten, kom jag på.

Connemara/fullblod blir ofta trevliga korsningar (även om jag tycker man ska avla rasrent :D ).

Isabell är lite knepigt och det finns ingen garanti om du inte har ett fuxsto som betäcks med en dubbelgul fuxhingst (eller tvärtom). Då nedärver föräldrarna varsitt fuxanlag och den gula dessutom ett gulanlag = isabell :)

Jaså, vad roligt att veta! Hur ser en dubbelgul häst ut? Liknar den en cremello? Isåfall, hur ser man skillnad på en dubbelgul och en cremello? :)
Menar ni att båda hästarna kan vara fuxar, om något av stoet eller hingstens föräldrar är dubbelgul? Eller vad menade du med dubbelgul fuxhingst?

En dubbelgul är en cremello
Och cremello med fux= alltid isabell (palomino)

Nja, nästan rätt:
En dubbelgul som är cremello (kan ju vara de andra två dubbelgula också)
Och cremello med fux= alltid isabell (palomino)

Eftersom att TS är ovetande så valde jag att låta bli att trassla till det med att blanda in bla perlino + att då är vi tillbaka med att det blir rörigt då dom anda 2 inte alltid ger palomino med fux :idea:;)

En fux som har fått ett gult anlag av stoet och ett gult anlag av hingsten blir en cremello (dubbelgul fux).
Eftersom den har två fuxanlag och två gulanlag så nedärver den alltid ett fuxanlag och ett gulanlag till sin avkomma. En fuxfärgad häst har två fuxanlag och nedärver ett till sin avkomma. För att avkomman ska bli fux måste den få det från både hingsten och stoet.
(Fux kan ligga dolt hos en brun eller svart häst för det syns bara om den fått fux från både hingsten och stoet).

Det är enda säkra kombinationen för att få isabell (fux + cremello). Och det blir isabell varje gång.

(En dubbelgul brun = brun med två gula anlag kallas perlino och en svart med två gula anlag kallas för sotvit. De kan också ge isabell eftersom fuxanlaget kan ligga dolt. Men det gula ger de alltid vidare.)

sen om vi använder det uttryck som numera ska användas på svenska (tycka vad man vill om det!) så heter det inte cremello eller perlino utan "blåögd gräddvit"

om man betäcker en isabellafärgad med en skimmel då?

har en häst med ett halft blått öga, som jag kanske ska betcäka nån gång i framtiden. Finns de stor risk att fölen får blåa ögon? ( mamma eller pappa hade blåa ögon kmr ej ihåg.

Vad menar du med risk? Om det bara är en del av ögat så är det oftast ett vitt tecken i pannan på "villovägar". Avkomman kan ärva det, eller så gör den det inte.

Det beror på vad skimmeln är född med för färg, så det är omöjligt att svara på.

sen om vi använder det uttryck som numera ska användas på svenska (tycka vad man vill om det!) så heter det inte cremello eller perlino utan "blåögd gräddvit"

Blåögd :confused: gräddvit kan jag möjligen hålla med om man varför blanda in ögonfärgen :confused:

Enligt hästensfärger så är perlino (brun grundfärg homozygot gulanlag) pärlvit på svenska vilket jag håller med om att man ska använda.

Och cremello (fux grundfärg homozygot gulanlag) kallas gulvit

han har en annan alternativ benämning och det är vitfödd +(grundfärgen i parentes) vilket är dumt tycker jag eftersom homozygota tigrar och kallas vitfödda också

SH har bestämt att det heter blåögd gräddvit vilket är typ helt galet eftersom det inte säger något om vad den faktiskt har för färg. Det skiljer ju ändå en del mellan de tre olika och lägger man skimmel på så kan en sotvit se gulvit ut fast den inte är det. Osv.

SH har bestämt att det heter blåögd gräddvit vilket är typ helt galet eftersom det inte säger något om vad den faktiskt har för färg. Det skiljer ju ändå en del mellan de tre olika och lägger man skimmel på så kan en sotvit se gulvit ut fast den inte är det. Osv.

Det har jag missat jag håller på med tigrar och där är gulanlag inte tillåtet att korsa med. OK allt är bättre än albino men jag tycker inte det är en optimal benämning

Vad menar du med risk? Om det bara är en del av ögat så är det oftast ett vitt tecken i pannan på "villovägar". Avkomman kan ärva det, eller så gör den det inte.

okejokej, han har en stor bläs sen är bläsen ända in till ögat där de är blått.
Hästen är brun

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 079
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 554
Senast: nexxa
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 633
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka