Irriterad på dåde grimma och träns.

M

Matilda_o_Bonita

Har funderat på detta hela kvällen nu sedan jag kom in efter att ha varit uppe på sommarbetet hos hästarna. Det är så att mitt ungsto är ganska stökig med huvudet när hon har träns/grimma. Framförallt när hon jobbas lös i paddocken. Hon stannar och gnider huvudet mot frambenet, slår med huvudet etc. Detta händer alltså både med träns och grimma. När hon jobbas utan grimma går det hur bra som hälst och hon är inte ett dugg stökig med huvudet. Vad tror ni om det hela? Observera att hon aldrig har fassnat eller på annat sätt utsatts för obehag som förknippas med grimma/träns. När man leder henne är det inga problem, hon går hur fint som hälst, men så fort hon kommer lös försöker hon gnida av tränset/grimman.

Sv: Irriterad på dåde grimma och träns.

Min häst fixar inte om det är minsta lilla lösa grej på tränset eller pullarnos grimma (bestämda åsikter) dum fråga kanske men du har ingen flärp som är lös och kan irritera henne?
Kan ju var en olat hon börjat med. testar om hon får bort tränset/griman när hon är lös och tycker att hon ska vara ledig.
Löshoppa för att få henne glömma av tränset kanske?
aktivera henne så hon har så roligt att hon glömmer av sn fixering i att bli av med tränset?
Lycka till Mvh Diabetikern

Hm, bra ide detdär med lös grej som hänger. Har för tillfället bara själva tränset utan någon nosgrimma alls. Ofta är det sidostyckena hon irriterar sig på. Hon har väldigt känsligt skinn på huvudet och får lätt skav etc, skulle det kunna vara något sådant, att det kittlar?
Aktiverar henne gör jag, försöker alltid undvika att låta henne klia sig.

Jag skulle rösta på känsligt skinn i kombination med fällning, kliar som fasen. Medryttarhästen vill alltid klia när passet är slut och hon är lite svettig, och är man inte snabb så ryker tränset all världens väg.

Så jag skulle nog säga till henne, att kliar och stökar gör vi efter passet, basta! Sen får du ju ge henne alla förutsättningar som tex: inget billigt läder, rengjord läder, kanske sånna kuliga rattmuffar på sidostycket i fårskinn, inte i nylon osv

Liknande trådar

C
Träning Har nu haft ett 3 åriga sto sen nov/dec och det har tagit tid att komma dit vi är nu. När man är där varje dag kanske det är svårt att...
Svar
1
· Visningar
861
Senast: CarolineNSV
·
Övr. Hund Diskussionerna ang elhalsband går ju ofta höga på diverse forum. Själv har aldrig provat, men alltid varit av åsikten att det är bra att...
2 3
Svar
40
· Visningar
7 238
Senast: Nizhoni
·
Ridning Nu kan jag inte låta bli att skriva ett onödigt inlägg här igen. :D Närå, jag ska ju som sagt träna i helgen. Kurs i två dagar med...
Svar
2
· Visningar
797
Senast: Yrja
·
C
Träning Det är så att min häst gillar inte folk.. När det är folk som tittar när jag rider så går hon på helspänn och om någon så lite som kliar...
Svar
10
· Visningar
1 000
Senast: chipp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV