IR Pellets

Sv: IR Pellets

Du behöver bara läsa första meningen för att inse att detta bara är bluff.

“I.R. Pellet is a low-starch, low-calorie concentrated source of vitamins and trace minerals for all classes of horses.” Samma idiotiska påstående upprepas längre ner i texten: “Fulfills the vitamin and mineral needs of horses and ponies that are on forage-only diets”.

Det finns inga vitamin- och mineralfoder som passar till alla hästar. Olika hästar har olika behov men framför allt så kan mineralinnehållet i ett grovfoder variera enormt. Du kan väl inte tro att ett visst mineralfoder kan passa till alla hästar och alla grovfoder???

Varför man tjatar om att produkten har en låg socker- och stärkelsehalt samt ett lågt energiinnehåll är en gåta. Detta är ett vitamin- och mineraltillskott och vitaminer och mineraler innehåller varken socker, stärkelse eller energi. Den enda fraktion som kan innehålla socker och stärkelse är den bärsubstans man använder för att tillverka pellets. Trots att man skryter med att socker- och stärkelsehalten i produkten är låg så anger man inte ens värdena. Man har bara företagets ord på att den är låg. Vad man menar med “låg” vet man dock inte. Man säger dessutom följande: “palatable pellet allows for easy feeding”. Smakliga pellets brukar innehålla melass.

Man säget också att produkten “includes cinnamon for improved insulin response”. Man har provat kanel till IR-hästar under lång tid utan att märka någon positiv inverkan. Istället har glukoshalten i blodet i en del fall sjunkit till en oroande låg nivå.

“Contains yeast culture to enhance digestion of fiber and other nutrien”. Det är ytterst tveksamt om jäst har någon positiv inverkan på näringsupptaget. Olika studier har gett olika resultat så det troliga är att det kan ha viss effekt hos vissa hästar men inte hos andra.

“Feed a minimum of 1% of the horse’s body weight in good-quality forage.” Detta är svältkost! IR-hästar har utvecklat insulinresistens för att kunna överleva i perioder av svält. Sätter man en IR-häst på svältdiet så förvärras insulinresistensen.

Det finns dessutom ingenting i denna produkt som är särskilt bra för IR-hästar. Tvärtom, produkten är sämre än många andra liknande produkter. Ta magnesium t.ex. som är ett mycket viktig mineral för IR-hästar. En normalstor IR-häst bör ha minst 12,5 g/dag samt en Ca:Mg-kvot på ca. 1,5. 120 g (den rekommenderade dosen) av denna produkt ger endast 0,3 g Mg och Ca:Mg-kvoten är 10!!

Produkten innehåller dessutom både järn och mangan. Mer järn är absolut ingenting som en häst behöver och särskilt inte en IR-häst! Manganhalten brukar också vara hög i ett grovfoder och ett överskott av mangan är i princip lika skadligt som ett överskott av järn.

En IR-häst behöver ca. 2000 IE av E-vitamin. Den här produkten ger 380 IE som är en droppe i havet.

Om biotin ska ha någon positiv effekt så måste man ge minst 20 mg. 0,5 mg som den här produkten innehåller gör ingen nytta alls.

Jod och seleninnehållet i den här produkten är lika stora (1,9 mg) trots att behovet av jod är 3,5 gånger större än selenbehovet.

Glöm det här tillskottet. Det är ett dåligt och meningslöst tillskott för en IR-häst.

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 063
Senast: Lavinia
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 398
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar