Iphone 4S bråkar - why?

MiniLi

Trådstartare
Min Iphone 4S har börjat bråka mer och mer. Nu under vintern har den lagt sig till med ovanan att stänga av sig själv om jag använder kameran (framförallt filmkameran, men ibland även fotokameran).
Det spelar ingen roll hur välladdat batteriet är, den dör oavsett.
Ibland kan jag dock sätta igång den någon halvtimma senare och återigen ha fullt batteri, utan att ha laddat alltså. Och ibland vill den ha ny ström för att komma igång.

Senast hände dock samma sak när jag använde ficklampan, men det har bara skett en gång.

Nu funderar jag på hur sjutton jag ska veta om det är batteriet som gett upp eller om det är någon slags bugg?
På vissa sätt känns det ju som en mjukvarugrej..

Hur vet jag? Vad gör jag? Och är det någon idé att försöka åtgärda eller bör jag köpa ny?

Den är inköpt juli 2012.

Senast ändrad:
Sv: Iphone 4S bråkar - why?

Jag har samma problem och har haft det några månader. Händer ofta när jag använder kameran, men också vid vanlig användning (surf, mail, facebook).
Dör helt (trots mycket batteri kvar) och visar att den vill ha strömsladd för att kunna starta. Nu senaste gångerna har jag upptäckt att den går att starta efter ca 10 minuter, och kan då ha precis samma batterimängd som när den stängde av sig (tex 77 eller över). Det händer ofta när jag har varit i stallet och är på väg hem, så visst den är lite kall, men den är fortfarande lite kall när den går att starta igen.

Har försökt googla lite på det, vissa skrev att en återställning skulle kunna hjälpa liknande problem, men har inte testat det än.
Tror att min pappa har samma problem med sin 4S också, men har inte hänt lika många gånger. Bara en som jag har koll på och det var när han var ute och åkte skidor så det kan ju ha med kylan att göra.

Jag hade samma problem med min 3GS, dock slutade den ta laddaren efter ett tag så den vaknade aldrig till liv efter att ha dött. Funderade på att skicka iväg den på service men det blev så att jag köpte en ny mobil istället.

Garantin har gått ut så rep kan bli lite dyrt.

Testa fabriksåterställ och uppdatera. Hjälper inte det så kolla upp vad olika företag tar för att reparera, det brukar ladda på 1000-2000kr.

Garantin har gått ut men inte reklamationstiden. (http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Reklamation/)
Läs där och gå till återförsäljaren och klaga. De tar alltid kampen men om du fortsätter att vara jobbig och har rätt så inser dom det snart och (för mig) slutade det med ett hävt köp, alla pengar tillbaka och en ny telefon i fickan.

Ännu en bra länk: http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Fel-pa-varan/

Fast är nog svårt att reklamera just det här problemet eftersom det är specat att telefonen inte klarar användning i minusgrader.
I mina fall har det iaf gällt utomhus eller iaf kyld mobil.

Det beror ju på om det är just minusgraderna som orsakar felet och det är återförsäljarens problem att bevisa. Konsumentköplagen har många fina sidor ;)

Sex månader efter inköpet är det mitt ansvar att bevisa att problemet var ursprungligt.

Jag har samma problem - och dessutom efter att den stängt av sig själv så är alla kontakter borta när den kommer igång igen :banghead: Lyckligtvis inga sms eller foton, men det är sjukt irriterande att gång på gång skriva på facebook att man behöver folks nummer.. De lär väl tro att jag har blivit helknäpp och kompulsivt raderar telefonnummer eller nåt. SÅ nu har jag fått skriva ner alla nummer jag behöver på en lapp.

Jag är så rädd att min telefon sjunger på sista versen. Har verkligen inte råd med en ny just nu! Min 4S är dock ca två år gammal.

Men har du inte kopplat upp kontakterna till gmail så att du bara kan importera dom igen? Om du inte har det så är det ju ett jättebra knep i första hand. Dock ska det ju inte fungera så.

Jag har samma problem - och dessutom efter att den stängt av sig själv så är alla kontakter borta när den kommer igång igen :banghead: Lyckligtvis inga sms eller foton, men det är sjukt irriterande att gång på gång skriva på facebook att man behöver folks nummer.. De lär väl tro att jag har blivit helknäpp och kompulsivt raderar telefonnummer eller nåt. SÅ nu har jag fått skriva ner alla nummer jag behöver på en lapp.

Jag är så rädd att min telefon sjunger på sista versen. Har verkligen inte råd med en ny just nu! Min 4S är dock ca två år gammal.
ICloud?
Det är ju bara att hämta upp kontakterna därifrån :idea:

Ah, det ska jag titta närmare på, tack :) Mumorsan: jag har tyvärr inte gmail.

Intressant att fler har problemet! Jag har en liten teori om att det kan ha uppkommit vid senaste uppdateringen?

Även för mig är det i kyla som telefonen dör!

Ska testa fabriksåterställning.

Ang fabriksåterställning..

Hur ska jag göra för att inte bli av med alla mina grejer?

Säkerhetskopiera till iTunes (se till att få med allt) och återställ sen också genom iTunes.

Okej, jag kopplar in till datorn och sen typ fixar den det mesta?

Jag är ganska teknisk i vanliga fall men det här med återställningar är inget jag är så haj på..

Jag har samma problem, jag har också en känsla av att det kommit efter senaste uppdateringen. Min har också bara strulat utomhus vid kyla, men det har bara varit den här vintern och ingen annan.

Du kan ju meddela om fabriksåterställningen fungerade sedan, då kanske jag också ska försöka med det :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka