Invänjning på bete - fånghäst

pimy

Trådstartare
Vad är bäst för en fånghäst egentligen; Att gå på gruspaddock hela våren och sedan framåt sommaren när gräset växt upp succesivt vänjas in på gräsbetet (magert men ändå) eller att gå på samma avbetade gräshage (magert) som i vintras och hela tiden beta av det som växer upp, och liksom vänjas in på gräset från första början? Givetvis stödfodras med hö så länge den vill ha det.

Har diskuterat lite med en kompis och har inte kommit fram till något riktigt, så jag tänkte höra vad ni säger!
 
Sv: Invänjning på bete - fånghäst

Nu är inte jag alls van vid fånghästar och jag har inga vetenskapliba belägg för det jag skriver, men som JAG har erfarit så mådde min gamla sköthäst, som hade fångtendenser, bäst av att släppas på övervuxet skogsbete. Han hade lätt för att få gallor av betet samt världens "hingsthals" som vart större på sommaren. Den var aldrig så liten som den var när han gick på sommarbete i en hage som var blandad skog och ängsmark med gräs som var runt 3 till 4 dm högt och i princip obetat (förutom av en flock med får) på en massa år.

Att jämföra med året då han fick fång (han gick på skogsbete 1 år, nästa var han hemma igen och gick på sitt vanliga bete) då gick han på ganska nedbetade marker och fick en fångattack som i det lång loppet medförde att han avlivades.
Så jag skulle nog välja gruspaddock och sen släppa på övervuxet bete.
 
Sv: Invänjning på bete - fånghäst

Hej. Jag tror att det är bättre att släppa ut på bete när gräset har vuxit upp. Gräset är ju som mest näringsrikt innan midsommar. Man kan se när gräsblommorna har slagit ut, då har mycket energi gått åt för att stråt ska gå i blom.

Jag släppere mina hästar (en shettis och en stor) på naturbete runt 1 juli.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu när det efterlängtade regnet kommit så uppstår genast frågan om det här med socker i betet. Jag har en "frisk" fånghäst som gick på...
Svar
7
· Visningar
1 371
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 221
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej Funderar över bästa lösningen i sommar för mina lättfödda polare, en ponny och en häst. Jag skulle vilja släppa dem tidigt i halva...
Svar
18
· Visningar
2 403
Senast: Fibusen
·
Foder & Strö Hästen är vintertid åt det svårfödda hållet om man jämför med tabellerna. Jag tycker inte hon är särskilt svår men hon ligger på en hel...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 261
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp