Introducera valp...

lizzie

Trådstartare
På fredag em så ska vi iväg och hämta hem en 4-mån schäfervalp. Hemma har jag en 9-årig schäfertik och en 3-årig amstaff-blandning.

Hur går jag till väga när jag kommer hem med valpen? Naturligtvis så har jag tänka ha noga koll osv. Vet att det inte blir några problem med min gamla schäfer, den som kan ställa till problem är 3-åringen.

Ska vi hålla i 3-åringen tills hon ser att det är OK för den gamla att det kommit en nykomling. Vill absolut inte släppa lös båda två på den lilla när hon kommer hem. 3-åringen är en riktigt stöddig bitch när det gäller andra hundar, framför allt tikar. Hon har dock aldrig träffat en valp tidigare så jag vet inte hur hon reagerar just vid första mötet.

Tacksam för råd!

/Lizzie

Sv: Introducera valp...

Jag har alltid gjort så att när det kommit en ny valp så har den fått vara på golvet och blivit undersökt och hälsad på av övriga hundar i familjen. Det har alltid funkat bra och ingen av mina hundar skulle ens drömma om att vara "stygg" mot en valp.. Nu är ju iofs mina hundar väldigt vana att leva i stor flock och att det kommer in nya hundar lite nu och då.

Tycker inte det finns någon anledning att dalta och förstora upp det faktum att det kommer en ny hund in i familjen.

Om mot all förmodan någon av dina hundar skulle vara så pass hårdhänt att valpen riskerar skador, så bör du ju säga ifrån och ev. ta undan den hunden en stund. Tycker inte du ska hålla i den yngre hunden.

Sv: Introducera valp...

Tack för ditt råd! Eftersom det är en valp som vi tar hem så borde det funka bra. Vuxna hundar brukar ju acceptera valpar. Min 3-åriga tik funkar alldeles utmärkt med andra hundar så länge de inte visar minsta lilla tecken på feghet eller dylik, får då passar 3-åringen på att visa sin bitchiga sida. Hanar funkar ju överlag bättre än tikar också.

3-åringen är hyfsat lydig :angel: så får hon en skarp tillsägelse, om hon är för hårdhänt mot valpen, så kommer hon att lugna ner sig.

/Lizzie

Liknande trådar

Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 026
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 364
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Hejsan, jag har en liten valp som är av staffe amstaff mix som är helt underbar. Självsäker, trygg, utforskande, lyhörd och lättlärd...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 105
Senast: snorp
·
Övr. Hund Vi fick hem vår 8v valp i fredags. Vågen visar 1,8 kg. :heart I familjen (men inte i samma hushåll) finns en 6 årig Bostonterrier på 10...
Svar
18
· Visningar
3 653
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama