Introducera katter för varandra

BuenoBull

Trådstartare
Nu ska vi bli med en till kisse!
Vi har en omplacerad sphynxhane, kastrat, på fem år. Han kom till oss förra året p.g.a. att han var lite "mobbad" eller trängd av de andra katterna han bodde med i förra hemmet. Där bodde han, trångt i en etta, med två sphynxhonor som liksom gaddade ihop sig lite, det var mest de två som gosade med varandra och Kid fick inte riktigt vara med. Han var heller inte så företagsam så de knuffade ofta bort honom när han satt och åt. Det ledde till att han blev väldigt mager, på det så har han en väldigt känslig mage och går på specialfoder. Nu har han gått upp i vikt och är en harmonisk och trevlig kisse.
Det enda som vi märker är att han verkar känna sig lite ensam. Vi har en liten dotter som tar mycket tid så vi hinner inte leka och aktivera honom så mycket som han kräver. Därför har vi tänkt att utöka familjen med en till omplacering, en cornish rexhane. Även han är kastrerad och ska omplaceras för att han blivit ensam katt då kattkompisen gick bort i höstas.

Alltså är det två katter som är vana att bo med andra katter och nästan kräver det för sällskapets skull. Ändå förstår jag ju att det inte bara är att släppa ihop dem och tro att det kommer fungera problemfritt inom en kvart. Vad ska jag tänka på innan vi tar hem den nya kissen? Hur skapar man bäst en friktionsfri miljö för de båda?
Jag tog hem ett par omplaceringskatter för några år sen (finns ej längre kvar) då vi redan hade katt och där tog det många veckor innan de kunde vistas ihop utan fräs och morr, men jag gissar då på att det kan ha tagit längre tid för att de var två och på så sätt hade stöd i varandra. Kanske går det bättre nu när det bara är en katt som kommer själv?
Hur gör vi bäst precis när kissen är hemkommen?

Tacksam för tips och tankar :)

Jag tror att det är bäst att ha den nya katten i ett rum med stängd dörr först så får de känna dofterna av varandra genom dörrspringorna och på så vis kanske vänja sig vid varandra.

Den här youtubevideon (och de andra) tyckte jag såg bra ut när det gällde att släppa ihop katter:

Senast ändrad:
Låt dem bekanta sig genom en nätdörr ett tag. Se till att det finns flera uppsättningar av mat, vatten, sovplats, toalett, klösställen och andra för katterna viktiga resurser. Ha gärna en feliway inkopplad redan innan nykomlingen flyttar in.

Att det tar ett par veckor för vuxna katter att acceptera varandra är absolut inget konstigt, även om det kan gå fortare än så. Bland mina vuxna kastrater har jag haft tre som är vänliga mot nykomlingar direkt (alla tre avelshanar, så de har en viss vana av att introduceras för främmande katter), de andra tar 1-5 dagar på sig att sluta fräsa och muttra. Alla accepterar dock ungar utan tjafs.

Tack för tips! Feliway var ju smart, det har jag inte tänkt på.

Vår katt går ju på specialfoder och har just nu fri tillgång. Han håller vikten bra på det och behöver i mitt tycke ha fri tillgång just för att inte tappa i vikt. Finns det något smart sätt att få katterna att hålla sig till varsin skål? Vi testade förut att sakta, sakta introducera annat torrfoder på Kid men det funkade inte alls, han måste äta sitt foder. Men vill inte att den andra katten ska äta det. Kid får Hill's Z/D.

Har kontakt med personen som ska sälja och vi kommer gå efter SVERAKs avtal om återköp. Det säger ju att efter 14 dagar köper hon tillbaka katten för 80%, men vi båda är överens om att två veckor känns som lite snålt med tid. Kan man komma överens om en egen tidslängd? Vi funderade på en månad och 75%?
Ska katten vara vet.undersökt innan den säljs trots att den är vuxen? Det finns tydligen ett blåsljud på hjärtat som är undersökt 2009, men ingen orsak hittades till det. Katten är obesvärad.

Avtalet kan ni skriva nästan vad ni vill i. Sålänge det inte anses vara oskäliga villkor för köparen (om det är konsumentköplagen som gäller vilket det är när uppfödare säljer till privatpersoner). Är ni båda att klassa som privatpersoner kan ni avtala praktiskt taget vad ni vill.

Liknande trådar

Katthälsa Anonymt nick, detta är otroligt jobbigt 😩 Bakgrund En ytlig bekant till mig spontanköpte en kattunge på Blocket (jag har talat om för...
Svar
7
· Visningar
1 449
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 588
Senast: Asko
·
Katthälsa Jag har två tanter på 10 och 11 år hemma sedan tidigare, och ska nu ta över två honor på 6 och 9 år. Mina katter har ingen vidare...
Svar
2
· Visningar
916
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Jag har kommit över lite läsning på nätet gällande IBD hos katt och börjar fundera på om det är vad vår en katt kan ha. Katten är en...
Svar
5
· Visningar
7 322

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Saker som underlättar livet
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023