Sv: IntresseKoll!
Lånar knapp så slipper jag bygga med stor stil själv.
1. När började ni rida?
När jag var 7 år började jag på ridskola (25 år sen nu!
) Föräldrarna led av hästskräck så det dröjde tills jag flyttat hemifrån och fått fast jobb innan jag kunde skaffa egen häst, det var 95.
2. När började ni rida Distans?
1997 åkte jag till Täbyritten (tror jag att det var då) för att "se och lära utan häst", (mest för att inte göra bort mig när jag väl hade hästen med mig...
). Behöver jag säga att tävlingsarrangörerna:
a) fick chock över att jag var där utan häst istället för att bara börja tävla?
b) satte mig i arbete direkt!
Så jag började med att ta in-tider på mitt livs första distansritt...
Min första egna CR var -98 men sedan dess har det varit eländes eländes elände i mitt hästliv så det har blivit väldigt lite tävlande. Ett av mina distansminnen är t.ex. att jag åker 77 mil för att rida Trollmaxritten med Camilla_H och när jag kommer fram är hästen halt! Fick grooma istället då... Kul, men inte det jag hade önskat mig såklart...
3. Vad var det som fick er att välja Distansen?
Jag hade en häst som aldrig blev trött och som alltid var nyfiken på vad som fanns bakom nästa hörn, och nästa... så egentligen kan man säga att det var hästen som valde åt mig.
Sen är det ju alltid kul att få prova på ANDRAS ridvägar också!
4. Tävlar du eller hinkar du eller båda?
Jag har hinkat lite nu och då, men har inget speciellt ekipage som "mitt". Kommer att hinka mer nästa säsong för min stallägare som debuterar då på sin travare. Tävlandet hoppas jag kommer igång igen när jag fått mitt andra sto i form. Jag har också varit med och arrangerat lite, senast LAG-SM i Avesta 2003 och planerar att ställa upp som funktionär både här och där under 2005.
5. Vad rider du för häst/ponny?
På min ridväst står det broderat:
"En gång arabryttare ALLTID arabryttare." Det är jag sedan 1993.
Jag har två arabston och mitt yngsta ska förhoppningsvis debutera i slutet av säsongen 2005.
6. Varför just den hästen/ponnyn?
Hon är köpt med tanke på distansritt. Dessutom har hon bra stam och typ!
(japp! vi är fler som tycker det ÄR viktigt!
)
7. Vad har du för mål?
Genomförande av Rökulla 100 i första läget och sen finns det andra, större och framförallt hemligare mål...
8. Vilken klubb rider/tävlar du för?
Folkärna Ryttarsällskap, oavsett om jag blir kvar i Avesta för gott eller flyttar söderut igen.
Vill gärna tävla lag-SM något år och trivs med Folkärna-folket!
/JES