Intressant från AQHA convention!

wrangler

Trådstartare
Följer ju det mesta som händer där så mycket jag kan och ville se vad som hände med en fråga som diskuterats länge.

Det handlar om att slå ihop delar av AQHA's och APHA's registraturer, något som diskuterats i evigheter. APHA är en yngre organisation och även om det i många paintar är enbart quarterblod så har man inte kunnat göra en sammanslagning eftersom tobianos inte existerar hos quarter. Tobianos och overos är i det stora hela två olika typer där overos stammar ur quarterblod (hos quarter finns bara overogenen och aldrig tobianogenen därav är alltid en crop out overo.) och tobianos har blod från andra raser fram till i början på 1960-talet då APHA bildades. http://www.apha.com/breed/history.html

Nu har man identifierat vilka linjer som är aktuella som enbart quarter och dessa (overos) kommer att kunna registreras i AQHA (som redan förberett detta iom att dom tog bort reglen om "för mycket vitt")

Så har man en overo eller en solid med rena overolinjer kan man alltså skicka in sin stamtavla för analys och går den tillbaka på rent quarterblod kan man dubbelregistrera! Dessa hästar får alltså tävla med quartrarna på AQHA och finnas med redan på World Show i höst. I och med detta kommer även crop outs åter att kunna registreras i APHA som kommer att ha två typer av register -ett för rena paintar och ett för paintar med quarterblod (ungefär som AQHA's appendixregister).

Upprinnelsen till detta är naturligtvis de dalande tävlings och avelssiffrorna, detta kommer att öppna dörrar för massor med människor som nu både kan tävla och avla med mer frihet och mångfald!

Sv: Intressant från AQHA convention!

Låter ju jätteintressant, även avelsmässigt kommer det ju att ge en större valfrihet i så fall om jag inte har helt fel.

Mycket logiskt tänkt och helt korrekt förslag tycker jag. Registren hade kunnat vara samma i ett redan från början om inte APHA entusiasterna tyckte att registret kunde breddas genom att ta in andra raser efter strikta kriterier, dessa tror jag faktiskt "drog ned" rasen lite då den inte blev lika "ren" som quartern. I mina ögon är overon den enda riktiga painten, har alltid varit min alldeles egen högst personliga åsikt :o

Så absolut, fram för ett gemensamt register...
Dock kommer kanske kontentan av detta bli att moderföreningen APHA kommer att få det ännu tuffare i framtiden och antagligen till sist kanske tom försvinna...

...eller också inte.....*SUCK* Gillar nog vid närmare eftertanke inte paintar alls....

:o

Vad söta ni är :love:
Men Wild Rein..... varenda år...... :D

April april.... *viskar* :D

Hahhaa jaaaa!! I år lyckades jag äntligen lista ut att det var nåt skumt innan jag postade en halvt upprörd kommentar :P

:rofl: Det var så många som hade läst men nästan ingen hade skrivit. Förutom ett par trogna strutar förstås :D:love:

Jag själv tyckte det lät så otroligt att jag trodde att det skulle bli flera sidor "april april trodde du vi skulle gå på den" men så tänkte jag på allt annat jag lyckats lura i folk här :angel: Men denna gången var det ingen som pajade iaf! :bow:

Rooooooligt!

Det roligaste är att två av dom som har mest koll på paint här gick på det! :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka