inte skadad..igångsättning

A

aurian

Hej,

Skulle väldigt gärna vilja ha lite goda råd angående igångsättning av min häst. Har gått på bete hela sommaren men hållts igång lite lagom, sedan vilade hon helt två första veckorna i aug. Sattes igång med några dagar skritt och hade kommit till att vi börjat trava lite då hon lyckades rymma ur hagen, gasade runt i området tillsammans med en annan häst hela natten och hittades på morgonen. Då hade hon en ordentlig svullnad på v.ä fram och vi misstänkte senskada (såg så ut) boxvila ordinerades av vet och hon stod inne med kortare promenader tors-tis. I tisdags var vi på klinik och röntgade och ultraljudade---inga sakdor alls!! Dock fortfarande lite svullen. Idag (torsdag) och igår har hon varit ute i vanlig gräshage på dagen och inne på natten samt att vi promenerat och idag travat en kort sträcka, inte det minsta halt.

Vad säger ni? Vill gärna komma igång eftersom hon är fem år och knappt kan ngåonting alls eftersom det har varit andra problem med snedhet över korset som nu efter mycket behandling är lösta. Är anmäld till hoppträning varannan vecka och dresyrträning den andra veckan. När kan jag börja sätta igång med det och hur bör jag lägga upp uppbyggnaden? Hon har tappat lite muskler men inte så mycket.

Arab d-ponny är det :-)

Väldigt tacksam för svar om ni orkar läsa!!!!!

Sv: inte skadad..igångsättning

Hej, samma sak hände här. Hästen blev skadad och medryttaren slutade pga skadan. Nu har hon stått nästan halva sommaren. Men börjar med att skritta runt 45 min, på blandat underlag. Rider ca 4 ggr i veckan. Efter två veckors skritt går vi över till blandat skritt och trav, skritt 45 min och trav 10 min. håller på så i kanske 1 vecka, sedan lägger vi på 10 min trav och kör så i en vecka. Tillslut blir det långa skogspromenader med hälften skritt hälften trav (bra med ojämt underlag, som skogsstigar, så hon får koncentrera sig i skritten.) Efter kanske 5-6 veckor med endast skritt och trav(från att vi börja med skritten) börjar vi sakta med gallopp helst i uppförsbacke där det är lättare att få grepp. Efter kanske två veckor med ett regelbundet schema och försöker att hålla samma tid på alla gångarter, varje pass. Så tillslut kommer vi upp till en bra grundkondition och förhoppningsvis tre bra gångarter. Sedan är det bara att börja med den riktiga träningen.

Hoppas att det är något att gå på =)

kolla gärna in på ridsport.ifokus.se (utan www)

Mvh Linnea :smirk:

Sv: inte skadad..igångsättning

Min ny inköpa d-ponny, hade en skada som han troligen gjort själv igenom att han rullat sig i hagen eller sparkat för kraftigt bakut. Så han har stått hela sommaren, för att ha varit på strömsholm var 3 vecka för röntgen, ultrljud och sprutning i lederna. men sen tillsut för ca 1 månad sen sa veteriänren vi hittar inget fel på eran ponny, det finns inget mer vi kan göra, börja rid honom. så vi åkte hem igen..men mamma o jag sa: det är något som inte stämmer med hästen han är juh halt det syns tydligt. Så vi tog ut Equterapeten, han såg direkt att allt berode på att ponnyn min hade ett snett bäcken ben. Frisk nu.. :) men som sagt jag måste börja min igång sättning väldigt lugnt och fint! + att han är lite överviktig det var han redan när vi köpte honom. inga som har några tips om igångsättningens proses? :=D

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 692
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
2 203
Senast: ll.96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama