Inte kolik, inte stelkramp, inte borelia, ingen riktig veterinär - jag behöver hjälp

N

nadiaw

Hej kära hästvänner. Nu jobbar jag i ett stall i Aruba och på denna lilla ö finns ingen veterinär med ordentlig hästutbildning. Och vi har en femårig quarterhingst med problem vi inte kan lösa, så om ni hört talas om något liknande, ge mig alla tips ni kan komma på.

Han gav symtom för kolik en gång för tre veckor. Ligga ner rulla inte äta inte vilja gå osv. Han behandlades med dropp (runt tolv påsar eller något sådant) lite antibiotika under tiden veterinären var här. Samma visa igen för tre dagar sedan kolik, dropp men inget mer.

Idag hittade vi honom i sin box ståendes med vad det ser ut som - extrema kramper i bakbenen, han kan inte röra sig, och i denna hetta räcker det med några timmar utan vatten för att man ska bli svimfärdig. (och kan han inte röra sig kan han komma till sin vattenkopp). Ett tag är det så illa att vi är sex personer som stöttar honom för att han inte ska falla ihop. Ibland tappar han styrkan i frambenen ibland i bak. Veterinären kommer ut igen och är dramatisk och misstänker stelkramp fast då hästen var stelkrampsvaccinerad fick han stryka det och sedan tog gissningarna slut. Massa påsar dropp igen och två sprutor antibiotika och någonting som satte fart på honom typ en adrenalinchock. Hästen blev piggare, började reagera på sin omgivning men han rör sig inte ur fläcken. Det här startade för drygt tre eller fyra timmar sen. Veterinären åkte härifrån för en timme sen. Han har inte flyttat en hov men han kan lägga vikten på alla benen och kan byta tyngd osv.

På bilden jag har bifogat hittar ni muskeln Gastrocnemius (bak), det är min närmaste gissning på den muskel som krampar, för den svullnar och blir sten sten hård för att sedan efter ett tag (har inget vettigt tidsbegrepp - och vi masserar så att krampen ska släppa) så slappnar muskeln av någorlunda och liknar den motsvarande muskeln på det andra bakbenet.

Jag hoppas verkligen någon har något tips på vad det kan vara. (Borelia finns inte på ön)

Hoppas ni har några bra idéer för mig :-) annars önska oss lycka till
massa kramar och tack på förhand!

Sv: Inte kolik, inte stelkramp, inte borelia, ingen riktig veterinär - jag behöver hj

Förgiftning av ngt slag?

Sv: Inte kolik, inte stelkramp, inte borelia, ingen riktig veterinär - jag behöver hj

Fy vad jobigt att inte ha ngn bra veterinär.
Kan det vara ormbett? Korsförlamning? Gått omkull så något är brutet? Eller så himla illa att det är något inre organ som gör akut ont så han inte kan röra sig?
Dricker han? Kissar? Bajsar? Temp?

Epsm kanske ? Heter så för kallbloden .Har en annan förkortning på Quarter.Drabbar hästar med stora bakdelsmuskler. Jag har en som har det. Googla på det jag förklarar så dåligt.

Som någon annan sa, hur bajsar hästen? urin? Temp? Reaktionsförmåga? andning??

När han inte rör sig, är det för att han krampar, eller för att han helt enkelt inte vill pga smärta? Om ni tvingar honom att gå frammåt, är han halt ?

När och om han krampar igen, håll koll på resten av kroppen. Hur beter sig hela hästen osv ?

Fästing? En häst som drabbades av ehrlichia hade liknande symptom. Känner igen att hon berättade om sin häst som fått det att han tappade muskelstyrkan rättså rejält och hade svårt att stå.

Är han HYPP testad? Vet du status eller vet du om han har Impressive i stamtavlan?

Alternativt låter det som PSSM. Har du möjlighet att få vet att ta en muskelbiopsi? Annars kan ni skicka in ett manprov för att se om han bär på den vanligaste PSSM genen.

Sök på HYPP och PSSM och kolla om symptomen stämmer. PSSM är inte kopplad till någon speciell blodslinje men HYPP återfinns enbart hos hästar som har quarterhingsten Impressive i stammen. Båda sjukdomarna ger kramper och anfall av olika grad.

Senast ändrad:

Korsförlamning? Men det är väl för enkelt, det har ni väl redan uteslutit?

Vid PSSM är korsförlamning det vanligaste symptomet!

(PSSM och HYPP är genetiska sjukdomar som finns hos bla quarter och som är lätta att testa för)

Hoppas TS tittar in för en uppdatering snart!

Jag hoppas verkligen inte att hästen har vare sig HYPP eller PSSM, det är inga roliga sjukdomar men dom kan hållas under kontroll med mediciner och rätt kost!
Dock är det recessiva gener som ger båda sjukdomarna och då är det högst osmart att använda hingsten i avel.... så det kan ju vara bra att veta av flera orsaker!

Vid PSSM är korsförlamning det vanligaste symptomet!

(PSSM och HYPP är genetiska sjukdomar som finns hos bla quarter och som är lätta att testa för)

Se där, man lär sig nåt nytt varje dag.
Vad är det som gör att de får korsförlamning?

Polysaccaride storage myopathy - Stor inlagring av glykogen främst i de snabba muskelfibrerna (typ II), som ger kramper i varierande grad beroende hur hårt hästen är drabbad. Häst med dubbel uppsättning gener (fått från båda försäldrarna) drabbas hårdare. Men inte alla hästar som har pssm genen blir sjuka och man vet inte riktigt varför. Det kan ha med skötsel att göra, vissa håller sina hästar så det passar en pssm häst och då kanske inte problemet uppstår lika ofta. Högfettdiet är bra för dessa hästar, och så lite stärkelse man bara kan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka