Inte förprövat..

skatten

Trådstartare
Ett stall har byggts ut och ändrats så pass mycket att förprövning borde ha skett men inte gjordes. Bygglov fanns men någon förprövning innan det började byggas gjordes aldrig och som jag förstått det så har den nya delen inte heller besiktigats innan den togs i bruk.
Detta har nu uppdagats då paret funderar på att sälja gården.

Så till frågan, på jordbruksverkets sida står att läsa om en avgift på 12 000 eller 24 000kr som skall betalas om förprövning ej gjorts. Glasklart.
Men så står det även att "Du kan bli tvungen att betala avgiften ända upp till fem år efter att åtgärden vidtogs"

Utbyggnaden/tillbyggnaden gjordes för mer än fem år sedan och togs även i bruk för mer än 5 år sedan.

Vad kan tänkas gälla här?
 
Sv: Inte förprövat..

Förprövning i efterhand krävs ändå(om stallet har fem hästplatser eller fler förstås), men avgiften utgår inte. Om stallet är felbyggt får man bygga om det igen.
 
Sv: Inte förprövat..

KL
Om det hade gått mindre än 5 år och man då skickar in om förprövning själv, innan straffavgift eller kontroll gjorts vad gäller då?
 
Sv: Inte förprövat..

Har stallet tagits i bruk efter en ny- eller ombyggnation utan förprövning och slutbesiktning så gäller en efterprövning, och då ska avgiften betalas.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 490
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 435
Senast: Pratsch
·
Hundträning Jag har en jaktlabbe, och tränar målmedvetet mot tävling och siktar högt (bedömning enl. Brittiska systemet). Jag tränar regelbundet för...
Svar
7
· Visningar
2 151
Senast: Marje
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 629
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp