Inte bara vargar som river får!

Sv: Inte bara vargar som river får!

Förjävligt är vad det är.

Om och om igen ser man bilder här från folk som går med sina hundar lösa inne i fårhagar med betande djur. "just min hund skulle aaaaldrig".

Lider med de skadade fåren och den ledsna ägaren:(

Ang varfilmerna så är de ju uppenbarligen riggade. Sjuka jävla människor.

Kunde inte låta bli att snoka runt lite, nu var det här visserligen ett par år sedan men en hund från den ort som utpekas som hundägarens hemort har gått jaktprov med resultatet:

"X söker i mycket bra tempo i perioder om 2-5 min, kan ej kopplas under sök. X jagar tamboskap, provet avbryts på
ägarens begäran."

Karabash och sarplaninac är mkt riktigt herdehundar. Karabash betyder väl direkt översatt att de har svart huvud. Såna såg jag rikligt av i Östra Turkiet tex. Sarplaninac är en jugoslavisk variant på herdehund.

Karabash och sarplaninac är mkt riktigt herdehundar. Karabash betyder väl direkt översatt att de har svart huvud. Såna såg jag rikligt av i Östra Turkiet tex. Sarplaninac är en jugoslavisk variant på herdehund.

Jag vet att de är herdehundar, jag frågade om namnens betydelse på hemmaspråken.

Vad gäller beskrivning o historik finns en hel del här:
http://web.comhem.se/wolfdog/ovtjarka.htm

Vill man fördjupa sig i ämnet så kan man gå hit o klicka sig fram till fakta om Pyrenéer, Historia o mer historia, går tyvärr inte att länka direkt.
Det täcker det mesta som går att få fram, obs historiken täcker alla de stora herdehundarna o inte bara Pyrrarna.

Jag funderade allvarligt på att importera en Anatolian Karabach när jag fick får rivna av varg, det var innan de fanns i Sverige o jag mindes dem från mina resor som ung.
De övriga Pyreéneiska började jag intressera mig för efter att jag skaffade Leon, en Berger.
Lite historik o gamla bilder hittade jag här , vackra gamla bilder o beskrivning av samspelet mellan herdehunden o vallhunden o deras liv i bergen.

Kuriosa:
De tre Pyrenéeiska raserna har ofta dubbla baksporrar.

Ang varfilmerna så är de ju uppenbarligen riggade. Sjuka jävla människor.

Jag mår illa.... stackars djur... först låta vargarna slita ett får (eller fler?) och sen släppa in sina stora hundar där för att göra det samma med vargarna.

Nu är jag uppriktigt förbannad....

delvis kl.

Jag brukar fundera lite när jag ser folk argumentera för stora herdehundar som försvar mot varg i fårflockar. Vad är det som säger att du inte blir fälld för jaktbrott om din hund har ihjäl varg? Vad gör man om hunden "bara" skadar vargen?

Jag har inga svar, men brukar fundera lite runt det... Vad är skillnaden egentligen om du skjuter vargen själv vs låter din stora hund ha ihjäl/skada den?

Har väldigt svårt att tänka mig att en frisk varg inte hinner undan en hund, herdehund eller ej. Troligen skulle den inte komma såpass nära att det blev fysiskt slagsmål. Den skulle ge sig på något lättare byte om den inte var helt utsvulten. Vi har inga stora vargflockar som "gör gemensam sak" här direkt. Det är ensamma vargar, eller en liten familj med två-tre stycken + valpar.

Jag vet att de är herdehundar, jag frågade om namnens betydelse på hemmaspråken.

.

Vad förvånad jag blir över att du inte kunde ta ett enkelt svar utan var tvungen att påpeka att du redan visste så mycket bättre. Forgive me. Lustigt bara att någon som VET så mycket om herdehundar inte har hört uttrycket Karabash fört?

Jag vet att de är herdehundar

Du skrev i inlägg #1
vallhund skrev:
Jag kan inte Ryska 8eller vad det nu är för språk), men jag hör ordet karabach o sarplaninac flera ggr i filmen.
Det kanske är den lokala benämningen för herdehundar?

Vilket för de flesta innebär att du undrar om Karabach och Sarplaninac betyder herdehund för lokalbefolkningen i och med att du använder frågetecken. Du fick då ett med-hållande svar att så var fallet. Vidare så förstår jag inte hur du lyckas låta så himla otrevlig i dina svar många ggr :crazy:

Vad förvånad jag blir över att du inte kunde ta ett enkelt svar utan var tvungen att påpeka att du redan visste så mycket bättre. Forgive me. Lustigt bara att någon som VET så mycket om herdehundar inte har hört uttrycket Karabash fört?
Vart läser du att jag aldrig hört uttrycket Karabach?

Enkla svar har jag inget emot, däremot reagerade jag på din mästrande ton.

Jag vet inte så mycket bättre, då hade jag inte frågat om vad rasbeteckningarna betyder på språken där dessa hundar finns.

Enkla svar har jag inget emot, däremot reagerade jag på din mästrande ton.
.

Alltså, du får ursäkta men vart gömmer sig den mästrande tonen i detta inlägg :D. Du fick medhåll och lite mer information, hur du kan få det till att mästra är svårbegripligt. Då kan man ju inte svara dig alls alltså?

Gabbi skrev:

Ironin i att du reagerar på en mästrande ton...:D

Dels var den inte mästrande, men visst, ingen gillar väl att få upprepat sådant man redan vet. Däremot ställde du ju faktiskt frågan om betydelsen av namnen, och på åtminstone Karabash fick du den också. Men om det inte var bra ska jag givetvis fortsätta i samma anda som jag oftast kört på tidigare, dvs undvika dina inlägg.

Och det tackar jag för!
Vet du, eller någon annan vad det är för språk de talar i filmen?

Förjävligt är vad det är.

Om och om igen ser man bilder här från folk som går med sina hundar lösa inne i fårhagar med betande djur. "just min hund skulle aaaaldrig".

Lider med de skadade fåren och den ledsna ägaren:(

Vadå? Menar du att folk går in i hagar, där djur finns, med sina hundar och promenerar??? Har aldrig hört nått liknande.

Angående fåren som blev rivna var det aldeles här i närheten. Att det var en hund som fåren är egentligen inte det märkvärdigaste i det hela utan hur man som ägare kan låta hunden springa fritt, inte första gången den hunden härjar, och sedan se på när det händer och bara skita i fåren :mad:

Någon som förresten vet hur det gått med de lamor(?) man haft i fårhagar för att hålla varg borta?

Det är inte så många dagar sedan det var uppe i "senaste tagna bilden". En hund lös i en fårhage, och ägaren försvarade sig med att dennes hund inte jagar får.

Att fåren är väldigt stresskänsliga efter betäckning skiter de tydligen i. Så länge de får rasta sina hundar.

Det är inte så många dagar sedan det var uppe i "senaste tagna bilden". En hund lös i en fårhage, och ägaren försvarade sig med att dennes hund inte jagar får.

Att fåren är väldigt stresskänsliga efter betäckning skiter de tydligen i. Så länge de får rasta sina hundar.

Oj! Det har jag aldrig sett som tur är. Jag skulle bli jätteförbannad om jag såg något sådant. Man ska väl kunna ha sina djur ute på sin egen mark, inhägnade utan att någon får för sig att det är fritt fram och allemansrätt i hagen :mad:
Då har man inte tänkt längre än näsan räcker eller så saknar man helt respekt för andras egendom *suck*

Liknande trådar

T
Övr. Hund Trillade över den här videon på nätet. Vilken koll hon har på jycken eller snarare vilken koll jycken har på henne=) Nog för att min...
Svar
16
· Visningar
1 009
Senast: TurboDevil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka