Inte äta innan operation?

toughcookie

Trådstartare
Det rådet gäller ju för både folk och fä men VARFÖR är det så? Vad kan hända om man ätid druckit innan?
På människa kan jag ju tänka mig att det är för att man kan kräkas och sedan få det i luftstrupen men tex en häst kan ju inte kräkas.

Min häst ska opereras imorgon och det innebär en transportresa genom essingeleden i morgontrafik och jag vette sjutton hur jag ska få honom att inte bryta sig ur transporten om han inte får ha en hötuss framme (som han iofs mest drar ner på golvet och leker med).

Så hur illa kan det gå om han under två timmars bilresa pillar i sig något kg hö och sedan har en timma utan mat innan han sövs?

Sv: Inte äta innan operation?

Hästar och kaniner SKA dock äta. Inga svältrestriktioner på dom. Har du fått det verkar det konstigt.

alla gånger jag varit på operation med häst under åren har det varit "svält" som rekomenderats och de sa till om att han inte skulle ha någon frukost imorgon.

Högst märkligt för som sagt, hästar och kaniner kan få äta/bör äta fram till op då helt enkelt deras matsmältningssystem är så känsligt för att vara utan och då de ändå inte kan kräkas är inte det en riskfaktor. Det är annars som du säger, anledningen till svält då narkosmedel ger lätt illamående och att kräkas upp mat under narkos är ingen hit om man kan undvika det.

Det enda jag har hört är att hästen inte ska äta innan för att foder kan ligga kvar i munnen länge efter och att de kan sätta i halsen då.
Dock brukar man väl spola munnen innan operation precis som innan tandvårdsbehandling?!
Jag hade i ditt fall ringt och förklarat läget, bättre att komma fram med en lugn häst som man får spola munnen på än en häst som är helstissad.

Nu är det några år sedan jag var på Solvallakliniken för OP men då spolade de alla hästar innan så det tar jag för givet att de gör imorgon också (annars gör jag det själv!). Jag ska vara med under hela OP så jag har ju lite möjlighet att påverka.

Men jag tycker att det är konstigt att ni INTE har hört att de ska "svälta", jag har genom jobbet haft hästar till op på Solvalla, Mälarkliniken, Ultuna och Helsingborg och det har alltid varit "ingen frukost" som rekomenderats.

Och som sagt, jag fick tre saker att tänka på: 1. Ta med passet 2. Inga skor på (stackars pålle) 3. Ingen frukost

Hej!

Som jag förstått det handlar det om att när man söver hästen stannar all tarmaktivitet av och om dom då har en massa foder däri ökar risken för kolik??

Men det är så jag har uppfattat det. Så är det på människa om jag inte minns fel.

Min häst fick inte heller äta innan op.

/ lavinia

Om det är så så lär ju inte det hö han evemtuellt pillar i sig i transporten ha hunnit ut i tarmarna iallafall. det är dessutom en väldigt (förhoppningsvis) kort och okomplicerad operation. Då känns det ju mer relevant att hålla igen lite på nattamaten som normalt sett räcker hela natten.

har också alltid fått att de ej ska ha ätit innan. Dock har jag alltid fått vara bekvämligt och lämnat dem dagen innan. Men en liten tuss hö gör nog ingen skada bara du påpekar detta till dom när du lämnar honom.

ad är de för op som ej tillåter att han/hon ska ha skor på sig?

Solvalla har ju tyvärr ingen möjlighet att ha häst över natten, annars hade det varit guld att köra dit honom kvällen innan och slippa köerna på Essingeleden.

Han ska kastreras.

ad är de för op som ej tillåter att han/hon ska ha skor på sig?

Fast de tolererar ju aldrig skor på vid allmän narkos. Dvs när hästens sövs, så inga skor. Endera tar man av dem hemma, eller så rycker de dem på plats.

Det är för stor risk med skor på vid uppvaket.

Ja då skiljer det sig helt klart. Det 'vanliga' är att skor av, då det är en skaderisk med skorna när de kastas och sen när de ska på benen igen på uppvak.

Mina har fått skorna ryckta både vid tenoskopi framknä, artroskopi hasled, artroskopi kotled samt vid ögonoperationer. Dvs inte spelat ngn roll varför de sövts, utan skorna har rykt ändå (om jag inte tagit av dem själv före då)

Min 1,5 åriga häst har blivit opererad tre gånger nu på kort tid.
Först kastrering sedan två artroskopi operationer för OCD.
Där gällde inget foder på morgonen, varken hö eller kraftfoder.
Kvällsfodrad med hö som vanligt kvällen innan.
Jag transporterade min unga häst utan hönät alla tre gånger utan problem.

Min häst är en mycket resvan herre men han gillar INTE när det blir stillastående. Han har en ganska diger historia av att lägga sig ned och just det vore mindre kul på en fullproppad essingeled.

Han har dessutom i tio års tid fått vänja sig med lyxen av att alltid ha hö i transporten så han är lite kinkig änen om han som sagt äter minimalt men det håller honom sysselsatt.

Min unghäst åker också utan hö utan några som helst problem. Bara gamlingen som är lite bortskämd:o.

säg aldrig, aldrig. Inga skor avrykta här inte. Men som sagt de skiljer ju säg med all säkerhet med detta ämne som de gör med så mkt annat..

nu ligger han i upp uppvaknings boxen. Han fick hö att pilla i och det var ingen fara enl vet.

Hej!

Som jag förstått det handlar det om att när man söver hästen stannar all tarmaktivitet av och om dom då har en massa foder däri ökar risken för kolik??

Men det är så jag har uppfattat det. Så är det på människa om jag inte minns fel.

Min häst fick inte heller äta innan op.

/ lavinia

Detta stämmer - det har med minskad tarmaktivitet att göra. Risk för förstoppning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka