Inställt flyg - hur funkar det?

Sasse

Trådstartare
Jag flyger extremt sällan, och vet därför inte riktigt hur jag ska gå tillväga nu när mitt första flyg på flera år blev inställt.

Jag har pratat med kundtjänst och väntar på att de ska ringa tillbaka, men som jag förstått av den person jag pratat med har jag två alternativ.
1. Få återbetalning, men det kostar mig en avgift på flera hundra.
2. Omboka, men det måste vara med samma flygbolag och det finns inga flyg som går i rätt tid. Det står dessutom på deras hemsida att ombokningar generellt även har en avgift, även om personen jag pratade med initialt inte nämnde det.

Jag kan inte låta bli att tycka det är skitkonstigt att jag ska behöva betala en avgift för något som inte är mitt fel?

Hur brukar det funka med inställda flyg egentligen? Detta är via BRA-flyg.
 
Du har rätt till kompensation. Helt absurt att de anger att du ska stå för kostnader för deras inställda flyg. Eventuellt ökade kostnader för dig anser jag att dom ska täcka. Det finns EU reglering gällande ersättning för försenade och inställda flyg om jag minns rätt. Ska se om jag kan hitta info om det.
 
Jag har råkat ut för det flera ggr och aldrig att jag behövt göra något själv, om jag velat flyga dvs. Flygbolaget har alltid återkommit med en lösning åt mig och jag har alltid valt den lösning de kommit med.
Om man inte vill alt det man skulle åkt för inte går att göra om man tar deras alt då lär man behöva ansöka om pengarna tillbaka.
 
Jag pratade med kundtjänst igen och känner mig inte klarare i skallen - snarare tvärtom. Men ja, det kostar 650 kr att få min returbiljett återbetalad. Jag ska ringa igen imorgon och försöka reda ut varför jag behöver betala ut en avgift, för det var inget som dagens samtal gav ett (logiskt) svar på.

Jag ska kika på de föreslagna sidorna, tack för hjälp!
 
Jag flyger extremt sällan, och vet därför inte riktigt hur jag ska gå tillväga nu när mitt första flyg på flera år blev inställt.

Jag har pratat med kundtjänst och väntar på att de ska ringa tillbaka, men som jag förstått av den person jag pratat med har jag två alternativ.
1. Få återbetalning, men det kostar mig en avgift på flera hundra.
2. Omboka, men det måste vara med samma flygbolag och det finns inga flyg som går i rätt tid. Det står dessutom på deras hemsida att ombokningar generellt även har en avgift, även om personen jag pratade med initialt inte nämnde det.

Jag kan inte låta bli att tycka det är skitkonstigt att jag ska behöva betala en avgift för något som inte är mitt fel?

Hur brukar det funka med inställda flyg egentligen? Detta är via BRA-flyg.
Mina fyra flyg under covid blev inställda. Ansökte om återbetalning och fick tillbaka hela summan efter ca 1 år.
Du ska begära att bli återbetalad men inte sjutton ska du betala något för det.
 
De jag vet som har haft inställda eller försenade flyg har inte behövt betala något utan har ibland fått mer ersättning än biljetten till och med. Jag fick betala en symbolisk summa en gång (150kr tror jag det var) när jag avbokade ett flyg som de ändrade från direktflyg till ett med mellanlandning och jag hade inte lust med 4h i Köpenhamn. Då fick jag alltså fortfarande resa, men i och med ändrade förutsättningar så fick vi en bra deal när vi valde att åka med ett annat bolag istället.
 
Det hela låter skumt.
Om flygbolaget ställer in är det du som ska få pengar tillbaka, en voucher eller erbjudas annat alternativ.
Så har det iaf varit för mig iaf då det hänt mig, dock aldrig med BRA.
 
Jag ringde BRA-flyg (tidigare var det resebolaget jag pratade med), och det var inget snack om saken. Full återbetalning, de har inga flyg att omboka till. Jag ska givetvis inte behöva betala en avgift.

Resebolagen ska ha blivit informerade om vad som gäller, men den personen jag pratade med har uppenbart missat infon.
 
Jag ringde BRA-flyg (tidigare var det resebolaget jag pratade med), och det var inget snack om saken. Full återbetalning, de har inga flyg att omboka till. Jag ska givetvis inte behöva betala en avgift.

Resebolagen ska ha blivit informerade om vad som gäller, men den personen jag pratade med har uppenbart missat infon.
BRA brukar vara riktigt bra att ha att göra med, de är sällan orimliga :) Synd nu bara att de blir uppköpta av SAS. Min linje mellan Växjö och Bromma försvinner efter nyår och det blir ett jekla mek att flyga från Kalmar eller Ronneby (ett minderårigt barn som flyger varannan helg tur/retur)
 
Jag ringde BRA-flyg (tidigare var det resebolaget jag pratade med), och det var inget snack om saken. Full återbetalning, de har inga flyg att omboka till. Jag ska givetvis inte behöva betala en avgift.

Resebolagen ska ha blivit informerade om vad som gäller, men den personen jag pratade med har uppenbart missat infon.
Det var tydligen inte så lättlöst ändå. Eftersom jag bokat via resecentrumet RCG måste jag ha kontakt med dem för att få min biljett återbetalad, och då kostar det 695 kr i serviceavgift till RCG. Det hade inget att göra med BRA-flyg sa dem, utan de tar ut en avgift för att återbetala.
 
Det var tydligen inte så lättlöst ändå. Eftersom jag bokat via resecentrumet RCG måste jag ha kontakt med dem för att få min biljett återbetalad, och då kostar det 695 kr i serviceavgift till RCG. Det hade inget att göra med BRA-flyg sa dem, utan de tar ut en avgift för att återbetala.
Tyvärr är det inte mycket du kan göra, detta är RCGs regler. Jag drabbades av dem i samband med pandemin.

RCG var en gång i tiden en mycket bra, svensk resebyrå. Någonstans under 2010-talet verkar de ha blivit uppköpta och har nu dessa absurda regler. Turkish Airlines kunde inte hjälpa mig under pandemin eftersom jag bokat med RCG. Jag mailade dem och ifrågasatte och skrev något i stil med att detta verkligen inte var det RCG jag kände sedan tidigare (hade medvetet valt RCG ett antal ggr pga bra service) och hoppades att de skulle ändra sig. Det var samma i mitt fall, jag kunde inte omboka för det fanns inget plan att boka till och det var omständigheter utanför min kontroll. Efter sex månader fick jag ett blaha-svar från RCG. Självklart hände inget.

Naturligvis var situationen speciell under pandemin, men min kompis som jag skulle flyga med och som bokat via Ticket fick tillbaka sina pengar. Så - aldrig mer RCG! (Nu har jag fått det sagt!)
 
Tyvärr är det inte mycket du kan göra, detta är RCGs regler. Jag drabbades av dem i samband med pandemin.

RCG var en gång i tiden en mycket bra, svensk resebyrå. Någonstans under 2010-talet verkar de ha blivit uppköpta och har nu dessa absurda regler. Turkish Airlines kunde inte hjälpa mig under pandemin eftersom jag bokat med RCG. Jag mailade dem och ifrågasatte och skrev något i stil med att detta verkligen inte var det RCG jag kände sedan tidigare (hade medvetet valt RCG ett antal ggr pga bra service) och hoppades att de skulle ändra sig. Det var samma i mitt fall, jag kunde inte omboka för det fanns inget plan att boka till och det var omständigheter utanför min kontroll. Efter sex månader fick jag ett blaha-svar från RCG. Självklart hände inget.

Naturligvis var situationen speciell under pandemin, men min kompis som jag skulle flyga med och som bokat via Ticket fick tillbaka sina pengar. Så - aldrig mer RCG! (Nu har jag fått det sagt!)
Ja, nej, det blir väl läxa till mig. Kommer aldrig använda mig av dem heller, ever.
Jag hade förstått mer om de tar ut en avgift om kunden avbokar sin biljett och vill ha återbetalning, men när flyger ställer in biljetten? Nope.

Min mamma tyckte jag skulle maila dem angående det orimliga i det hela + att deras avgift i princip äter upp hela återbetalningen, och sedan ta det vidare till ARN.
 
Ja, nej, det blir väl läxa till mig. Kommer aldrig använda mig av dem heller, ever.
Jag hade förstått mer om de tar ut en avgift om kunden avbokar sin biljett och vill ha återbetalning, men när flyger ställer in biljetten? Nope.

Min mamma tyckte jag skulle maila dem angående det orimliga i det hela + att deras avgift i princip äter upp hela återbetalningen, och sedan ta det vidare till ARN.


Värdegränsen för vad ARN prövar är för resor 1000 kronor och de tar 150 kronor i avgift. Du kan få ett vägledande beslut men inte ett tvingande beslut. Många oseriösa företag struntar ändå blankt i vad ARN kommer fram till så du kan ju fundera på om det är värt det, beroende på hur stort beloppet är.
 
Tyvärr är det inte mycket du kan göra, detta är RCGs regler. Jag drabbades av dem i samband med pandemin.

RCG var en gång i tiden en mycket bra, svensk resebyrå. Någonstans under 2010-talet verkar de ha blivit uppköpta och har nu dessa absurda regler. Turkish Airlines kunde inte hjälpa mig under pandemin eftersom jag bokat med RCG. Jag mailade dem och ifrågasatte och skrev något i stil med att detta verkligen inte var det RCG jag kände sedan tidigare (hade medvetet valt RCG ett antal ggr pga bra service) och hoppades att de skulle ändra sig. Det var samma i mitt fall, jag kunde inte omboka för det fanns inget plan att boka till och det var omständigheter utanför min kontroll. Efter sex månader fick jag ett blaha-svar från RCG. Självklart hände inget.

Naturligvis var situationen speciell under pandemin, men min kompis som jag skulle flyga med och som bokat via Ticket fick tillbaka sina pengar. Så - aldrig mer RCG! (Nu har jag fått det sagt!)
Finns det nån fördel med att boka via resbyrå och inte direkt med flygbolaget
 
Finns det nån fördel med att boka via resbyrå och inte direkt med flygbolaget
Som privatperson säger jag nej. Som resande i jobbet ja, för att slippa lägga egen tid på att kolla resa och boende. Då får ju dock jobbet ta dessa avgiftssmällar.

Beklagar @Sasse att det blev så krångligt för något som egentligen inte alls birde drabba dig personligen. 😟 Boka alltid direkt med flygbolag är mitt tips till nästa gång.
 
Det var tydligen inte så lättlöst ändå. Eftersom jag bokat via resecentrumet RCG måste jag ha kontakt med dem för att få min biljett återbetalad, och då kostar det 695 kr i serviceavgift till RCG. Det hade inget att göra med BRA-flyg sa dem, utan de tar ut en avgift för att återbetala.
Det där är anledningen till att jag alltid bokar allt själv och inte anlitar resebyrå. Störigt!
 
Försent för edit men:
Edit: Om man inte gör en paketresa, då blir resebyrån ansvarig mot ev delleverantörer medan du som kund bara behöver jobba mot resebyrån. Det hände mig när leverantören av min dykcertskurs trasslade, då krävde jag bara ersättning från den svenska resebyrån. Hur de löste det mot det lokala företaget var inte mitt bekymmer.

Däremot är man ju mycket mer flexibel om man bokar allt själv så föredrar ändå det och gör alltid det.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 400
Katthälsa Mina tre huskatter och jag ska förhoppningsvis på nya äventyr tillsammans, då jag kommit in på en utbildning i England till hösten. Igår...
Svar
16
· Visningar
5 529
Senast: Millz
·
Skola & Jobb Satt just och tittade på antagningsstatistik från Högskoleverket på olika utbildningar. (Även historiska antagningar). Kan börja med...
Svar
6
· Visningar
1 544
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp