Inställd ridning- hur snabbt drar ni ner på kraftfodret ?

Krans

Trådstartare
Hur fort drar ni ner på kraftfodret vid inställd ridning ? Får hästen mindre kraftfoder på sin vilodag ?( T.ex om ni blir sjuka / ridföret är för dåligt ? Här har vi inte kunnat rida på en vecka nu pga isigt före .) Hästen äter 400 g kraftfoder / dag ( d- ponny ) . Hur mkt borde jag dra ner isåfall ?
 
Det beror nog på massor med andra omstädnigheter. Som hur hårt jobbar hästen när den jobbas? För många hobby-djur är arbetet inte så väldigt ansträngande och maten borde därför kanske inte ändras så mkt...
Och hur stor del av kraftfodergivan är till för att göra upp för avsaknader av näring i grovfodret?
 
När hästen inte rids går den på grundbehovet. När den rids får den också det tillägget som behövs för arbetet. Normalt sett så räknas foderstaten utefter att hästen har en och annan vilodag och därför ges hästen samma foder oavsett vilodag eller inte. Det är först vid långvarig vila som hästen sätts på enbart grundbehovet och arbetstillägget tas då alltså bort.
 
Jag har en grundfoderstat för underhållsbehov och sedan tillägg vid arbete. Alltså typ så här:

Grundfoderstat
x kg grovfoder
x mått lusern...

Vid arbete
y kg grovfoder
y kg havre...

Nu har ju jag en ponny så vi pratar inte om några stora förändringar mellan dagarna, men ändå. Vill inte att hon ska äta mer än grundbehovet när hon inte arbetar. Stallägaren gör foder enligt grundfoderstaten, jag lägger till det som ska till vid arbete.
 
Jag ger bara krftfoder om hästarna har tränats, de klarar sig på silaget annars och jag ger inga mängder bara 0,5 dl med extra högt protein och 0,5 dl med havre.
 
Hur fort drar ni ner på kraftfodret vid inställd ridning ? Får hästen mindre kraftfoder på sin vilodag ?( T.ex om ni blir sjuka / ridföret är för dåligt ? Här har vi inte kunnat rida på en vecka nu pga isigt före .) Hästen äter 400 g kraftfoder / dag ( d- ponny ) . Hur mkt borde jag dra ner isåfall ?

Det lilla hon får får hon oavsett om hon rids eller vilar(2,5 dl)
Det är för att de ska skramla nått i krubban när alla hästarna kommer in för att få mat 1 gång om dagen(går på lösdrift) så mer psykologiskt än at hon behöver de=)
 
Hur fort drar ni ner på kraftfodret vid inställd ridning ? Får hästen mindre kraftfoder på sin vilodag ?( T.ex om ni blir sjuka / ridföret är för dåligt ? Här har vi inte kunnat rida på en vecka nu pga isigt före .) Hästen äter 400 g kraftfoder / dag ( d- ponny ) . Hur mkt borde jag dra ner isåfall ?

Det beror på om kraftfodergivan är ett träningstillägg eller om det hör till grundfoderstaten.

En vanlig ridhäst/tävlingshäst på lätta nivåer behöver mycket sällan extra kraftfoder för träningens skull, och alltså finns inget att dra av.

Det lilla du ger lär knappast göra varken till eller från på en så pass stor ponny heller.
 
Jag har unghäst med (4 år i år). Han äter bara grovfoder vid vilan och sen lite kraftfoder vid arbete.
Men skiljer inte mycket åt. Vi snackar ½ kg musli och 2 nävar muskel :p
 

Liknande trådar

Hästvård Såg att det fanns någon tråd med liknande ämne men jag vill inte sno någons tråd så... Jag är extremt nojig över kolik nu. Det är 20...
Svar
17
· Visningar
1 672
Senast: nyponros
·
Hästvård Har en liten shetlandsponny (6 år)som vi har haft väldigt otur med. Före hon kom till oss gick hon på fri tillgång, bete på sommaren...
Svar
5
· Visningar
1 742
Senast: Lindon
·
Hästvård Okej, jag börjar med att säga att jag har tagit på mig en häst nu som inte är i det bästa skicket. För ca 1/2 år sen var han mycket...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
17 604
Senast: lewellyn
·
Ekonomi & Juridik Ja så föll det sig så att min syster blev nya Ridläraren på klubben här hemma.:) Pga att en del hästar sålts av var där jätteont om...
Svar
18
· Visningar
4 398
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köp av häst
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp