Inspänd 3-åring

Fritidsryttare

Trådstartare
Jag har hand om ett treårigt sto som jag har börjat rida igång lite och hantera (hon blev inriden i våras och har sedan fått vila till augusti). Har ingen tidigare erfarenhet av unghästar och undrar hur ni som är kunniga inom området hur ni gör vid longering av era unghästar?

Än så länge har jag longerat henne i grimma i alla gångarter i ca 15 minuter/gång. Nu kommer några saker jag undrar över:
Hur länge och hur ofta longerar ni era unghästar?
När börjar ni spänna in dem och om ni gör det, hur mycket?
Tacksam för svar!

Sv: Inspänd 3-åring

Varför vill du spänna in hästen!?

Kicki :)

Varför vill du longera? Vad vill du uppnå?

Jag har longerat min 3-åring kanske 5-6 gånger i skritt och lite trav. Tänker inte göra det en enda gång mer om inte vet kräver det för hältutredning (och jag åker till en vet som inte letar hälta på det viset men du förstår poängen ;) ).

Jag tänker aldrig sätta på honom ngn form av inspänningstygel som på någotvis fixerar hans huvud. Kan sträcka mig till att fästa tömmen som gramanfattning om tränare insisterar under träning. Ska han röra på sig utan ryttare ser jag massvis med andra möjligheter som är så mycket bättre och varierande än longering.

Ser överhuvudtaget ingen poäng alls i att longera unghäst som ett steg i utbildningen annat än:
*Lära in röstkommando för skritt, trav o halt samt lärda dem bli longerade öht. Det tar inte många gånger...
*Longera innan ridning på för dåligt förberedda hästar/hästar som kräver det.
*Ev kan man rida de första turerna i lina på volt oxå om man vill det. Jag känner mig tryggare med att rida ut rakt fram, ev med ledare vid sidan isf. Voltspår o ridbanor tycker jag ger hästen för stor fokus på vad ryttaren håller på med (som är hemskt), naturen har en lugnande inverkan om hästen är otrygg innan den vant sig vid ryttare.

Muskler, bra munn, balans, styrka, gång osv får de bättre under ryttare eller under tömkörning och annan akvtivitet om man vill jobba avsuttet.

Mina personliga tankar om longering.

Jag arbetar min fröken, 3,5 år, vid lina och lös i corallen men utan inspänning. Tömkörningen är mycket bättre för att forma hästen.

Jag spänner aldrig in en häst, helt enkelt...oavsett hur gammal den är.

instämmer helt med connemara. varför longera förutom att lära röstkommando.
man ska ju inte nöta varv på varv, ger ingenting vettigt.
tömkör istället

Jag tycker personligen att det är utmärkt att longera en unghäst.

Jag löslongerar i corall, eller på lina.

Man kan också löslongera över cavaletti på böjt spår.

Dock är hästen ALDRIG inspänd.

Vad gäller muskeluppbyggnad på unghäst har jag fått lära mig att arbete utan ryttare "bygger" bäst.

Tack för era svar!
Jag har väldigt få egna erfarenheter av inspänning förutom vid longeringen av fjordingen då jag använde (mkt löst spända) gummisnoddar eftersom han helt enkelt jobbade bättre då och inte sprang runt och kollade i molnen hela tiden. :)
Jag har longerat henne ett par ggr när jag inte har hunnit rida, mest för att lära henne vad det är hon ska göra och se hur hon rör sig.
Det är väldigt korta pass jag har kört, som max har vi varit 15 minuter i ridhuset sammanlagt, inklusive uppvärmning, det är absolut inte fråga om att "nöta" in någonting utan bara att stämma av läget.

Jag har faktiskt aldrig prövat på att tömköra men det vore definitivt värt att prova om jag bara hittar någon som kan visa mig hur jag ska göra de första gångerna. :bump:

Tycker att du absolut borde lära dig att tömköra, på så vis tillför du hästen mycket mer. Sök upp någon kunnig i din närhet som kan visa några variationer du kan använda dig av. Är personligen helt emot inspänning av hästar öht. och i synnerhet unghästar, därav min tidigare fråga.

Kicki :)

Longerar aldrig (eller jo en gång förra veckan för att kolla om hon haltade och det var en annan häst på ridbanan så jag inte kunde släppa henne lös). Hon förstår bara så mycket som att hon ska springa runt mig alltså.

Löslongerar eller tömkör bara.

Jag har hand om ett treårigt sto som jag har börjat rida igång lite och hantera (hon blev inriden i våras och har sedan fått vila till augusti). Har ingen tidigare erfarenhet av unghästar och undrar hur ni som är kunniga inom området hur ni gör vid longering av era unghästar?

Än så länge har jag longerat henne i grimma i alla gångarter i ca 15 minuter/gång. Nu kommer några saker jag undrar över:
Hur länge och hur ofta longerar ni era unghästar?
När börjar ni spänna in dem och om ni gör det, hur mycket?
Tacksam för svar!

JAg longerar inte så mycket, tömkör mest, men det är ju svårare. :) Du kan ju prova att använda gummisnodd kanske..? Se bara till så att du inte spänner in henne för mkt och hon får panik.. :P

Jag använde löst hängande inspänningstyglar på mitt sto, bara för att hon skulle vänja sig vid att något kändes i munnen på henne. Tömkörning fungerade inte alls i början eftersom hon blev helt rabiat så fort man tog henne i munnen, därför var detta ett bra sätt att förbereda henne för en ryttare som håller i tyglar. Hon var även väldigt "dryg" vid ridning i början, gick mest och slog med huvudet. Inga fel i munnen kan jag ju tillägga. Så jag satte återigen på de löst hängande inspänningstyglarna som hon var van vid, och red en stund med dem. Sen dess har hon varit kolugn med huvudet, inspänningarna förknippade hon med lugnt arbete på lina så efter fem minuter på ryggen var hon där även vid ridning.
Detta är ju självklart inget som fungerar på alla hästar men det fungerade för oss. Det är en ganska speciell dam jag har, med bestämda åsikter om vad som ska vara i hennes mun. Varken hon eller hennes mamma går att rida på annat än ett vanligt tredelat bett, det funkar inte ens med fasta ringar så...
Det jag vill komma fram till är att man får helt enkelt prova och se vad som funkar. Du har fått många åsikter och idéer här men det finns inget som säger att just det funkar på din häst.

Jag använde löst hängande inspänningstyglar på mitt sto, bara för att hon skulle vänja sig vid att något kändes i munnen på henne. Tömkörning fungerade inte alls i början eftersom hon blev helt rabiat så fort man tog henne i munnen, därför var detta ett bra sätt att förbereda henne för en ryttare som håller i tyglar. Hon var även väldigt "dryg" vid ridning i början, gick mest och slog med huvudet. Inga fel i munnen kan jag ju tillägga. Så jag satte återigen på de löst hängande inspänningstyglarna som hon var van vid, och red en stund med dem. Sen dess har hon varit kolugn med huvudet, inspänningarna förknippade hon med lugnt arbete på lina så efter fem minuter på ryggen var hon där även vid ridning.
Detta är ju självklart inget som fungerar på alla hästar men det fungerade för oss. Det är en ganska speciell dam jag har, med bestämda åsikter om vad som ska vara i hennes mun. Varken hon eller hennes mamma går att rida på annat än ett vanligt tredelat bett, det funkar inte ens med fasta ringar så...
Det jag vill komma fram till är att man får helt enkelt prova och se vad som funkar. Du har fått många åsikter och idéer här men det finns inget som säger att just det funkar på din häst.

I sådana lägen tycker jag det är helt ok att longera/använda inspänning för då är det anpassat just efter den individen. Att longera o spänna in på rutin tycker jag dock inte om. en :bow: till dig!

Min 3 åring var faktiskt som din, och efter 2 gånger med lättare inspäning på lina så komm hon underfund med att ett lättare stöd i bettet var inget man dog utav utan att det var ganska så trevligt, och där efter fungarade tömmkörningen så mkt bättre.

Longering gör jag bara om unghästen har överskottsenergi innan man ska rida, samt innan den är inriden för att lära den röstkommando. Sedan övergår jag helt till tömkörning och fortsätter med röstkommando där, så det är inte många gånger mina unghästar blir longerade. Man kan lära den ungahästen så mkt från tömmkörningen så att det sedan i princip bara är till att sitta upp och rida utan större problem.
Vid rätt sorts tömmkörning så får man en välmusklad hästen och man kan komma åt dem mkt lättare än från ryggen. Tömmkör både mina unga och gammla hästar regelbundet, dels för att det är nyttigt för dem och dels för att jag tycker det är så himmla roligt. Genom att jag kommer åt dem så mkt lättare från tömkörningen så får man dem att jobba korrekt så är det sällan någon form av inspänning behövs.
Gummisnodden förkastar jag helt, hade en sådan när jag red ponny (stjärnkikare) och inte visste bättre, men det visade sig att han "hängde" i snodden och gick bekvämt där utan att anstränga sig ett skit och jobba rätt. Har sätt det på flertalet hästar som har gummisnodd att de liksom hänger i snodden = ingen effekt alls, tvärt om.

Många ryttare betraktar longering som lätt motion. Men det viktigaste användningsområdet är, när arbetet utförs riktigt, att utbilda hästen.

Longering av hästen skiljer sig inte så mycket från ridning, men att utföra det korrekt är kanske ännu svårare än att rida. Du bör alltid använda inspänningstyglar vid longering av unghästar, spända lika mycket på båda sidorna, men endast lite. De får dock inte hänga löst. Unghästen sträcker sig då framåt nedåt precis som man vill uppnå.

Om hästen rusar och det inte finns någon inspänning kan tränaren bara dra i linan och har ingen kontroll alls över hästens yttre bog. Man kan då få en situation när hästen korsar bak och framben, kan sparka sig och få allvarliga skador.

Du bör även ta hjälp av tränare vid longering, för att få tips och för att uppnå resultat..

Jag tycker så här att när man ska jobba unghästen i longering är det oftast vid sadelvänjningen och för att få bort överskottsenergi. Det räcker att longera hästen i ca 5-7 varv i båda sidorna och blanda de varven i skritt och trav, om man vill galoppera ta det korta sträckor på ca 2 varv. inspänning är bra för att få hästen att acceptera att de har kontakt med något från munnen, och för att få de i bra balans. Jag tycker och använder själv gummisnodd eller vanliga inspänningstyglar sen behöver de inte vara inspända så hårt utan öka succesivt.
Lycka till med din unghäst.

Unghästar som longeras har jag chambon på.

Tränar mycket övergångar för att bygga upp muskulaturen.

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 837
Senast: Exotizc
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 347
Senast: shia
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 928
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama