Inridning av arabiskt fullblod

asaria

Trådstartare
Jag har en liten arabvalack som är född på hösten 2010. Han är på pappret 3 år men i själva verket 2.5 år. Dock så ser han ut som en ettåring i kroppen. Så liten och ranglig. I vår träning så har vi nu kommit så långt att nästa steg kan vara inridning. Många som jag pratar med tycker att jag borde "sitta in" honom snart. Dock så tycker jag att han fortfarande är alldeles för liten i kroppen. Jag vet att araber ofta är senare i utvecklingen än andra raser. Jag har haft honom i ett halvår och vi jobbar nu på förfullt för att få lite muskler, han är som sagt väldigt smal. Jag har testat honom för varenda mask som finns och det har han inte. Han har även en noga uträknad foderstat och tillgång till mycket hösilage. Han går ändå inte upp nämnvärt i vikt.

Är det någon som har erfarenhet av inridning av araber? När red ni in era? Vad gör det egentligen att vänta något år till? När jag föreslår det får jag bara höra att det är bra att göra det tidigt, åtminstone vänja dem med en ryttare som sitter på. Tacksam för svar från alla kloka därute!
 
Sv: Inridning av arabiskt fullblod

Lyssna på dig själv ;)

Du ska väl inte till OS närmsta åren misstänker jag ?
Låter mkt sunt att du själv bedömer utifrån det du beskriver .

Låter som du hanterar honom mkt och vettigt . Varför insitt då skulle vara en akut faktor fattar jag inte öht om den är 2,5 år och sen i utvecklingen .

Släpp andras tyckande ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Inridning av arabiskt fullblod

Håller helt med! Ts, du verkar ha mycket sunt förnuft och folk/djurvett, så det där blir nog toppen, inte behöver du stressa fram insittning :)
 
Sv: Inridning av arabiskt fullblod

Har du inget 3årschampionat att ha hästen klar till, så kan han gott få växa ett år till :) varför stressa?
 
Sv: Inridning av arabiskt fullblod

Min arab red vi in när han var 4år just för att han inte kändes mogen innan :) Man kände på honom när det var dags att ta nästa steg och rida in, så lita på din känsla du har! :)
 
Sv: Inridning av arabiskt fullblod

Hej!
Jag har ett tips.... vänta med inridningen!
tömkör, longera, löshoppa och promenader börja med det han är inte färdig än för att bli inriden!
Jag har många arabiska unghästar och en del har jag väntat med länge! ;)

Så hoppas att jag kunde hjälpa dig! ;)
 
Sv: Inridning av arabiskt fullblod

Tack för era svar! Och vad skönt att höra att det är flera som inte tycker att man ska stressa. Känns som normen idag är att man ska börja tidigt. Alla tyckare som jag stöter på här dessutom andra raser än araber och det är ju många som utvecklas snabbare. Jag vet att jag borde lita och lyssna på mig själv, men det är så många som har åsikter så ibland börjar man tvivla..
 
Sv: Inridning av arabiskt fullblod

Jag håller med övriga, rid inte på hästen om den inte ser ut att vara redo för det.

Det finns ju massor av saker att göra som tränar hjärnan som du kan ha nytta av sen som du kan göra i stället. Tömkörningspromenader är t ex suveränt, gärna i t ex villaområden för att träna psyket och över stock och sten för att träna koordination och skonsam styrka.

Allt sånt arbete du gör har du igen när du sitter upp.
 
Sv: Inridning av arabiskt fullblod

Jaså, du också.
jag har också en arab -10 som är liten och skranglig. Jag har gott om hästar och ingen brådska, så min plan är att åtminstone vänta tills han är tillbaka efter bete i höst och då fundera en gång till. Om han växt till sig under sommaren kanske jag sitter in honom i höst, annars får det vänta tills nästa år (och då blir det desto fler projekt att rida in).
 
Sv: Inridning av arabiskt fullblod

Håller med övriga.

Angående foderstaten så är kanske din häst ingen "tabellhäst", dvs han kanske behöver mycket mer än en "normal" häst, så testa att gasa på lite mer med proteinet. Nu blir det ju bete, men till hösten kan man tänka på att ge lite mer än han "borde" ha.

Min får enligt tabell ca 150% enligt tabell, och han är ändå tunn..
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 117

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp