Inridning av 7åring, behöver råd!

tommygun94

Trådstartare
Nu har jag alltså precis börjat rida in min 7åring. Jag har aldrig ridit in en "vuxen" orörd häst förut, så jag vill höra med er som är lite kunnigare än mig här på forumet och be om lite råd. :)
Jag sysslar mycket med natural horsemanship och jag har en bra relation till min häst. Han är väldigt förståndig, orädd och lugn och själva inridningen är jag inte så orolig för. Sadeln var inga problem över huvud taget. Bettet tycker han inte riktigt om så vi tar det långsamt, jag har inte bråttom.
Men något jag undrar mycket över är om det är ett måste att tömköra hästen innan inridningen? Eller är det fullt möjligt att lära honom alla tygel-kommandon från marken med bara träns och genom uppsittning med ledare och så när det blir dags för det?

Sen undrar jag även hur länge det tar från det tillfälle att hästen är trygg med sadel, träns och ryttare på ryggen, då man kan skritta runt i paddocken, styra och stanna utan problem utan ledare, till det att man säkert kan bege sig ut på mindre uteritter med hästen själv?
Min pålle är redan trafiksäker och känner till omgivningarna här ikring, här finns traktorer, bilar, kossor, andra hästar och allt man kan tänka sig, men han är inte rädd för något! :D

Sorry för långt inlägg och tack på förhand till vänliga själar som kan komma med råd! :bow:
 
Sv: Inridning av 7åring, behöver råd!

Klart man inte måste tömköra, men det underlättar ju en hel del. Men nog kan hästen lära sig det även från ryggen. Är den lite osäker på bettet kan du ha något gott i handen när du ger det. Kanske rida i grimma första tiden, så den får lära sig tyglarna utan bett?

Hur tidigt du kan börja rida ut beror på helt på hur hästen är under inridningen. Men om du anser att hästen är trygg att sitta på och rida i alla gångarter på banan kan du säkert rida ut. Jag hade dock föredragit att ha med sällskap första gångerna, utifall att. Sedan låta hästen vila mycket mellan varven, det är jobbigt både mentalt och fysiskt att lära sig nya grejer. Lycka till!
 
Sv: Inridning av 7åring, behöver råd!

Jag red in en 13årig valack nu i somras och det har gått bra :)
Jag gjorde inget annorlunda med honom än vad jag gör med en unghäst.

Man behöver inte tömköra, jag använder mig aldrig utav tömkörning..
Jag har rep och repgrimma när jag tränar från marken. När jag börjar rida på hästarna har jag träns utan nosgrimma och repgrimman under. Fäster tyglarna i repgrimman genom bettringen. Då får hästen tryck på de ställen den är van vid, samtidigt som bettet ger inverkan och hästen lär sig på så sätt hur bettet fungerar. :)
 
Sv: Inridning av 7åring, behöver råd!

Tack för ditt svar! Kul att höra att tömkörningen inte är ett måste. Jag har varit med vid inridningen av unghästar förr men aldrig varit med vid tömkörning, sen började jag läsa lite på bukefalos och hittade inte en enda människa som ridit in sin häst utan att tömköra först, så jag blev lite orolig att jag inte planerat det. Men nu känns det lugnare! :D
Får kanske prova rida i grimma lite då, eftersom han fortfarande är fundersam på bettet. Har börjat göra lite mer framsteg nu dock när jag bytt från "vanligt" tredelat bett till ett tredelat sötmalmsbett, som smakar lite sött istället för bara metall. :)

Min plutt är väldigt orädd och tar det mesta med en klackspark, första gången med sadel, sadelgjord, mig på ryggen osv brydde han sig inte mycket om! Väldigt skönt att han är så.
Har absolut inte bråttom med uteritter eller så, var bara en fundering eftersom jag tycker om så mycket att rida ute i skog och mark, och vi har mycket mark till vårt förfogande. Äger även en islandsherre på snart 25 år, en gammal och vis gubbe som naturligtvis får följa med på första uteritterna med en kompis på ryggen. Så att han kan visa för sin mindre erfarna kamrat att det ändå är rätt kul det här med ridning! ;)
 
Sv: Inridning av 7åring, behöver råd!

Va roligt att höra! Lät som en riktigt bra metod, du gav mig något att fundera på! Det är just bettet han är lite fundersam på, så det var ett bra tips, tack så mycket! :)
 
Sv: Inridning av 7åring, behöver råd!

När du vet att du kan få stopp på hästen så kan du börja rida ut med sällskap. De lär sig mycket fortare och får en positivare inställning till ridning om man rider ut mycket istället för att harva runt i en paddock.

Vad gäller bettet så låt honom få ha på sig det ofta - t.ex. tränsa utan nosgrimma och låt honom äta lite hackade morötter eller kraftfoder med bettet i munnen några dagar i rad. En sådan rutin gör tränset till något positivt och maten uppmuntrar dem att känna på och bekanta sig med bettet. Med min gjorde jag så och gick sen en promenad med grimma över tränset bara för att hon skulle få vänja sig vida att ha bettet i munnen.
 
Sv: Inridning av 7åring, behöver råd!

På vilket sätt anser du att sällskap vid uteritten hjälper?

Jag har inte haft med sällskap till mina inridningshästar och det har varit problemfritt (brukar kolla av att start, stopp, svänga funkar innan jag rider ut vilket innebär uteritt innan jag egentligen rider på ridbana, upplever att hästens egna bjudning blir bättre på det sättet).

Men jag har hört många rekommendera sällskap.
Jag personligen skulle bli mer stressad av det, eftersom jag då måste hålla koll på både min inridningshäst och hålla koll på vad sällskapet sysslar med.

Jag tror också att det komplicerar genom att inridningshästen då fokuserar på sällskapshästen och inte på de signaler jag som ryttare skickar.

Men jag är nyfiken på vad andra tycker och tänker - så förklara!:)
 
Sv: Inridning av 7åring, behöver råd!

Jag tycker det är bra med sällskap, speciellt i början om hästarna är lite "tittiga". Som du säger så fokuserar inridningshästen mycket på hästen framför, men ibland kan det vara det man vill. ex. om man har en häst utan lite egen bjudning, eller framför allt om hästen är lite osäker.

Jag rider alltid ut med sällskap första gångerna, men sen rider jag också ensam :)
 
Sv: Inridning av 7åring, behöver råd!

För att man kommer förmodligen möta saker som hästen är ovan vid och kan bli rädd för i helt nya miljöer, då är det bra att ha en trygg häst som kan visa vägen och "smitta av sig". Sedan är det en säkerhetsfråga tycker jag, första gångerna vill jag att någon ska vara närvarande om det händer något. Grejen är ju att man inte ska behöva hålla koll på den andra hästen, den sköter sig själv. Ponnygubben i mitt stall har hjälpt oss oerhört, men då är min 3åring ganska spänd och tittig av sig.
 
Sv: Inridning av 7åring, behöver råd!

Jag har planerat att han ska ha sin bästa polare (gammal och klok herre) med sig första gångerna vi rider ut. Självklart ställer jag ju inga krav när han är så grön, så om han blir lite ofokuserad gör det mig inget. Meningen är ju bara att han ska pinna på framåt och tycka att det är roligt! :) Så sällskap är givet för mig.

Han är lite udda min pålle och är inte så förtjust i morötter, han föredrar banan och vattenmelon! :D Så jag brukar låta honom smaska på lite vattenmelon med bettet, då glömmer han snabbt bort bettet ett tag och bryr sig inte alls. Men när man tar honom ut och går lite med bettet blir han konfunderad.
Men idag var vi ut en sväng, han fick låna "brorsans" äppelbett och det blev en favorit, han var så duktig så! Så jag kanske skaffar ett likadant till honom, för det gick hur bra som helst! :)
 
Sv: Inridning av 7åring, behöver råd!

Jag har ridit in hästar sen 70-talet och aldrig tömkört en enda!;) Däremot longerat en del men oftast kör jag metoden att rida ut i skogen redan de första gångerna jag sitter på dom. Har alltid stadig kompis med ut i skogen o det brukar resultera i trygga lugna unghästar som sen går snällt samma runda själva efter några gånger.
 
Sv: Inridning av 7åring, behöver råd!

rid med repgrimma.(?)
ha på bettet så ofta som möjligt t.e.x vid fodring så det blir något possitivt av det. gå promenader med bett på.
jag tömkörde inte min häst speciellt mkt innan jag satt upp, jag jobbade väldigt mycket från marken (sk NH) och han lärde sig röstkomandon, genom det så lärde han sig sedan sittsinverkan och tygeltag. tänk på att hästar är väldigt känsliga, så "skräm" inte upp henom med massa stora onödiga rörelser. små men tydliga. min häst kan jag idag rida utan utrustning och han flyttar sig med hjälp av vikter och om jag lägger handen mot halsen till exempel (flyttar sig bort från trycket).
ang uteritter så känner ju du av hästen bäst. jag red ut första gångerna själv, hade dock alltid någon som gick med ifall något skulle hända. men han är trygg i sig själv så hästsällskap behövdes inte. ute i skogen får hästarna ett naturligt driv framåt så det är bra att börja rida ut så snart grunderna "stanna" och "öka/framåt" sitter.:)

bra att du tar det lugnt framåt och inte stressar.:)
 
Sv: Inridning av 7åring, behöver råd!

det där med sällskap så vill jag gärna ha sällskap av antingen en trygg häst och ryttare eller en person på marken de första gångerna. Men det är mest för min egna skull att jag tycker att det är bra att ha en till människa i närheten med tanke på säkerheten, om jag åker av och tuppar av är det bra om någon är där och kan ringa ambulans. På en häst jag red in så var faktiskt hästsällskapet i vägen - skyggade så jag satt där på pålle som kunde stopp och smackningar men knappt något mer och smackade lite på prov så han tog lydigt täten förbi "läskigheterna" så vårat trygga sällskap kunde följa efter oss. =) Så jag förstår din tanke Kryddelydd att sällskap kan röra till det.

Men oftast så tycker jag att flock-känslan kan göra de första turerna till något positivt och främja bjudning på en unghäst. Men det är ju inte livsnödvändigt.
 
Sv: Inridning av 7åring, behöver råd!

Jag har ridit in hästar sen 70-talet och aldrig tömkört en enda!;) Däremot longerat en del men oftast kör jag metoden att rida ut i skogen redan de första gångerna jag sitter på dom. Har alltid stadig kompis med ut i skogen o det brukar resultera i trygga lugna unghästar som sen går snällt samma runda själva efter några gånger.
:bow:

Jag brukar tömköra några gånger för att de ska våga gå utan att ngn går före.

sen rider jag ut själv o det enda hästen behöver kunna är smack o ptroo. Vill hästen inte gå får gubben leda iväg den- starta upp den;) o sen släppa o gå ifrån.

Rider man med sällskap behöver hästen inte kunna en massa innan som folk verkar tro idag. den följer ju den andra hästen a la ridskolehästled.

Travar hästen före så travar den andra efter- enkelt.
 
Sv: Inridning av 7åring, behöver råd!

Jag har hoppat upp på 2 orörda hästar och båda gångerna har vi stuckit ut och ridit i skogen direkt efter när vi såg att det var OK, med sällskap.

Häst 1: Min prins, blev "inriden" som 3 årig hingst, longerades med sadel sedan hoppade jag upp och blev longerad i skritt. Ut i skogen efter och testade trav utan problem.

Häst 2: 5 årigt sto "inriden" idag, haft sadel på gången 2 gånger innan och hängt på henne, hoppade upp idag med häst i longerlina, testade start och stopp, tygeltag, skänklar. Inga problem.

Båda dessa hästar är aktiva travare som blev inkörda som 1 åringar. Häst 1 är under utbildning och rids nu flera gånger i veckan, tanken med häst 2 är att även hon ska ridas lite mer för att kombinera träningen. De är ju båda två väldigt mycket hanterade och körda innan.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 460
Senast: Woffe
·
Träning Hej! Nu tänkte jag starta en sån där tråd som folk går igång på. För nu behöver jag hjälp i mitt tänkande! Jag var nyligen inne med min...
2
Svar
23
· Visningar
2 533
Senast: lil-sis
·
Hästhantering Vet inte riktigt vart jag ska lägga tråden men den får flyttas om den läggs in olämpligt. För två veckor sedan var jag och tränade för...
Svar
3
· Visningar
991
Senast: Empalie
·
F
Hästhantering Ja, ibland undrar man... Jag har en söt liten korsningsponny i "medelåldern" som blev inriden för sådär tre år (jodå!) sedan. Vi red...
Svar
7
· Visningar
2 029
Senast: vanimelde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp