Inpassning av NEW-skydd (airflow)

the_connemara

Trådstartare
Såhär sitter de efter ridning:
DSC_0313.jpg

DSC_0314.jpg

DSC_0315.jpg

DSC_0316.jpg

DSC_0317.jpg

Jag sätter fast dem ca 1 cm högre upp men de glider ner hit oavsett om de sitter lite för löst (första dagen) eller riktigt tajt (andra dagen, som bilderna är i från). Strl M och S hade inte alls gått på. Connemara på 156 cm.

Kardborren ska klippas av när jag lärt mig hur de ska sättas på :p

Ser det ok ut?

Sv: Inpassning av NEW-skydd (airflow)

Jag tycker att det ser ok ut men jag hade gärna velat skydda den där sista cm upptill (syns tydligt på bl.a. första bilden). Frågan är hur pass bra skydden sitter om det verkligen händer ngt, det finns ju inget utrymme alls för att de ska kunna kasa ner ytterligare utan att det blir problem.

Som skydden sitter på dessa bilder tycker jag att de ändå fyller sin funktion ganska bra men jag hade personligen varit irriterad ifall det inte går att fästa dem bättre. Det är ju ett skydd och ska således skydda vilket de inte gör om de inte sitter på plats.

Har din häst långa och smala ben? Det ser ut som om du hade kunnat ha mindre skydd viddmässigt men behövt den längden som du har nu... För ett par billiga skydd som används till konditionsträning ute och markarbete med bommar m.m. hade den här passformen kunnat vara acceptabel men för terrängskydd som ska tåla tuffa tag och dessutom är ganska dyra vette tusan ifall jag hade varit nöjd.

Förhoppningsvis blir passformen bättre efter några användningar, när skydden format sig efter hästens ben samt när du har satt på dem några gånger.
Du kan inte fylla ut skydden med ngt, t.ex. fårskinn? Eller kasar det mer då? Nu förstår jag ju att fårskinn är ganska opraktiskt i terrängen men funkar det med en sådan utfyllnad så finns det ju geleinlägg som man kan köpa istället.

Hoppas du får till det ;)

Nej, jag skulle snarare vilja påstå att han har rätt normala/korta ben. Lite ponnytax snarare än kortryggat fullblod om man tänker så :p

Alla skydd "glider" ner den där första cm men sitter de sämre glider de ytterligare lite till - dvs helt för mycket. Han har M i veredus senskydd och se sitter bättre än eskadron i full - som han har hemma som vardagsskydd. Det verkar som att den där "knölen" på utsidan (typ knäet :angel:) vill ha lite fritt eller något :D

:D Ok, men taxar är charmiga djur! :D

Jobbigt att ha ett sånt problem med "alla" modeller på skydd. Om jag hade varit du så hade jag testat att fylla ut med gelpad eller fårskinn för att se om det blir någon skillnad. Annars kan du ju alltid hoppas att de sitter stadigare efter att de format sig. Det viktigaste är ju att skydden sitter stabilt där de väl sitter och inte kasar omkring. Hur pass väl de sitter på är det ju ingen annan än du som kan bedöma.

Mvh JV

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 253
Hemmet Jag sitter och tittar på hus lite till och från och längtar tills den dag jag kan köpa ett hus och ha ett riktigt hobbyrum för min...
Svar
0
· Visningar
906
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 909
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka