Inomhushall - ekonomi?

MiniLi

Trådstartare
Jag vet att det iallafall finns en medlem här på buke som har byggt/renoverat en inomhushall för hundträning. Kanske finns fler som har koll?

Jag har lyckats intressera sambo och svärfar för att investera i en hall, förutsatt att det går runt ekonomiskt. De har ålagt mig med uppgiften att ta fram en kalkyl men jag har inte riktigt koll på vart jag ska börja.

Någon med koll som kan hjälpa till?

Vilka förutsättningar bör hallen ha för att bli eftertraktad?
Hur stor bör den vara?
Bästa underlaget? Kostnad?

Skälig timhyra?

Vi tänker oss i så fall att hallen ska kunna utnyttjas av både privatpersoner och instruktörer som har kurs.

Övrigt att tänka på?
Tips på folk man kan prata med om tips?

:)

Sv: Inomhushall - ekonomi?

I nörheten av där jag bor finns två hallar, en med någon matta och en med konstgräs. Jag tycker den med konstrgäs är toppen! Det är högt i tak, den är stor och ej avdelad (det är den andra och den är inte lika attraktiv). På helger och kvällar kostar det ca 350/h och vardagar innan 15 300/h. Pma mig om du är intresserad av att få länkar till de hallarna.

Googla inomhusarena hund rockneby så borde du hitta en av lite ädlare valör ;)

Ta kontakt med henne, hon har precis färdigställt denna och har säkert mycket av dina funderingar färskt!

I nörheten av där jag bor finns två hallar, en med någon matta och en med konstgräs. Jag tycker den med konstrgäs är toppen! Det är högt i tak, den är stor och ej avdelad (det är den andra och den är inte lika attraktiv). På helger och kvällar kostar det ca 350/h och vardagar innan 15 300/h. Pma mig om du är intresserad av att få länkar till de hallarna.

Du har PM! :laugh:

Googla inomhusarena hund rockneby så borde du hitta en av lite ädlare valör ;)

Ta kontakt med henne, hon har precis färdigställt denna och har säkert mycket av dina funderingar färskt!

Tack för tips!

Googla på hallåhund det finns någonstans mellan Göteborg och Borås. Relativt nystartat. Så finns det en i Halmstad, googla på halmstad hundarena.

Där jag tränar håller vi till i ett gammalt grisstall och det är packad sand som golv och inte uppvärmt. Men det regnar, blåser och snöar iaf inte. Det är nog 10 m x 25/30 m och det är OK om vi är upp till 8/10 som tränar. Är vi fler blir det trångt. Man tränar både lydnad, rallylydnad och agility och både träningsgrupp, enskilt och kurser.

Jag funderar på om du inte ska diskutera detta med Lhu. Dels för att de letar ny lokal, har nåt på g så att diskutera både om deras nya alternativ konkurrerar eller kan "räcka" för dig.

Tillägg: eller samarbete

Senast ändrad:

Vilka? pma gärna.

Line: stor nog för agility, sviktande underlag och inte snorkallt.

Hur funkar det när hundar kissar (och bajsar) inne i en sån? Alla har ju inte sån pli på jycken att den låter bli.
Sorry för lite OT.

Det beror på vad man har för underlag. Men enkelt sagt så får man städa efter hunden :)

Jag har svårt att tro att LHU skulle ha råd med en rejäl hall? Eller menar du att de har något sådant på g?
Men ska definitivt prata med dem!

Googla på hallåhund det finns någonstans mellan Göteborg och Borås. Relativt nystartat. Så finns det en i Halmstad, googla på halmstad hundarena.

Där jag tränar håller vi till i ett gammalt grisstall och det är packad sand som golv och inte uppvärmt. Men det regnar, blåser och snöar iaf inte. Det är nog 10 m x 25/30 m och det är OK om vi är upp till 8/10 som tränar. Är vi fler blir det trångt. Man tränar både lydnad, rallylydnad och agility och både träningsgrupp, enskilt och kurser.

Ska kolla på de hallarna, tack för tips!
Jag har tänkt att man nästan borde ha iallafall kring 500 kvm för att det ska vara stort nog.. Om man nu ska satsa och gör iordning en hall vore det bra om den kan användas till tävlingar osv också! :)

Line: stor nog för agility, sviktande underlag och inte snorkallt.

Jag tänker ca 500 kvm, konstgräs eller mattingmattan och uppvärmt.
Mina investerare är faktiskt riktigt sugna :D
Nu ska vi bara hitta en lokal på lämplig plats och till lämpligt pris..

I den arenan som TantAgda menar är det sand med konstgräs på, där har jag för mig att det fanns ett speciellt medel man skulle lägga på. Detta dammsugades sedan upp med sanden och sedan fyllde man på med ny sand. (Om jag minns rätt!)
Där finns det dessutom tydliga skyltar om att inne på området tränar man och låter inte hunden gå runt som den vill, för att i möjligaste mån undvika olyckor.

Till TS:
Som jag ser det så är underlaget viktigt! Verkar som det finns ett gäng alternativ så det bästa är nog att testa dom själv och sedan ta fram kalkyl på de olika underlagen. Jag gillade det som var i Rockneby, sviktpad, sand och konstgräs mest för att det var så behagligt att gå på ;)

Storleken och att det är uppvärmt är även det viktigt tycker jag, är det en stor hall så är det bra om den går att dela så man kan hyra halva. Helst vill man ju att det ska vara ridhusstorlek på det hela likt 20x60. Men jag tycker att man kommer långt med något runt 30x30 också!
Skälig hyra, allt mellan 150-300 kr i timmen.

I övrigt så bör det finnas ett utrymme för omklädning/fika och toalett. Bra är även om det finns plats att förvara burar etc. som inte tar plats från själva träningsdelen, men som ändå är uppvärmt. Hundar i kalla bilar är ingen höjdare....

Det här med avdelning har jag fått lite olika bud på nu.. Dels att det blir väldigt högljutt och stökigt men såklart också att man ibland bara behöver en mindre del...

Eftersom vi ville kunna använda hallen till agility så går ju alla billigare material, typ nålfilt, bort. Har hört att mattingmattan ska vara bäst men också dyrast.

Tack för alla tips, jättebra :laugh:

Toa och uppvärmt fika/burrum.
Själva hallen behöver ju inte vara jättevarm. Är väl bara bra om den håller 15 grader.

Detta kanske du har tänkt på, men speglar är kanon att ha!

Min klubb har två mindre träningsrum, ja det ena är lite större, men inget för fartfyllda moment, men man slipper oväder :D
Och där finns speglar, alldeles kanon!

Det konstgräs agility-vm i år gick på har fått väldigt bra recensioner och kostar enligt uppgift ca 10 EUR/m2 , Tillverkaren heter Juta.

Det lät billigt. Men då antar jag att sand och dämpande matta tillkommer?
Ska skriva upp märket..

Kommunen är ju med och försöker hitta nytt ställe då de slänger ut oss från.nuvarande. det senaste jag hörde var stort nog för agility, inte uppvärmt men isolerat. Jag är dock inte involverad i det och ingen har velat säga för mycket iom att inget beslut är taget. Men hör med dem, kan ju som sagt vara bra både för ev samarbete och för att kartlägga marknaden.

Tillägg: ekonomi vet jag inte.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka