Innekissande katt

C

ConfettiCavat

Måste få fråga er här på katt en sak.

Min ena katt har lagt sej till med en väldigt irriterande olat. Hon tror att vår källare är en enda stor toalett.:mad: Hon är född 1 maj i år och vi bodde förut i lägenhet men har nu flyttat ut på landet till ett hus. Katterna har inte fått gått ut pga att våran hyresvärds dotters hund biter ihjäl katterna och vi har även hundar så de skulle inte hålla sej borta om hon kom springande.
Just nu håller jag på och överväger att släppa ut denna innekissande katt men försöka ha henne innne när den hunden är här? Risken är ju att hon blir ihjäliten och det vill jag ju inte heller men jag börjar bli trött på att hon kissar och skiter överallt.

Vad ska jag göra???

Sv: Innekissande katt

men när ni bodde i lägenhet, var katten då rumsren?
har ni ingen låda i källaren?

Var i källaren kissar hon?

Golvet? Soffa?

Är det samma ställen eller olika? Har hon låda i källaren?

Är det på samma ställen skulle jag försöka göra dessa så ogästvänliga som möjligt, är det en soffa så lägga på folie eller en pressenning, de flesta katter vill inte kissa på det eftersom det skvätter och de inte kan gräva över det.

Att lägga kattmat på de ställen hon brukar göra sina behov kan också fungera,katter brukar inte vilja äta där de gör sina behov.

Citrusfrukt och FY spray skall göra så katten inte vill gå till de ställena, har inte provat det själv men min katt går ur rummet när vi äter citrusfrukter pga lukten :p

Om katten har låda i källaren,prova att byt kattsand? Många katter gillar finkornig sand mer än grovkorning, jälva grejen går ut på att göra lådan så inbjudande som möjligt och de andra ställena å motbjudande som möjligt.

Sist men inte minst är hon kastrerad?

Hon var rumsren i lägenheten och vi har låda i källaren.

Vår källare består bara av en tvättstuga ett "pannrum" och ett gammalt sylt förråd. (typ jordkällare fast i ett hus) Hon kissar och skiter bara direkt på golvet. Hon struntar i om hon inte kan gräva över. Jag har provat att byta sand men det hjälper inte. Hon är väldigt speciell katt. Hon äter typ allt. Hon äter banan. clementin ketchup potatis you name it. Sen ser hon ällmänt flummig ut.
Min andra katt tycker att det är jobbigt för hon vet ju att man inte får göra sånt nån annanstans än i lådan.
Nej hon är inte kastrerad än då hon inte riktigt har varit i löp ännu.

när katter gör sina behov utanför lådan är det oftast någonting som är fel och dom vill ha din uppmärksamhet på detta.

vår lille dam här hemma kissade i soffan och sängar och lite överallt, trodde då hon hade urinvägsinfektion, då katter gärna vill kissa på mjuka saker. men hon kissar även i badkaret, tvätthon mm. Vi kontaktade vetrinären och hon berättade att vår katt inte tålde kristallen i fodret, så vi fick köpa specialfoder som bara går att få tag på hos vetrinären. ska avvakta nu i en vecka, om inget händer så ska vi börja med penselin (stavas?)

men om inte katten är kastrerad än (stelleriserad vid hona då...) så kan det även vara något med att hon kanske löper som Zaria sa.

men som sagt, katten vill berätta något för dig/få din uppmärksamhet om den gör så.

Nu är det klart hon ska få bli utekatt. Pratade med vår hyresvärd och det var deras dotters hund som tog katter och den skulle inte vara här så ofta längre. Pratade oxå med min vet och han tyckte att det var det bästa för henne.
Men först ska det bli sterilisering för jag vill inte ha några kattungar. (vet att det finns minst 1 hane på lagårn)

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 385
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 911
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 457
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar