Innehåll i foderkrita

Arwen

Trådstartare
I årets foderstat kommer jag att använda bla Foderkrita. Jag har en hink som jag köpte för några år sedan som står i stallet så jag läste på hinken för att se hur mycket jag skulle ge för att få rätt mängd kalcium. Och då noterade jag att förutom kalciumkarbonat så innehåller foderkrita även magnesiumkarbonat, dijärntrioxid, aluminiumoxid och kiseloxid. Mer järn vill jag ju absolut inte ha, har redan för mycket i höet,och jag hittade inga uppgifter någonstans om hur mycket järn det finns i Foderkrita. Så jag mailade tillverkaren och fick svar redan inom 30 minuter. Tänkte att jag skulle dela med mig av svaret om det är fler som undrar.
För det första står det tydligen fel på etiketten, det står 95,8% kalciumkarbonat men det ska vara 97,9%. De övriga ämnena:
Magnesiumkarbonat 0,7%
Dijärntrioxid 0,04% varav Järn 0,028%
Aluminiumoxid 0,1%
Kiseloxid 0,4%
Så det blev ju inga järnmängder att oroa sig för (4,2 mg i mitt fall) och det var ju bra.
/Arwen

Sv: Innehåll i foderkrita

“Foderkrita” eller “foderkalk” är kalciumkarbonat som har den kemiska formeln CaCO3. Rent CaCO3 innehåller 40% kalcium. Den produkt som du har innehåller således 0,979 x 40 = 39% kalcium men det kanske tillverkaren sa? Det borde naturligtvis stå på produkten hur mycket kalcium den innehåller. Jag tror dessutom att det finns en EU lag som kräver detta.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka