S

StallNackestrom

Hej!
Min unghäst har fått en ink mellan frambenen.
Den info jag hittat om det i böcker och på nätet säger att det ska opereras!
Men jag har ett minne av en häst som hade det i vårat gammla stall (ca 10 år sen). Då band man med tråd runt, hårdare och hårdare tills den trillade bort....!
Någon som hört talas om denna metod....eller några andra behandlingsformer?

Har även hittat info om nån salva som kan ta bort dom...nån som har erfarenhet av detta?

MVH
StallNackestrom

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Inkar

Jag har varit med om att man har använt vårtmedel till människor på inkar. Tvätta pensla på och skrapa bort nästa dag , så håller man på tills den är helt borta mkt effektivt. Annars är det operation som gäller. Lycka till!!!!

Min häst hade en äcklig sak i pannan. Var inne på att oprerera bort den eftersom den satt så dumt till. Var en risk att man fick salvan xxterrra i ögat om man smetade på. Så jag funderade på hur jag skulle göra..
Och rätt var det var så börja den att spricka och det såg inte alls trevligt ut och efter det så trilla den av. Än så länge har den inte kommit tillbaka och jag hoppas att den håller sig väck :)
Så jag behövde inte göra mer än att vänta ut den.

Här nedan får du en länk till en tråd jag skrev om min hästs ink (innan jag visste att det var en ink). Den behandlades med XXTERRA och försvann. I ett av de sista (sista?) inläggen jag skrev finns det länkar till bilder på hur det såg ut under tiden behandlingen pågick.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=809446

Senast ändrad:

Var en risk att man fick salvan xxterrra i ögat om man smetade på. Så jag funderade på hur jag skulle göra..

Jag kontrollerade detta innan jag behandlade Novans ink som satt precis i ögonvrån. Vid kontroll med de som är återförsäljare i Sverige så är det inga risker med behandling i närheten av ögat de varnar dock för att det kan bli fula märken vid behandling på öron.

Jag hade veterinären ute i ett annat ärende så han titta lite snabbt och sen sa han att han skulle kolla med återförsäljaren av medlet om det gick. Men sen behövdes den ju inte behandlas så jag pratade inte mer med veterinären efter det och jag kan tänka mej att han glömde kolla oxå, men han hade ju gjort det om det hade blivit aktuellt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min nya älskling är väldigt fäst vid sina kulor. Så pass fäst att dom inte fanns att finna när han skulle kastreras liggande på...
Svar
4
· Visningar
1 418
Senast: valegro
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 460
Hästvård Behöver lite inputs och idéer till nästa veterinärbesök på torsdag, börjar kännas lite lätt hopplöst det här.. Lång historia...
Svar
7
· Visningar
3 774
Senast: Bismark
·
Hästvård För några år sedan när mitt sto hade en ink över ögat som inte satt så strategiskt till så fick hon på kliniken en spruta med TBC-vaccin...
Svar
0
· Visningar
995
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025