W

Warmia

Har en ponny som jag misstänker har ink? Kan någon brätta mer om vad ink är om man ska behandla eller vad ska man göra???:confused:

Sv: Ink?

Inkar gå att operera bort, annars kan man, (som jag gjorde) ta ett tagel strå och knyta runt inken, så hårt att den sitter kvar. Sedan är det bara att vänta tills den "ploppar" av. Men har hästen inte fått inken än, fråga veterinären om man kan smörja in den med något

Hittade följande..:

"Det finns ink av olika typer och utseende. En del bildar utstående, vårtliknande knölar, andra är platta, köttiga sarcoider som kan likna snabbväxande svallkött. En annan en grupp kallas okulta sarcoider och ligger dolda under huden. Inkar kan vara svårbehandlade och kommer ofta tillbaka efter kirurgisk behandling."

Det bästa är väl att låta en veterinär titta på den misstänkta inken och sedan behandla utifrån vad det bli för diagnos..

Det finns ju som sagt olika sorters inkar.. men vi har en häst som hade ink förut, på insidan av låret. det var en vårtliknande ink.
jag fick ett tips att man kunde ta tjära på. tänkte att det var väl värt ett försök.. och tänka sig, det gick faktiskt bort! det kom tillbaka ett par gånger men till slut försvann det helt...

Våran häst har haft tre inkar. En på bringan, en mellan ganasherna och en på magen. När dom är "köttiga" penslar vi nelex på dom, då torkar dom ut och blir jätte fina. Det är ngt år sedan vi behövde göra det, dom minskar sig ibland o växer ibland. Nu är dom nästan helt borta. På sommaren är det värst så knotten käkar på dom. Enligt vår veterinär är det ganska lönlöst att operera dom eftersom dom tydligen har en tendens att ploppa upp lite här och var då. Dom har tydligen långa rötter...

De flesta är ju godartade och är inte farliga för hästen, annat än om den skulle få en infektion just då den är "köttig". Det är ju dock jobbigt om de återkommer på ställen där man har utrustning, vid sadelgjorden etc. De går att operera bort som någon annan skrev, men det är ganska kostsamt och tar bara bort den aktuella inken, de kommer ju ofta tillbaka. Vi gör så att vi kväver den, virar ett tagelstrå runt eller spänner en hästgummisnodd runt den tills den inte får blod längre då faller den av.

Tack för alla svar...
Inken som ev vår häst har är platt så det går inte att fästa något gummiband runt den. Men kanske kan man prva tjära....
Är det vanlig tjära eller någon speciell tjära?
Ska låta en veterinär kolla på det också när hästarna ska vacc i vår.

hade en ink (vårtliknande) på min unghäst för många år sedan, den kom vet ut å skar bort å sen syde igen inga problem efter det.

jag använde "vanlig" tjära, sån man kan köpa i målaraffären typ.. inte hovtjära el dyl!
var beredd på att det kanske luktar lite illa :crazy:
lycka till!

den sitter högt upp på halsen och sedan långt bak under magen 3-4 st fläckar på 2-3cm i diameter.....

Ok, för om dom inte sitter ivägen eller så, o dessutom är platta så är dom ju egentligen ingen katastrof. Visst, går dom att ta bort så är ju det bra, men man ska nog inte testa alla möjliga "hemma påhitt" bara. Inte för att jag tror att du ska göra det, men iaf:D

Jag har bara penslat på min hästs inkar när dom varit köttiga, annars har dom fått vara eftersom dom inte stör henne!

Hoppas du får bort "dina"!:)

Liknande trådar

Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
553
Senast: Valle
·
Hästvård I somras fick en av våra hästar utslag som såg ut som ringorm. Jag behandlade med ivamerol men blev inte av med det. Under hösten har...
Svar
14
· Visningar
1 540
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
319
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 407

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka