Kalinka

Trådstartare
Ponnyn har blivit en hostponny där jag inte tycker dagens medicinering hjälper. Tanke på cortison och inhalering finns. Men vart hittar jag nån att köpa?

Sv: Inhalator

Förstår inte riktigt frågan, men en veterinär måste väl utreda och skriva recept för kortison, astmamediciner osv...???

kortison medicin behöver du recept för, samt annan luftrörsvidgande medicin.
Men själva apparaten man använder till häst tror jag du kan köpa genom de större klinikerna. Ring någon av de större o hör med dem.
Finns även cortisontabletter/pulver, att ge. *dock finns det biverkningar man skall ta med i beräkning.

Vet ju inte om du redan har utredning på din häst annars behövs antingen för ansträngning eller allergi. Är ju olika påverkan, kan även höra ihop.
Men som sagt hör med kliniken eller veterinären du har så kan du säkert få en remiss eller att de skickar din hästs journaler till de som kan skriva ut en mer utökad medicin.

Lycka till, aldrig roligt med allergier, vare sig det är djur eller människa
Tips
Om du har medicin på din häst och den tävlas/är på tävlingsplats ha med intyg.
Då alla luftvägsvidgande medicin är dopingklassat.
*gäller även ryttare.

Senast ändrad:

Men själva apparaten man använder till häst tror jag du kan köpa genom de större klinikerna. Ring någon av de större o hör med dem.
Finns även cortisontabletter/pulver, att ge. *dock finns det biverkningar man skall ta med i beräkning.

Vet ju inte om du redan har utredning på din häst annars behövs antingen för ansträngning eller allergi. Är ju olika påverkan, kan även höra ihop.
Men som sagt hör med kliniken eller veterinären du har så kan du säkert få en remiss eller att de skickar din hästs journaler till de som kan skriva ut en mer utökad medicin.

Tips
*gäller även ryttare.

Jag har koll på medicinering, vilka biverkningar och vad som finns.
Frågetecknet gällde införskaffandet av inhalator. Var kanske lite luddig... men jag har löst den delen som uppkom pga dåligt uppdaterad veterinär.

Tack för info ang tävling. Där fick jag något nytt med mig! :)

Tips
*gäller även ryttare.

Trodde inte man fick dispens för kotrison?!

Kan jag inte tänka mig att man får!

Det är kraftigt inflammationshämmande och att ens tänka tanken på att tävla en häst som är så sjuk att den behöver gå på kortison för att kunde andas är oetiskt.

DOPING Regler från Idrottsförbundet

häst och ryttare går under samma idrottsutövere

Kortison

Kortison (glukokortikoider) är förbjudet i samband med tävling när det administreras oralt (genom munnen i form av tabletter eller lösning), rektalt (via ändtarmen), intravenöst eller intramuskulärt och kräver därför dispens, i enlighet med WADA:s Internationella Standard för Dispenser.

Förbudet omfattar inte kortison som tas lokalt i form av inhalationer eller injektioner intraartikulärt, periartikulärt, peritendinöst, epiduralt eller intradermalt (i och kring leder leder och senor, intill ryggmärgen, i huden). Övriga lokala kortisonberedningar för användning på hud (inklusive metoder som ökar genomsläppligheten i huden), i öra, näsa, munhåla, på tandkött, för ögonbehandling eller kring ändtarmsöppning är inte heller förbjudna.

Nu blir det ett långt inlägg. Och flyter ut från TS första frågan.

Men värt att läsa för alla och allmänfakta ang medicinering men riktar sig främst till folk och djur som kräver Inhalator för medicinsk brukning.

Innan någon, utan att läsa kommenterar att man inte får använda sig av vissa preparat och att djuret då är sjukt för att brukas. Så stanna upp. Tänk, häst och ryttare går under samma idrottsutövare och då under samma lag och regler.
Det är då att säga att även alla människor som använder sig av ex. luftrörsvidgande ex. bricanyl, kortison etc. för att kunna utöva sin idrott/att ens kunna gå upp om morgonen och leva ett normalt liv ej får träna/tävla. pga doping.

Den som medicinerar för sin hälsas skull kan/bör söka dispens - ryttare och häst går under samma idrottsutövare.
Intyg skall alltid medfölja på träning och tävling.

Medicinering är tillåtet vid särskilda skäl ex som luftrörsvidgande, kortison använd då man är ute efter en mer långvarig behandling då ej de vanlige ex *bricanyl liknande medicinerna *som är korttidsvidgande ej uppfyller önskat resultat. Längre tid pga ex allergi, astma.

Detta gäller även ryttare som har allergi/astma och behöver medicineras med ex luftrörsvidgande mediciner ex bricanyl, pulmecort, symbicort, kortison mfl.
ochIntyg måste medföras.

För kortison, lokalbedövningsmedel, alkohol och cannabis och betablockerare gäller speciella regler.

RIDSPORTSFÖRBUNDET

Dopning; det är väl anabola steroider, blodpåsar och märkliga kosttillskott, knappast något man förknippar med ridsport och ryttare?
Men det är inte riktigt så enkelt. Riksidrottsförbundets dopingregler gäller även ryttare såsom varande utövande idrottsmän och på den så kallade röda listan finns vanliga läkemedel som kanske inte förknippar med dopning i första hand.

På den så kallade röda listan finns en förteckning över dopningklassade läkemedel, uppdelade på dem som är förbjudna på såväl träning som tävling, och dem som är förbjudna endast i samband med tävling.
Och där finns läkemedel uppräknade som man kanske inte alls förknippar med dopning i första hand.
Notera att på tävling är till exempel Treo i alla dess former förbjudet, hostmedicinen Mollipect, medlet Rinomar som ibland ges mot bihåleinflammation och smärtstillande läkemedel förstärkta med koffein.
Listan över läkemedel som är förbjudna både på träning och tävling är betydligt mer omfattande. Här finns flera astmamediciner, bland andra Bricanyl.

TR
Dispens
Dopningskommissionen har rätt att, efter ansökan av idrottsutövaren, medge dispens
från förbudet att använda dopningsmedel. Kommissionen får delegera rätten att
besluta om dispens.
Avslag på dispensansökan får överklagas hos RS inom 14 dagar från den dag då
beslutet meddelades. RS:s beslut får inte överklagas

Doping
Doping i samband med idrottsutövning är förbjudet.
Med doping menas dels bruk av medel, dels användandet av metoder som enligt av
Internationella Olympiska Kommittén (IOK) eller av internationella specialidrottsför
-
bund därutöver, ansetts vara doping.
Idrottsutövare som gör sig skyldig till doping, liksom annan inom idrottsrörelse verk
-
34
sam person som är idrottsutövare behjälplig med dopning eller som förser idrottsutövare
-
vare med dopingmedel kan bestraffas enligt 14 kap RF:s stadgar.
Djur som används av idrottsutövare i idrottstävling räknas i dessa avseenden som del
av idrottsutövaren.

Långt men läsvärt och ger lite mer fakta.

Hoppas iallafall att det löser sig för lilla ponnyn
/En som lever med kronisk astma

Kan jag inte tänka mig att man får!

Det är kraftigt inflammationshämmande och att ens tänka tanken på att tävla en häst som är så sjuk att den behöver gå på kortison för att kunde andas är oetiskt.

En tanke till dig, är det då oetiskt att ryttare som kräver kortison/inhator för att kunna andas då är oetiskt att den tränar och tävlar?

:banghead:
de går under samma lag.

Tänkvärt och läsvärt de två senaste av mina inlägg

Känner du till någon häst som fått dispens för kortison? De kommer att anse att hästen inte är i tävlingsmässigt skick och således inte ska tävla.

Människor och hästar lyder inte alls under samma substansregister, människor får dricka kaffe - hästar får inte inta koffein alls. På många substanser inom hästvärden råder nolltolerans. SJV har ju en hel del förordningar tex som det ska ta hänsyn till.

I de olympiska sommarspelen 2004 i Aten vann även det tyska laget guldet men Beerbaums häst Goldfever testades positivt för dopningsmedlet betametason. Ludger Beerbaum själv menade att medlet fanns i en salva som han använt på sin häst för att lindra eksem i hästens hud. FEI (Internationella hästsportförbundet) enades om att medlet inte gett någon förhöjande effekt men Ludger Beerbaum diskvalificerades ändå. Det tyska laget fråntogs sina guldmedaljer och fick istället en bronsmedalj.

Det är en jäkla skillnad mellan häst och människa. DU väljer själv om du vill tävla trots att du är sjuk, det gör inte hästen!!!!

Jag har också astma och det är helt förkastligt att tävla en häst som är så sjuk att den går på kortison.

Tack för input och svar ang detta.
Kan vara bra att belysa hur det verkligen är.
Hos mig kan jag säga att hästen var inte tävlad före och blir inte heller nu. :)

[Qoute]
Hoppas iallafall att det löser sig för lilla ponnyn
/En som lever med kronisk astma[/QUOTE]

Tack! Det hoppas jag med. :)

Just astma/andningsproblem måste väl dock vara ganska lätt att märka på hästen hur bra den klarar sig med medicinering. Det är ju inte riktigt som med andra smärtor att den kan dölja andningsproblem hur som helst.

/Miedo som lever med ansträngningsastma - känner av astman bara av att gå i en lätt uppförsbacke, men kan träna kondition, styrka och annat nästan fullt normalt med inhalator.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 189
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 172
Senast: Kilauea
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
365
Senast: Malva1978
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka