Ingenting duger - Mat!

Linda.B

Trådstartare
Lilla Elin, 7 månader på tisdag vill inte alls äta någon form av mat/purè.

Hon har ätit Nan ersättning sedan 2 månaders ålder och började med smakisar vid 5 månader och hon älskade rotfrukter & grönsaker, egengjord purè.

Vid 6 månader gick vi succesivt över till Nan2, men hon blev alldeles lös i magen och Bvc tyckte att vi skulle gå tillbaka till Nan1 under ett par veckor och även skippa matpurèn för att sedan prova introducera Nan2 igen. Direkt vi började med Nan2 blev hon sådär lös igen och då tyckte Bvc tanten att vi skippar tvåan och går tillbaka till ettan och även ger lite majsvälling samt risgröt, fortfarande ingen mat.

Så har vi kört fram till i måndags när vi var på återbesök. Hon är bra i sin mage nu och har gått upp fint i vikt. Bvc tanten tyckte vi kunde köra vidare med Nan1, gröt samt börja med matpurè igen.

Nu ratar hon allt vad mat heter, både hemgjord och bur. Så nu ger jag henne Nan, två grötmål samt 50/50 Nan/välling på kvällen.

Ska jag backa ett steg med mat under en period eller fortsätta få henne att smaka/äta? Tycker detta är jätteknepigt.

//Linda

Sv: Ingenting duger - Mat!

Vad tycker hon om att plocka med maten själv? =)

Vi lät dottern få plocka med plockvänliga brödbitar, potatisbitar etc och jag upplevde det som att intresset för mat ökade överlag när hon fick plocka själv med maten.

Min yngsta dotter åt bra precis när vi började med smakportioner, men sen kom hon på att det inte var gott/roligt längre. Hon fick alltid lite att plocka med när vi åt och pillande i sig lite men det dröjde till hon var straxt över 1 år innan hon började äta ordentligt. Nu är hon 2 år och äter i stort sätt allt.

Hon tappade en del på viktkurvan men var pigg och glad så hennes barnläkare tyckte att det var helt ok att hon levde på ersättning.

Vad tycker hon om att plocka med maten själv? =)

Vi lät dottern få plocka med plockvänliga brödbitar, potatisbitar etc och jag upplevde det som att intresset för mat ökade överlag när hon fick plocka själv med maten.

Det ska jag absolut prova :)

Min dotter var likadan. hon började inte med vanlig mat förrens hon var 8-9 månader. innan dess var det ersättning som gällde. inte ens gröt dög. vissa av fruktpuréerna åt hon.

Det första hon åt av vanlig mat var makaroner som hon fick plocka med själv. Dom åt hon ett tag innan hon ville prova på något nytt. Spenat och mos gillade hon med.

låt henne testa och plocka lite själv. lägg fram lite bitar av allt möjligt så får du se om hon gillar något av det.
Idag är min dotter mest matglad av oss alla i familjen.

Vi hade också problem med att ge puréer till vårt andra barn. 1:an hade ätit allt; han älskade verkligen sina burkar; både matpuréerna och fruktpuréerna. 2:an ville inte ha gröt (utom en kort period), inte matpuré (varken burk eller hemlagad), inte fruktpurée (utom en sort som funkade en väldigt kort tid).

Vi provade allt möjligt, till slut blev det resten av familjens vanliga mat. Och då började hon komma igång och äta. Hon har alltid föredragit mer "separat" mat i bitar. Men lite småkräsen är hon allt ibland. Tack och lov äter hon numera välling (det ratade hon också väldigt länge) så det kan man fylla på med när/om hon har sämre ätardagar. Hon är 1,5 år nu. Medan vårt äldsta barn alltid ätit i princip ALLT, men ogillade bitar i maten som liten.

Mitt tips är alltså detsamma som fleras; ge mer "bit-mat", prova mer "vanlig mat".

Har hört att vissa barn kan fås intresserade med lite roligare mat. Lite som Björk skriver, att smaka från övriga familjens tallrikar. Lite parmesan eller lax eller vad som.

A har aldrig riktigt haft problem med ätande och han behöll intresset från 5 månaders ålder och smakisarna, men samtidigt har han ibland tyckt ngn burk var sådär kul, lite chili eller dylikt brukade göra att maten gick ned med större entusiasm, så himla rolig och spännande är ju inte barnmat, varken burkar eller recept (även om första mosboken inte är så dum).

Sådär var/är min yngsta oxå. Från ett års ålder ca, innan dess åt hon gröt och puré relativt villigt. Fast ofta fick vi distrahera henne lite med något för att hon skulle gapa. Halvknepigt, så ville vi ju inte hålla på.

Nu är hon drygt två och äter falukorv, makaroner, broccoli, pannkakor, blodpudding, , fiskpinnar och pasta med köttfärssås. Thats it. Vi erbjuder henne att smaka på allt, oftast vill hon inte. Vi har lagt ner prestigen och tanken att vi alla ska äta samma mat, och hon får ofta något annat som vi vet att hon äter. Hellre det än att hon inte äter alls och sen bara vill ha välling. Blir kanske en ond spiral men jag tror nog hon kommer ur den så småningom. Man kan oxå ställa lite andra krav senare när hon är äldre.

Till en början drack hon fem flaskor välling på natten eftersom hon inget åt på dagarna (dels för att hon först inte gillade något och sen för att vi provade en period att inte ge henne ngt annat än det vi åt för att se om det skulle öka aptiten). När hon sen fick sin falukorv vid middagar och lunch (ett tag åt hon vara falukorv) så höll hon sig mättare och tillslut kunde vi ta bort vällingen på nätterna helt. Hon var dock rätt stor då, över 1,5 år har jag för mig.

Mitt råd är att försöka låta bli att bli stressad över det. Jag vet hur svårt det är. Ge henne det hon vill ha och erbjud nya smaker och saker att plocka med. Försök aldrig tvinga, men ibland kan fungera att leka lite vid maten. Maja åt tex en period gärna vid bordet i lekrummet och på golvet när hon lekte katt. Helt ok för mig, då får hon ju i sig något och får prova nya smaker.

Knapplån.

Min yngsta är 1 år om någon vecka, och började äta mat vid ca 8,5 mån ålder. Detta pga problem med tarmarna.
Hon äter enbart Lilla Laxgrytan från Nestlé, samt Potatismos och Lax från samma.
Hon smakar gärna på vår mat, men ratar allt utom kött. Vägrar alla grönsaker, alla frukter och all annan mat öht.
Till råga på allt så vägrar hon välling i vaket tillstånd, men äter i alla fall EN sorts gröt.

Så här hemma äts det gröt till frukost, lax till lunch och middag och välling ges i sömnen på kvällen. Däremellan får man ibland i henne något kex, en majskrok eller annat liknande.
Riktigt jobbigt, men vad ska man göra? Bara att ge det hon vill ha.. Någon gång borde hon ju tröttna på den förbaskade laxen ju!

Tack för alla svar! Under helgen har vi testat att ge henne mat att plocka med själv, som kokt morot, potatis, brödbitar samt lite skalade ärtor & majs. Hon stoppar i munnen och äter det. Hoppas det blir bättre med tiden.

Skönt !
Låter som en bra början! :)

Dottern började pilla i sig smått och sen har det bara ökat på :)

Liknande trådar

Småbarn Allt har varit frid och fröjd med vår bebis sen hon föddes för 10 månader sen. Hon är nöjd och glad 99% av tiden, väldigt aktiv och...
Svar
15
· Visningar
6 747
Senast: Hyacinth
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 983
Hundhälsa Hej, skulle behöva lite råd och tips. Jag har en Welsh Corgi Pembroke som snart är 5 år (Bibbi) För tre veckor sedan slutade hon att äta...
Svar
2
· Visningar
2 038
Senast: Luktpion
·
Hundhälsa Är i desperat behov av tips på vad jag kan prova på min hund med kronisk gastrit. Det känns som det är sista chansen nu och det gör mig...
2
Svar
26
· Visningar
18 738

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka