Ingen som ger linfrö pga av proteinet?

J

janta

När jag har sökt på linfrö här så ser jag att de flesta ger linfrö mest för magens eller pälsens skull och inte för att det är protein rikt. Hur kommer det sig? Är det ett dyrt protein foder? Jag vill ge min ett riktigt protein rikt foder utan att det blir en massa volym och hon vägrar äta foderjäst. Hur mycket linfrö vågar jag ge? Finns det någon max giva? Självklart får hon annat kraftfoder men hon kräver så mycket att hon inte orkar äta. Försöker nu hitta olika medel att byta ut vissa delar av foderstaten med typ olja och linfrö.
 
Upp till 100g/100kg häst.
Gav förra året linfröcubes m.m. till flera hästar just för att få upp proteinet.
MVH/
 
Linfrö är inte speciellt bra som proteinkälla. Det är nog största anledningen till att det inte ges så mycket för proteinets skull. Jag gav lite förra året för att få det sista lilla proteinet, helt enkelt för att hästen i fråga vägrade äta Krafft Protein. Jag gav lincubes.

Bättre proteinkällor får du i soja eller krafft protein. Soja är det proteintillskott som ger 'mest protein för pengarna'.

Både soja och KP är 'koncentrerat', dvs du får inte den där stora volymen. Så sikta hellre på det än linfrö.

Vad ger du för kraftfoder som du vill byta ut? Låter himla avigt att dra ner på kraftfoder och sen lägga på både protein och energi (olja) separat?
 
Med både soja och protein så sticker Mj iväg mer också än vad den gör mid linfrö. Så det kan vara en av anledningarna till att man kompletterar med linfrö av någon sort.

Varför skulle det inte vara en bra proteinkälla att ge linfrö? Den är bra för magen, visst, en del kan bli lite lösa, men den innehåller även omega 3 och 6 och vad är det annat än bra!!
Som jag ser det så kan man få ut många positiva effekter av linfröt mer än bara höja proteinet som man inte får genom sojan eller krafft protein.
 
Hon är så fruktansvärt kinkig. Alla Kraffts produkter jag prövade i vintras ratade hon utom lusern hacken. I år har jag rätt mycket kalcium i höet så jag vill inte höja det ytterligare med lusern. Dessutom blev det såna mängder hon behövde få i sig att hon lämnade hö istället. Jag vill sänka själva volymen på kraftfodret tex byta ut 1 kg korn mot kanske olja och ngt protein rikt och komma upp i samma näringsvärde eller mer men med mindre volym. Hon är otroligt svårfödd och kinkig så jag vill inte att hon drar ner på höet för att kraftfoder mängden blir för stor (svammel,svammel) Av allt jag har prövat gillar hon havre (men blir prillig) korn, liiiite betfor, liiite kli och...ja...det var väl allt. Soja och foderjäst kräks hon på. I år har mitt hö en kvot på 6,25 (ca) men med låga näringsvärden, perfekt för resten av hästarna men inte för denna dam. Har eget hö så det känns lite avigt att köpa till henne när det finns hur mkt som helst. Hon har fri tillgång kan jag tillägga. Pja.. för att komma till saken så äter hon linfrö utan att rynka på näsan, väldigt synd om inte proteinet kan tas tillvara. Suck..
 
Hehe, jag vet hur det är. Damen här (åringen) börjar bli bättre men hon var HOPPLÖS i vintras. Åt bara Krafft Breed (TACK för det iaf), havre och korn. INGET annat. Vägrade äta soja, betfor, krafft protein, kli och tja..nåt annat.. Breeden räddade mig där.

Men du är säker på att din snutta inte äter breed, eller Krafft Pluss Grön heter det ju nu? Annars är ju det ett bra val?

Du kan ju lägga på Hippo LinCubes då, det är ju bättre än inget hur man än vänder på det liksom.

Sen, tänk på att om du ger lucernhack så KAN du byta ut en del mot höet utan att det 'gör' något, det räknas som grovfoder. Du kanske får ta kalciumöverskottet om inget annat funkar?

Förstår vad du menar med att du vill kunna ge hö och inte behöva dra ner pga kraftfodret, men ibland så får man kompromissa, och i ditt fall kanske genom att byta en del av höet mot hack och sen göra vad du kan?

Min dam kan numera tack och lov tänka sig att äta lucern med. Och betfor (kors i taket!) samt krafft groov. Det tar sig. Men fy vad hopplöst det var när hon sa BLÄ åt nästan alls..
 
Ja det är ett elände när man får stå maktlös och titta på henne när hon vägrar äta och man vet att hon behöver varje gram fett hon bara kan få i sig.
Peppar peppar så har hon ätit hyfsat i sommar så jag hoppas ju det håller i sig, annars blir jag galen!
Jag ska göra några fler försök med Kraffts olika produkter och se om det fungerar. Behöver jag bekymra mig om kalcium överskottet?
 
Att MJ skulle sticka iväg mer med soja? Du måste tänkt fel. Linfrö är energrikare o innehåller mycket mindre protein per MJ än soja.
PL
 
Nä, det har jag inte, det beror helt hur man tänker och hur foderstaten i sig ser ut för övrigt.

Linfrö har Mj på 9.8 på den jag köpt Sojan har 12.5 visserligen som du säger så har sojan ganska mkt. högre protein. Men om jag enbart igentligen bara behöver ha en del protein men inget mer Mj i min foderstat så blir det mindre Mj med Linfröt än med sojan, men ändå kan proteinet bli rätt.

MVH/
 
I mina tabeller har linfrö 15,6 MJ.
Säg att du har ett underskott på 100g protein. 100 g protein i form av soja ger 3 MJ, 100 g protein från linfrö ger 8,6 MJ!
PL
 
Enl. din tabell så förstår jag varför du säger som du gör, men enl. min tabell så har det helt andra värden där. Så då finns ju inget att diskutera mer än att inse att både Linfrö och Soja har olika värden beroende på sort och antagligen tillverkare. Och utifrån det så får man olika resultat, ingen har alltså fel av oss utan båda har rätt beroende på vad vi har för värden.

MVH/
 
Även om jag skulle räkna på ditt värde skulle linfrö ändå ge 5,4 MJ.
Visst finns det variationer men inte så stora linfrön är rika få fett (ung 30 %) o därför energirika. Om du inte menar linfrökaka där man tagit bort den mesta oljan.
Pga sojans extremt höga proteihalt så kommer den ge mindrer energi per 100 g protein än nästan alla andra fodermedel.
PL
 
Jag använde mig av linfröcubes (kaka). Något annat kan jag inte tala för.

En sak jag undrar över hur kan något som innehåller 9.8 mj/kg foder bli 5.4 mj med endast 100g då 100g är 1/10 av 1000g?
Fattar ingenting!

MVH/
 
OK då är fettet borttaget o värdet varierar kanska kraftigt beroende på extraktionssätt. Även proteinhalten på då upp. Räknar igen, för att lägga till 100 g protein så går det åt 100/230 gram linfröcubes (utgått från 230 g smb rp) blir 435 gram linfröcubes. För att ge 100 gram protein i form av soja går det åt 100/390=256 g.
Med linfrö brukar man mena hela eller krossade frön, annars brukar man tala om expellets eller kaka. Dom slembildande ämnena som skyddar mage o tarm förstörs troligen när man extraherar fettet men annars är linfrökaka ett helt ok proteinfoder.
PL
 
Nu är jag med lite mer när jag får tänka lite :idea:. Vi tänker olika vid uträkningen så där hängde jag inte med först, men nu är jag med när jag får tänka på mitt vis :D

Den jag använder ligger på 255 smrp..End of story!

MVH/
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 299
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
2 198
Senast: hoppsann
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 410
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 449
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp