Ingen katt

O

Orzon

Jag trodde jag skulle få en katt eller en massa katter kastade över mej :crazy: Jag vill ha en stallkatt.
En katt som större delen av tiden bor i stallet men jag tål inte katter så bra så den får bara vara vara inne i huset kortare stunder... Jag vill ha en steriliserad honkatt men alla verkar ha slut på katter i den kategorin jag söker? Var ska jag leta?

Sv: Ingen katt

Vissa katthem kan ha katter som inte klarar av innekattslivet och då kanske de skulle kunna tänka sig att sälja som stallkatt.
Annars är väl alternativet att köpa en honkattsunge, kastrera och sedan låta den bli stallkatt. En smart grej om katten i huvudsak ska bo i stallet är att sätta kattlucka till ett uppvärmt rum, förslagsvis sadelkammare, så hon har en mysig varm plats att gå till trotts att hon inte kan vara i hemmet så mycket.

Många allergiker tål vuxna kastrerade katter bättre än vuxna fertila, eller kattungar.

Vill du nödvändigtvis ha en stallkatt, så sök efter en som söker en stallplats. En fd hemmakatt som kanske inte håller tätt så bra.
Eller kanske en hemlösing som blir bara glad åt att ha en trygg stallplats (fast den lär ju inte vara så gosig i början - men förhoppningsvis med tiden...).
En del katthem är inte så förtjusta i stallplatser. Deras erftarenhet är nämligen att många stallkatter far illa med knappt nån som bryr sig...

Men du vet väl att det finns en massa knep som en allergiker kan ta till för att kunna bo hemma med sin katt??
Du verkar ju inte vara så där JÄTTE allergisk, om du både är i stallet och kan övht tänka på katt??

Då lär du kunna klara av en katt hemma också, med lite knep och knåp förstås.

Om du är intresserad, googla, sök i äldre trådar, eller återkom, så fyller vi på.

Ring vetrinären. Där avlivas drösar med katter varje dag. Hela kullar är MYCKET vanligt och händer flera gånger i månaden. Jag fixar alltid mina katte där i från....

Du har ju fått bra tips redan. :)

Jag vill bara i förebyggande syfte påpeka för alla som skriver i tråden att det inte är tillåtet att göra reklam eller länka. :bow:

/Erica - moderator

Veterinärer får väl inte lämna ut djur som är inlämnade för avlivning.

Får och får. Det verkar som om en del gjorde det ändå om de har möjlighet - om djuret är i övrigt friskt och sund, och det finns ett villigt hem.

I vilket fall som helst. VET de att det finns hem som väntar, och så får de in en sån katt som nån vill göra sig av med, så kan de ju fråga.
Chansen är mycket god att den fd ägaren blir bara lättad att det faktiskt dök upp en lösning i sista minuten.

Ja men det är ju stor skillnad om f.d. ägaren tillfrågas. I diartistakashas inlägg däremot lät det mer som att veterinären placerar ut djur som lämnas in för avlivning.

Min hund ser fullt frisk ut och lämnade jag in henne för avlivning hos en veterinär som inte känner till historien så ser det förmodligen väldigt onödigt ut det också.
Man vill ju lita på att djuret blir avlivat som man sagt och inte börjar snurra runt i nån omplaceringscirkus.

Min hund ser fullt frisk ut och lämnade jag in henne för avlivning hos en veterinär som inte känner till historien så ser det förmodligen väldigt onödigt ut det också.

Då är det kanske bra om du berättar - kort - om hundens sjukdom. Så behöver inte veterinären må dåligt att de avlivar ett fullt friskt djur.
Jag kan tänka mig att de för också statistik över dödsorsaker. Fullt friskt resp säg - dåliga njurar.

Givetvis gör JAG det den dagen det blir dags.

Men även om "ägaren" inte säger nåt är det fel av veterinären att utgå ifrån att man tröttnat på djuret och ska ta bort ett fullt friskt sådant - och sedan omplacera det. Det är DJURÄGARENS ansvar att ta bort sitt djur i tid (med hjälp av veterinären), inte tvärtom.

Jag snor gärna tråden lite och frågar om tips för allergiker?

Lära katten simma / duscha den var 10 dag ca =effektivt. Snikalternativ är att torka av den med en fuktad trasa.
Dammsugare med HEPA-filter. Våttorka också ofta. Undvik damm: inga mattor, kattströ som inte dammar. Bra luftrenare ger ofta goda resultat. Alternativt får man vädra ofta. Luftfuktare hjälper ibland. Ingen rökning. Lev och ät sunt. Drick mycket vatten.
Prova gärna med alternativa mediciner - men håll kontakt med din läkare också (alternativ-medicinarna får inte syssla med kvacksalveri, däremot får de gärna komplettera vanlig läkarbehandling).
Sovrummet bör vara kattfri.
Gosar du med katten - rör inte vid ansiktet omedelbart efter, tvätta händerna efteråt.

Finns ett antal allergimediciner (ofta receptfria). Prova ut vilken som fungerar för dig, och håll den i beredskap.
Ha gärna kortisonpreparat förberedd - OM du skulle vara på väg att få kraftig allergireaktion. Det skall egentligen inte behövas - det är enligt principen hängsle och bälte.
Allergiker med kraftig astma skall vara dubbelt försiktiga med experiment: häftig astmaattack är livsfarlig och inget att leka med.
Jag avråder dem från att ha katt.

Fertila vuxna och små kattungar känsligast för allergiker. Många allergiker vänjer sig med tiden vid sina egna katter, men kan fortfarande reagera för andra katter...
Finns det säkra raser? Nja. Det är snarare individuellt. Både katt och allergiker. Man får prova sig fram! Hittar man huvudkandidaten som man inte tycks reagera på vid provgosning så kan man t.ex. sova en natt på ett kuddvar som katten legat på.
Får man ingen reaktion - utmärkt, får man bara en mindre - det är också acceptabelt. Får man en starkare reaktion - försök hitta en annan katt....

Finns säkert fler tips och synpunkter, men dessa är de viktigaste.

Jo om man frågar ägaren. Vilket man naturligtvis gör de flästa gånger. Finns även undantagsfall då ägaren inte kommer in med djuren själv och då är det lite svårt.

Jo om man frågar ägaren. Vilket man naturligtvis gör de flästa gånger. Finns även undantagsfall då ägaren inte kommer in med djuren själv och då är det lite svårt.

Tänkte just säga det.
Om någon hör av sig till vet. och vill ha katten gissar jag på att de flesta (hoppas jag) veterinärer ringer upp djurägaren och frågar och oftast vill de väll inte djurägaren att de ska dö så då går det väll bra.

En katt med hår som jag vet att många allergiker tål (givetvis individuellt) är den sibiriska katten.

Jag har tagir hand om flera katter som kommit in för avlivning, fast då har det ju varit små kattungar. Eftersom jag är kattvän kan jag ju inte bara låta dom avliva små friska saker utan att ge dom en chans.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
202
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 705
Senast: MJLee
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.