INFO, Tysk jaktterrier

V

Vi & Tysken

Skulle väldigt gärna vilja ha lite info/skötsel råd om Tysk jaktterrier.
Vi hämtar vår tik om ca 2 veckor. karln vi ska köpa valpen av är lite "speciell"

Nu undrar jag bl a hur pälsen deras är, de flesta terriers ska ju ryckas?! Vi har valt den valp som hade mjukast och blankast päls.. ( föräldrarna var sträv resp slät )

En annan sak jag tänkte, hur länge äter en valp av sin mamma?? Spelar det någon roll om valpen får vuxen foder?? ( tror nämligen uppfödaren ger valparna Axess foder )

Finns det någon bra sida på internet där man kan beställa ex koppel, spårlinor, regnjackor mm till bra priser??

MVH/

Sv: INFO, Tysk jaktterrier

Du får se om pälsen blir ryckbar, i så fall brukar jag göra det var tredje månad ungefär, annars fäller den ju om den är slät.

De börjar äta torrfoder så fort de får provsmaka, men många går och diar lite av och till fram till 8 veckor, dock bör de då sedan iaf 3 veckor fått äta torrfoder uppblött. Axess är ett rent skitfoder, det ger jag inte ens till hönsen... Skulle rekommendera dig att byta till ett vettigt foder fortare än kvickt. Då går du till en djuraffär och köper ett bra valpfoder. Märke osv är en smaksak, men de dyra fodrena är faktiskt mycket bättre, så lägg pengar på det så att valpen växer som den ska. (Ex på märken som anses bra: Nutra Nuggets, Eukanuba, Purina Pro Plan, Royal Canin osv)

www.teba.nu är en bra sida där de har allt till vettiga priser.

Som ägare av jaktterrier måste jag ju fråga vad ni ska ha hunden till??

//E

lady_vip skrev:
Axess är ett rent skitfoder

Anser du samma sak om all form av Axess? Själv har jag gett hundarna Axess Premium en tid nu - det är 27/15 och kycklingbaserat, inte vetebaserat som den billigare varianten. Fungerar utmärkt på hela gänget.

[QUOTE

Som ägare av jaktterrier måste jag ju fråga vad ni ska ha hunden till??

//E[/QUOTE]

Min sambo jagar, älg, fågel och lite hare ( tänkte prova tysken lite där ) + att han har varit med och jagat räv och tycker det är jätte rolig jakt, så hunden kommer att bli en grythund.... Kommer att gå kurser och åka på träning i konstgryt!!

( Hoppas bara innerligt att hunden är en bra familjehund )

MVH/

Fast jag antog faktiskt att det inte var Axess Premium som gällde i tråden, utan det man köper för 100 kronor i mataffären. Min pappa har fodrat labben med det här hemma och bara Loka luktar på det får hon allergiska utslag...

Har faktiskt aldrig sett att det finns Axess Premium, varje dag lär man sig nåt nytt :) Själv har jag gått in i färskfodervärlden och går nog aldrig ut från den.

//E

Jag har inte skrivit att hon ska ge valpfoder, bara ett vettigt foder...

Jag har gett min W unghundsfoder, pga att hon skulle växa mycket under enhyffsat kort period och behövde det extra krutet. Men jag gav aldrig valpfoder. Dock tror jag inte ett jota på det där med att de kan växa för fort om de får för mycket energi/protein i maten.

//E

Om ni ska använda den i jakt har de alla förutsättningar för att bli en bra familjehund. Problemen ser man ofta hos hundar som inte får utlopp för all energi och tankeverksamhet. Det är smarta hundar som lär sig snabbt, förvisso också mindre bra saker :angel:

Lycka till!!

//E

Hehe, jo jag har hört att de är fast learners..... på gott & ont......

Stämmer att han ger valparna 99 kr´s Axess....
Ska skaffa annat foder på en gång...
Hur tidigt kan man börja med utställningar??

Längtar tills vi får åka och hämta henne...

Tar gärna emot bra TIK namn!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! MVH/

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka