Infektion i knäled?

F

frogeyes

Förra måndagen hittade vi våran häst i hagen på tre ben. Han hade ett litet sparksår på höger bakknä och var väldigt allmänpåverkad. Efter vi fått upp honom till stallet och veterinären vart där så åkte vi vidare till Strömsholm och hästsjukhuset. Det visade sig att en av knälederna hade en liten spricka anknuten till ingånssåret. Och infektionen var ett faktum. Han har blivit sövd och lederna i knät har spolats en gång. Han är kvar på Strömsholm och behandlas med penicillin. Veterinärerna har varit försiktiga i uttalanden runt fullt återfrisknande.

Har någon här erfarenhet av infektion i led? Har hästen blivit helt frisk? Hur lång konvalecens? Negativ feedback är också välkommen. Det jag hitills har läst om ovanstående har inte vart speciellt rolig läsning. Hästen är en 2 årig halvblodsvalack.

Sv: Infektion i knäled?

Risken för pålagringar både lite här och var finns. En tvååring i vårat stall blev skadad i ett bakknä (skelettskada iof), skadan läkte men det det var tal om att de pålagringar som blivit skulle ge allvarliga men för framtiden. Hästen gick i en så stor sjukhage att den kunde springa och krumbukta lite mer än som säket hade varit önskvärt (vet iof inte om detta orsakade pålagringarna men jag hade inte vågat chansa). Om det varit min häst så hade jag valt extra lång boxvila för att minimera risken för onödigt spring tills hästen är ohalt. Det bästa du kan göra är att diskutera med veterinären.

Sv: Infektion i knäled?

Har någon här erfarenhet av infektion i led? Har hästen blivit helt frisk? Hur lång konvalecens? Negativ feedback är också välkommen. Det jag hitills har läst om ovanstående har inte vart speciellt rolig läsning. Hästen är en 2 årig halvblodsvalack.

Det positiva är väl att hästen är ung, men ledskador är oerhört svåra att få bukt med, inte minst pga infektionen. Man kan ju inte öppna leden som man gör med andra sår. Hoppas att penicillinet har verkan!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka