Indonesien

Neko

Trådstartare
Någon som bott/jobbat/rest en tid i Indonesien som kan berätta om sina upplevelser?

I september nästa år ska jag resa inom mitt yrke till Jakarta och vara borta 1 månad. Målet för mig är att se hur sjukvården och handläggningar fungerar i ett annat land vitt skiljt från mitt. Men jag har ju resfeber!!! När jag tackade ja till detta visste jag inte att jag skulle lottas till ett exotiskt land... Jag trodde typ att jag skulle till Portugal :o

Jag har läst alla böcker jag kommit över, googlat varje kväll men jag saknar ändå riktiga reseberättelser! Förstår att jag har en bred frågeställning men jag behöver tips på vett och ettikett, var ska jag resa efter min månad är slut? Vad kostar mat? Behöver jag vira in mig i bubbelplast för att undvika olyckor i trafikkaoset?

:bow::bow:

Maten är billig (och fantastiskt god!) så den behöver du inte oroa dig för. De har, tro det eller ej, ganska bra ordning i sitt trafikkaos. Det är bara vi som inte förstår oss på systemet, så du borde klara dig utan bubbelplast också. ;)

Har du alltså tänkt resa någonstans efter du jobbat klart där? Inte alltför långt då, eller? Gili Trawangan kan jag rekommendera för den som gillar att snorkla eller dyka, eller yoga eller bara för att slappna av, för den delen. En ö helt fri från motortrafik dessutom.

Det skulle ju dock underlätta med tips om du talar om lite vad du gillar att göra och hur långt du tänkt åka. :)

Ja det är mer eller mindre trafikkaos i stora delar av Jakarta men man vänjer sig rätt så snabbt. Ibland på högtrafikerade ställen så får man "hävda" sig lite när man ska över gatan och börja gå över så att trafiken får sakta ned. Ofta sker det i grupp och om man är osäker så kan man vänta till några andra ska gå över haka på dem. Men ofta är det inte värre än i svenska storstäder. Det är billigt med taxi så det är ett bra alternativ att ta sig runt med.

Maten på lunchställen och restauranger i de centrala delarna brukar kosta kanske 30 kr men det finns även fullt med matvagnar på gatan med bänkar jämte där man kan köpa lunch för 10,000 idr (ungefär 6 kr).

Vett och etikett är inte särskilt krångligt. Om du har googlat så känner du nog till det du behöver känna till, t.ex att räcka över pengar med rätt hand. Om du är vit så får man alltid en del extra uppmärksamhet. Folk kan t.ex låtsas att ta en bild på en kompis för att man ska komma med i bakgrunden. Eller rentav fråga om de får ta en bild med en. Och deras ord för vita (bule) kommer du höra i bakgrunden flera gånger om dagen. Det är mest för att de är nyfikna och de menar inget illa med det.

Om du ska resa vidare efter så är Singapore ett alternativ, eller Gili-öarna. Det beror lite på vad du vill göra. Dra till Lombok och bestiga Mt rinjani är ju skithäftigt men inte alla som gillar.

Jag har rest runt i Indonesien i två månader, men det var -97 så det är väl stor risk att det är väldigt annorlunda där nu... Maten var i alla fall nästan gratis och underbart god! Trafiken minns jag inte att jag upplevde som så särskilt kaotisk, förutom att de körde på fel sida.

Jag skulle undvika Bali helt, för det var så vansinnigt exploaterat redan då... Vackert, men jag fick panik av att inte kunna gå ett steg utan att antastas av försäljare. Lovina, på norra sidan, tyckte jag bäst om. Kuta beach på södra sidan var en mardröm...

Gili-öarna utanför Lombok var trevligare, men det finns ju stränder och fin dykning nästan överallt om det är sånt man är ute efter.

Klättra upp på Rinjani, det stora berget/vulkanen på Lombok, kan jag definitivt rekommendera, det var otroligt vackert där uppe och rätt häftigt med sjön/vulkanen och svavelkällorna.

Att åka till Komodo och kolla på varanerna är rätt häftigt, men då tycker jag att Rinka var vackrare och där var det mera djurliv tyckte jag. Vattenbufflar, vildhästar och sånt - förutom komodovaranerna då.

Yogyakarta är en trevlig liten stad mitt på Java där de hade väldigt mycket batiktillverkning så dit kan man ju åka och shoppa om man gillar sånt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka