inbuktad nosrygg av grimman

pimy

Trådstartare
En bekant till mig har precis fått hem en 5-årig häst på prov. Hästen gick en dag i hagen (första dagen hemma hos dem) med en grimma som tydligen var för tajt över nosen och fick en inbuktning på nosryggen. Det kan vara möjligt att nosryggen var lite inåtbuktad redan när de fick hem hästen, men inte så mycket som nu. Det känns förståss inte så roligt för dem att ev lämna tillbaka hästen så.

Vår fundering är nu om det kan ha skett så snabbt som över bara en dag och om det kan gå tillbaka av sig själv eller om man kan göra något för att det ska gå tillbaka. Hästen går nu utan grimma i hagen och fortfarande efter ett par dagar är det fortfarande lika inbuktat.

Sv: inbuktad nosrygg av grimman

Men inte kan det bli så på en dag!!! Möjligtvis om hästen haft grimman i flera vekcor, och samtidigt växt mycket. Det borde ju knappt gå att få på grimman, om den sitter så tajt!
Jag vet inte riktigt vad man skulle kunna göra åt det, mer än att ta av grimman, som ni har gjort.

hade en foderhäst förut som hade precis så :eek:
Får jag fråga vad hästen heter?
vet inte vad han fått det av men han hade inåtbutknad på nosryggen

Vi tyckte inte heller att det kunde ha hänt på så kort tid, grimman var inte supertajt men kan väl ha tagit emot när han betade.
Min bekant som har hästen kollade inte så noga på hästen när de hämtade honom, och provred inte då de hade sett den på video och ändå skulle ha den på prov och de känner ägaren. Han kom på kvällen, gick direkt in i boxen och på morgonen därefter direkt ut i hagen med grimma på och sen på kvällen upptäckte de att nosen var inbuktad.
I de fall då jag tidigare sett hästar med inbuktad nos har de blivit så efter att ha gått med en för liten grimma under lång tid och växt samtidigt så nosen format sig efter grimman.
Om man jämför med hur det blir "indrag" på smalbenen på en själv när man haft strumpor på sig med för hård resår så går det ju tillbaka efter en stund, men det är kankske inte samma underhudsfettlager på nosen på en häst...!?

Nån som vet ifall det kan gå tillbaka eller om hästen är sån här för all framtid?

Jag har haft halsrem i 1 månad nu och hennes nosrygg har sakta men säkert återfått lite rakhet. Hon såg ut som en ful arab. (är vbl) Jag hoppas att hennes hår växer till och att det växer över så hon blir rak igen.
Hon får det pga otrolig känslighet på nosryggen. Kan bara ha grimma med mycket nosludd på.

/jenny

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 896
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 872
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka