Inavelsgrad???

V

Vi & Tysken

Hej!
Undrar bara vad menas med inavelsgraden 3.9 på en hund????
:confused:

Sv: Inavelsgrad???

Precis som det låter: graden av inavel :). Den bör inte överstiga 6 % brukar man säga. Inom min ras ligger man vanligen på mellan 2-3 %, enstaka kullar har haft 6-7 %.

Om tex inavelsgraden är 6,25% motsvarar det en kusinparning, 12,5% halvsyskonparning och 25% syskonparning eller far-dotter, mor-son. Man räknar inavelsgraden på 5 generationer.

Då verkar ju inte 3.9 så mycket!!! Tack iaf MVH/ Tyskens matte

Man kan ju räkna på hur många eller hur få generationer som helst. Även om just fem är ganska vanligt.

Till trådskaparen: Rent definitionsmässigt är inavelsgrad sannolikheten att en gen kommer att finnas i dubbel uppsättning i den inavlade individen. I din hunds fall är det alltså 3,9 % sannolikhet, medan en helsyskonparning ger hela 25 % precis som någon skrev.

Bra artiklar om inavel finns här: Kennel Choc Ice

Indy

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
995
Senast: bobbbo
·
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
603
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 884
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama