Impulsion - vad kallar vi det på svenska?

Rumpnissen

Trådstartare
Impulsion is the pushing power (thrust) of a horse, which comes from his desire to move powerfully forward with energy. However, speed does not create impulsion, and a rushing horse is more likely to be "flat" than impulsive. A horse can only have impulsion if his hind legs are engaged and his elastic back allows the power to come through.

Det närmaste jag kommer är framåtbjudning, men jag tycker att framåtbjudning är mer en förutsättning för impulsion.

Sv: Impulsion - vad kallar vi det på svenska?

Schwung eller rent utav ärlig bjudning med bra bakben.

Ja, schwung är ju ordet! Nu föll det på plats, har suttit och gått i genom utbildningsskalan sen i morse men ändå inte fattat. Såg inte skogen för alla träden.

Schwung eller rent utav ärlig bjudning med bra bakben.

Bernard Maurel (internationell domare) menar att impulsion är takt+lösgjordhet. Impulsion är resultatet av de första stegen i utbildningskalan, innan schwungen vad jag förstår.

Där fick jag ett annat svar :).

Jag tolkar det mera som "tryck" i bakbenen. Schvung har enligt mig mer med hela hästens balans och gång att göra.
Utan tryck i bakbenen springer hästen bara fort och blir platt/flack i gången.
Bärkraft är väl också ett annat ord....
Så tänker jag :)

Impulsion betyder framåtbjudning och vad som inbegrips i det är som det står i dressyrprogrammet dvs vilja att röra sig framåt, elasticitet, mjukhet i ryggen och bakbensengagemang.

Tittar man på de internationella dressyrprogrammen så finns punkten Impulsion där det står framåtbjudning i dom svenska programmen.

Visst har du rätt.:bow:
Det var dock ett tag sen som jag såg ett sdnt papper:angel:

Liknande trådar

Hästvård Råkade hitta den här på Facebook. Har inte läst den men nån kanske är intresserad. Länk till hela studien...
Svar
7
· Visningar
1 523
Senast: MiniLi
·
Hästvård Någon som har synpunkter och tankar om detta resonemang? @spaderÄss eller nån? Why do ‘cresty’ necks suddenly go rock hard? This...
Svar
0
· Visningar
849
Senast: MonteRose
·
Övr. Hund Just nu så är det ju en aktuell diskussion. Jag hittade den här gamla amerikanska studien. Hade igen aning om att Rottweilers kom så...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 887
Senast: Ananas
·
Avel Det gäller Contender som blev 30 år och Trakehnerhingsten Caprimond 29 år. Kopierat från Trakehner Verband " Caprimond is dead...
Svar
0
· Visningar
860
Senast: KickiH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Kalla hamburgare

Hund, Katt, Andra Djur