Illaluktande urin

ockelboanna

Trådstartare
Har haft min hbl herre på 18 år i 1,5 vecka nu - de senaste dagarna har det börjat verkligen stinka urin ur hans box - mockar direkt efter utsläpp senast 07,00 samt innan släckning vid 21-22 och det är inte mkt urin på kvällen med det lukar så fruktansvärt illa!

Hästen har fri tillgång på vatten i kar ute i hagen (byts var tredje dag) samt 20 liters hink som fylls på det sista som görs innan släckning (är aldrig slut på morgonen).

Han är pigg och glad och har ingen feber!

Sökte på ämnet och hittade att det kunde bero på för mkt protein och jag började att lägga till lusern hackad str´å i fodret för en vecka sedan (inga stora mängder och mkt succesivt ökat) hästen har tidigare stått på det i många år men inte fått det i sommar!!! Ngn som varit med eller vet ngt om det??

Salt i maten kan det vara ngt ???

Ringer veterinär på måndag men tänkte höra med er så vi överlever helgen ;)

Help!

Sv: Illaluktande urin

Kissar han ovanligt mycket? Hästars urin luktar ofta starkt så det skulle inte jag reagera på. Däremot kan du kalka lite varje dag för det tar bort lukten. Så det blir trevligare för hästen att stå i boxen.

Sv: Illaluktande urin

vad har du för strö? Olika strö tar upp oliak med ammoniak och det ger olika mängd lukt till omgivningen.

Liknande trådar

M
Hästmänniskan Jag sitter här och är sjuk och funderar på: * Hur ser era stallrutiner ut? * Har ni några knep för att få eran varda att gå...
Svar
12
· Visningar
2 533
Senast: Camilla_H
·
Hästvård HEJ! Behöver råd om ett mitt 18-åriga halvblodsto som sparkades illa i nov.-04. Muskler i området höger bröstkorg har skadats...
Svar
2
· Visningar
1 782
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Dyrka upp lås?
  • Secret Easterbunny 2025

Hund, Katt, Andra Djur