Igen, hus och sommarstuga, på landet

makarontanten

Trådstartare
Känns som jag tjatar ihjäl folk, och flera har säkert läst tråden om hur jag vill flytta till landet men egentligen inte har råd..Jag ringde aldrig på huset jag hittade, men nu har jag istället ringt på en sommarstuga i närheten av där jag bor ( 2,5 mil). Jag ska åka och titta på den i helgen, det ser lovande ut, men jag fick ganska dåliga upplysningar när jag ringde. Det finns inte el och vatten, det är utedass och stugan behöver renoveras med exempelvis nya tapeter ( tak var bytt förra året). Det jag undrar, är vad som är rimligt av mig som hyresgäst att betala ( jag har fått ett pris, men vill höra er åsikt). Stugan hyrs ut årsvis, inte vinterbonad. Utan att ha sett den, så låter den nergången, men att man får renovera själv, det behövdes nya tapeter, sa mannen jag pratade med. Stugan är ca 70 år gammal.

Jag sa till honom att jag är ute efter ett ställe att vistas på i sommar, komma från stan och bara vara. Han svarade att detta var ett sånt ställe. Stugan är på 1 rum och kök. Vad skulle ni betala och vad ska ingå ( sopor, tömning av septitank, tapeter, arbete, renovering mm)

Jag skulle nog begära minst 5% av stugans värde per år.
Då skulle jag hålla med väg och med sotning av skorstenarna o eldstäderna.
Vatten i mån av tillgång och kvalitet i befintlig brunn
El , sophämtning och träck-hantering får du då stå för själv.
Mellan 1000 och 2000 per månad alltså.
Löpande underhåll kan jag betala men detta läggs då på hyran med avskrivning om 5 år.

Ursäkta, men det låter gräsligt.... ;) Ingen aning om vad en sådan stuga borde kosta i hyra, men jag skulle nog vilja ha betalt för att vistas där... ;)

Varför hyrs den ut årsvis om man inte kan vara där på vintern?

• Gilla
Reactions: Sar
Men tömning av tank kan ju inte vara aktuellt om det är utedass?

Personligen hade jag inte varit särskilt intresserad, men hyresfritt mot arbetsinsats känns rimligt. Och ägaren håller med utrustning (tapeter etc)

Känns som jag tjatar ihjäl folk, och flera har säkert läst tråden om hur jag vill flytta till landet men egentligen inte har råd..Jag ringde aldrig på huset jag hittade, men nu har jag istället ringt på en sommarstuga i närheten av där jag bor ( 2,5 mil). Jag ska åka och titta på den i helgen, det ser lovande ut, men jag fick ganska dåliga upplysningar när jag ringde. Det finns inte el och vatten, det är utedass och stugan behöver renoveras med exempelvis nya tapeter ( tak var bytt förra året). Det jag undrar, är vad som är rimligt av mig som hyresgäst att betala ( jag har fått ett pris, men vill höra er åsikt). Stugan hyrs ut årsvis, inte vinterbonad. Utan att ha sett den, så låter den nergången, men att man får renovera själv, det behövdes nya tapeter, sa mannen jag pratade med. Stugan är ca 70 år gammal.

Jag sa till honom att jag är ute efter ett ställe att vistas på i sommar, komma från stan och bara vara. Han svarade att detta var ett sånt ställe. Stugan är på 1 rum och kök. Vad skulle ni betala och vad ska ingå ( sopor, tömning av septitank, tapeter, arbete, renovering mm)

Förutom några enstaka vackra dagar i juli skulle jag vilja ha betalt för att bo där... Finns det något sorts sommaravlopp i köket? Brunn med tjänligt vatten i närheten? Jag hade inte varit intresserad av att betala kontant utan hade tapetserat gratis och hållit tomten i schack, jag hade heller inte varit intresserad att hyra längre än sommarmånaderna.

Men tömning av tank kan ju inte vara aktuellt om det är utedass?

Personligen hade jag inte varit särskilt intresserad, men hyresfritt mot arbetsinsats känns rimligt. Och ägaren håller med utrustning (tapeter etc)
Om du inte vill att toppen på högen med träck ska komma i kontakt med dina nedre regionen vid "stolgång" så måste man ta bort innehållet under holken ibland.
Vi har löst det (inte helt legalt) med att vi har en tunna som töms i grannens svingödseldamm.
Alternativet är att låta vildsvinen göra jobbet, men de brukar ju även ställa till med en massa oreda...
Då lämnar man bara luckan bakom dasset öppen.

En vän till mig betalade 1000 kr..................................................................................per år för en sån stuga. Hon åkte hem till mamma på Luthagen och tvättade.

Ursäkta, men det låter gräsligt.... ;) Ingen aning om vad en sådan stuga borde kosta i hyra, men jag skulle nog vilja ha betalt för att vistas där... ;)

Varför hyrs den ut årsvis om man inte kan vara där på vintern?
Antingen 1000 per månad årsvis eller 2000 per månad på 6 månaders basis ;)
eller om man så vill 12000 för en månad.

Antingen 1000 per månad årsvis eller 2000 per månad på 6 månaders basis ;)
eller om man så vill 12000 för en månad.
Självklart kan man tänka så. Men jag tänker att det låter som om man då även har ansvar för tillsyn av stugan under vintern, och det kanske inte är så lockande att åka ut dit om man inte kan vistas där?

En vän till mig betalade 1000 kr..................................................................................per år för en sån stuga. Hon åkte hem till mamma på Luthagen och tvättade.
Mina stugor är gamla torp.
Inga problem att vistas i dem även om det är 20 minusgrader ute, så länge man har torr ved.
2 rum och kök, utedass och en liten ladugård
El finns
Brunn finns
och för bekvämlighetens skull har vi placerat en mulltoa på vinden.
Så att man inte behöver gå ut på smällkalla vintern.
Ca 15 meter fub går det åt om man ska bo i kåken hela året.
Bodde själv i en under några år under tonåren.

Självklart kan man tänka så. Men jag tänker att det låter som om man då även har ansvar för tillsyn av stugan under vintern, och det kanske inte är så lockande att åka ut dit om man inte kan vistas där?
Jag har kåkarna försäkrade, den som bor där har sina grejor försäkrade.
Och så länge man ordnar med snöröjning (kostar pengar) och ved (är inte gratis) så kan man utan vidare vistas där även på vintern.
I en har vi sk. växelbruk. Den är fritidsnöje från 1 februari till 1:a augusti, sedan är den jaktstuga resten av året där jag stoppar undan långväga gäster..

Intressant att höra era svar :-) Ok, jag har inte tittat på stugan än, men vet att den är ca 50 kvm, ett rum och kök. Ingen el och inget vatten ( vilket inte bekymrar mig ett dugg) . Utedass ( som måste tömmas oavsett). Jag är ute efter en frizon, att komma bort från stan, till landet, vara ifred, ha hunden med. Jag är inte ute efter bekvämligheter, jag kan måla och snickra, klippa gräs, inga problem. Men jag kan inte renovera, tapetsera mm, det ligger utanför min kunskap. Hyran är 500 kr i månaden , 3000 om året, jag tycker det är billigt. Jag betalade 3000 kr för EN vecka på semestern förra året :-)

Intressant att höra era svar :-) Ok, jag har inte tittat på stugan än, men vet att den är ca 50 kvm, ett rum och kök. Ingen el och inget vatten ( vilket inte bekymrar mig ett dugg) . Utedass ( som måste tömmas oavsett). Jag är ute efter en frizon, att komma bort från stan, till landet, vara ifred, ha hunden med. Jag är inte ute efter bekvämligheter, jag kan måla och snickra, klippa gräs, inga problem. Men jag kan inte renovera, tapetsera mm, det ligger utanför min kunskap. Hyran är 500 kr i månaden , 3000 om året, jag tycker det är billigt. Jag betalade 3000 kr för EN vecka på semestern förra året :-)
Vad har du för möjlighet att kyla maten i stugan? Finns sommaravlopp?

Vad har du för möjlighet att kyla maten i stugan? Finns sommaravlopp?
Finns inte el så gör man som man gjorde förr. Man gräver en djup grop (minst en meter) Ställer ner kylvarorna i en tät låna, lägger på mineralull och täcker med ngt regntätt.
Annars köper man ett begagnat gasolkylskåp från husvagnsskroten.
Ställer det utomhus, så gör det inget om det läcker lite gas ;)

Finns inte el så gör man som man gjorde förr. Man gräver en djup grop (minst en meter) Ställer ner kylvarorna i en tät låna, lägger på mineralull och täcker med ngt regntätt.
Annars köper man ett begagnat gasolkylskåp från husvagnsskroten.
Ställer det utomhus, så gör det inget om det läcker lite gas ;)
Det jag tänkte här är att även sådana attiraljer kostar även om hyran är billig ( såvida man inte kör gropvarianten då)

Det jag tänkte här är att även sådana attiraljer kostar även om hyran är billig ( såvida man inte kör gropvarianten då)

Jo det är ju självklart att hyran dels avspeglar standarden och dels läget. För 1000/mån så får du ju en uppställningsplats för en medelstor båt eller ett garage till bilen så ;)

• Gilla
Reactions: Sar

Tycker det låter som en mysig stuga! Det är något speciellt att komma ifrån alla bekvämligheter också! Tapetsera är ju för övrigt inget svårt, så det kan du ju i så fall lära dig om du vill göra om. Vi har en liknande stuga, dock finns det el numera, så det har vi till kylskåp, i övrigt kör vi på levande ljus/lyktor, gasolkök, grill. Antar att det finns en eldstad? Viktigt att den är kontrollerad och godkänd.

Det är ju så små summor så det kan väl vara värt att testa om du gillar att bo i stuga.

Liknande trådar

Hemmet OK, nu kommer typ en bekännelse om hur okunnig och totalt o-vuxen jag är gällande dessa saker, och att jag kanske borde vända mig till...
Svar
11
· Visningar
8 607
Senast: ch791022
·
Träning Har haft uppe en tråd för ett bra tag sedan ang. mitt sto och en del funderingar runt henne. Behöver nog lite råd över vad jag ska göra...
Svar
4
· Visningar
1 037
Senast: nexxa
·
Q
Hästmänniskan Vi, jag och min sambo har stora problem med vår hyresvärd. Vi har en lägenhet i en förort och längtar ut på landet. Av en ren slump red...
2
Svar
29
· Visningar
3 778

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka