Igångsättning

Ainon

Trådstartare
Vad är en försiktig igångsättning för er till en häst som vilat i 2v pga skada?

Sv: Igångsättning

Det är lite svårt att säga när man inte vet vad det är för skada.
Men min häst fick stå på box/sjukhage i två veckor så gick jag med honom några dagar. Sen uppsutten skritt i nästan två veckor.
Mest för att jag ville kunna se om det fick någon påverkan på benet (om han blev svullen igen). Men sen travade jag ett tag och sen körde jag på som vanligt.
Han hade ju inte tappat någon kondition jag var mest rädd att han skulle bli halt igen.

Jag brukar köra som så, att lika länge som dom stått, lika lång i gångsättning. Det kan ju förstås variera väldigt, beroende på orsaken till vilan, men rent generellt...

Mina går på lösdrift och tappar inte i kondition eller muskler speciellt mycket för att de vilat i två veckor.
Men jag skulle nog ta det lugnt med bara skritt ett par dagar och sen lägga på lite trav och i slutet på veckan rida som vanligt.

Beror ju helt på om hästen haft boxvila under skadan eller om den kunnat röra sig som vanligt i en hage. Samt på hur mycket den reds innan skadan.

Men som kicki skrev så, lika lång igångsättning som vila, tycker jag är en bra regel om man är osäker!

Jag håller med föregående. 2 veckors vila kräver nästan mer än 2 veckors igångsättning. Har hästen varit skadad ska man ju helst ta det ännu lugnare. När Bille på ridskolan blev halt så fick jag sätta igång honom igen och jag gick på promenad med honom ungefär som med en hund innan jag körde lite longering i skritt och efter några dagar till i skritt så testade jag trav och så vidare... Det var inte förräns i slutet som jag satt upp på honom och då var det lika lugnt med bara skritt och sen trav. Sen är ju inte han någon tävlingsponny med enorm kondition heller så därför blev själva igångsättningen ganska lugn...

Vilken häftig häst du har på din avatar. Är det din? Den ser väldigt läcker ut. :)

Vilken häftig häst du har på din avatar. Är det din? Den ser väldigt läcker ut. :)

Var det mig du frågade?? Kan ändå säga att nej det är inte min häst... tyvärr. Det är en bild på en Tinker jag hittade någonstans.. ser ut som ett troll om man ser den stora bilden gör den iallafall :)

Vet som sagt inte om frågan var till mig men nu svarade jag iallafall om någon annan kanske skulle undra :D

Trådkapning*:o

Min fjording har stått nu i ca 2 månader pågrund av en sträckning. Han har nu verkat bättre ett bra tag och ska sättas igång. Hur skulle ni lägga upp dom första träningspassen? Eftersom vi har ganska mycket problem med kommunikationen så kan vi inte ge oss ut på några uteritter tyvärr. Han bara vänder och sticker hem.
Så det är alltså bara paddock arbete som gäller eller avsuttna promenader utanför.

Trådkapning*:o

Min fjording har stått nu i ca 2 månader pågrund av en sträckning. Han har nu verkat bättre ett bra tag och ska sättas igång. Hur skulle ni lägga upp dom första träningspassen? Eftersom vi har ganska mycket problem med kommunikationen så kan vi inte ge oss ut på några uteritter tyvärr. Han bara vänder och sticker hem.
Så det är alltså bara paddock arbete som gäller eller avsuttna promenader utanför.

Jag hade det problemet med en av fjordingarna på ridskolan som nu har åkt hem tyvärr så jag fick aldrig chans att se om hon blev bättre. Men hon blev helt hysterisk om man tog ut henne i skogen själv... i ridhuset gick det bra... Så jag red ut henne tillsammans med en annan tjej som red min nordis före. Då gick det jättebra. Vet inte om du har någon annan att rida med eller så... Bara en liten avvikelse från själva frågan...

Annars skulle jag nog köra en del på longering i början och uppsutten skulle jag köra lugnt, typ skrittarbete med lite volter och kanske känna sig fram lite. Tänk på hur du själv skulle sätta igång efter att du varit skadad. Börja träna bara några minuter och sen utöka efter hand både tidsmässigt och vad du göra under träningen.

Lite O.T men när vi rider ut med hästsällskap är det absolut inga problem. (han har gått som turridningshäst och reds alltid i grupp). tyvärr så har jag bara shettis sällskap som jag inte har någon ryttare till. Så ridsällskap finns det tyvärr inte:( Han ska säljas så jag tänker inte "ta tag" i det här problemet nu ändå.. Men tack iaf:bow:

Tror att det är väldigt olika beroende på vilken kondis hästen var innan. I första hand lyssnar man såklart på veterinärens råd om hur lång tid igångsättningen bör ta (i vissa fall när det är lindrigt kan det ju räcka med ett par veckors lugnare ridning, i andra fall kanske veterinärerna inte vill att den ska vara helt igång förrän efter flera månader).
Har man det som utgångsläge är det ganska lätt att sätta igång. Om hästen ska få ca en månad på sig att bli igångsatt då börjar du jättelätt med bara skritt och trappar sen upp i en jämn takt som är tidsberäknad på att hästen ska vara lika mycket igång som innan skadan efter en månad. Men kolla detta med veterinären, är det en större skada som lätt kommer tillbaka kan det ju som sagt krävas längre igångsättning eller att den t o m kommer på återbesök innan den är igång helt, var det bara en lättare skada som nu är helt läkt kan man ta det snabbare.

Det beror ju helt och hållet på vilken sorts skada det är, men det viktigaste är att alltid ta det försiktigt.
Det är bättre att gå för sakta fram, än för fort fram.

Själv brukar jag ta det väldigt försiktigt, kanske lite FÖR försiktigt tom, men jag är så rädd om henne :D

Liknande trådar

Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
418
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
736
Senast: Marvin
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
468
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama