Igångsättning

B

barbamamma

Går det att sätta igång en 20-årig häst som inte blivit ordentligt riden på över sju år? Han är mycket pigg, men är förstås inte ordentligt musklad. I sin ungdom blev han ordentligt utbildad och även en del tävlad. Jag har provat sitta upp och det har han inte reagerat speciellt på. Jag har ej möjlighet att hålla på med honom varje dag, men då det är en fantastiskt fin häst skulle jag gärna vilja komma igång att rida honom. Har ni några tips, råd och ideer?

Sv: Igångsättning

Hur mycket är han riden dom här åren?
Viktigt nu när du börjar rida att ta det väldigt lugnt, han är ju endå gammal :smirk:

Sv: Igångsättning

Jag skulle högst tippa på att rida honom lugnt i skogen, mkt mer kommer han inte att klara, du vet väl att senor o fragment m.m förändras när hästarna blir gammla precis som på oss människor, så tävlande eller hårare ridning skulle jag INTE tycka var den bästa idden!! :)

Liknande trådar

Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
479
Senast: Cattis_E
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 759
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka