Igångsättning

O

overtyre

Min häst, samt två andra hästar som står på samma bete skall nu sättas igång efter 2 veckors sommarbete.
Vi har planerat att sätta igång dem på en vecka ungefär. De två första dagarna har vi tänkt oss att skritta, 3:e dagen lite trav, 4:e dagen ännu lite mer. 5:e dagen så skall de enligt planeringen vara igångtravade. 6:e och 7:e dagen lite galopp.

En av dessa hästar (en ponny) är 16 år gammal, vet inte hur pass stor roll det spelar in på hur försiktig man bör vara vid igångsättning.

Det jag vill ha är då synpunkter på vår lilla 'plan' eller ändringar att göra... :bow:

Sv: Igångsättning

Okej, vad bra! :)
I och för sig är det lite si och så med hälsan. Hovarna som tidigare var uppslitna är nu fina, men pållan + ponnyn har fått ryggont vilket vi tänkt avhjälpa med barbackaridning och pad några gånger.

Jag får se om någon annan med helt andra synpunkter svarar...

Sv: Igångsättning

Två veckor sommarvila är dock inte så lång vila att de behöver en jätte lång igångsättningsperiod, så jag tycker er igångsättning ser helt ok ut.

Liknande trådar

Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
430
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
477
Senast: Cattis_E
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 107
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Boxvila efter ledinjektion
  • Reklamera häst